Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-12, 09:17
  #1
Medlem
blobben!!!s avatar
Hittade en brittisk undersökning gjord av TV-programmet "Fifth gear" ang. att köra bil i stenat tillstånd.
Väldigt intressant resultat, även om det givetvis inte är representativt för alla.

Jag är själv helt klart för ett fortsatt förbjud av droger i trafiken. Droger och bilar hör inte ihop någonstans. Men det är kul att se ett sådant här test i brittisk mainstream media. Vart är SVTs liknande undersökningar?



http://www.youtube.com/watch?v=l5C0xdwbg_4
Citera
2014-03-12, 10:45
  #2
Medlem
Den där undersökningen visar helt enkelt hur det är.
En joint är ingen trafikfara, tvärtom.
Citera
2014-03-12, 11:00
  #3
Medlem
erkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Den där undersökningen visar helt enkelt hur det är.
En joint är ingen trafikfara, tvärtom.

En kanske påverka din körning vidare mycket. Men det beror ju helt på personen, så njaa tvärtom skulle jag inte säga. Givetvis är det dumt och köra påverkad överhuvudtaget.
Citera
2014-03-12, 13:29
  #4
Medlem
Akilles-själs avatar
Beror på hur mycket du röker!
Citera
2014-03-13, 20:18
  #5
Medlem
Det finns säkert en hel del människor som hade kunnat sköta sig i trafiken under påverkan av cannabis men jag är samtidigt helt övertygad om att vissa inte skulle klara det. Jag räknar in mig själv i den sistnämnda kategorin. Jag blir seg och lite disträ när jag röker och min reaktionsförmåga försämras. Jag hade säkert dock kört saktare än vanligt men det kan ändå hända en massa oanade saker på vägarna. Alltså tycker jag att det bör vara fortsatt förbjudet.

Det verkar ju dock svårt att hitta ett vettigt sätt att avgöra om någon är påverkad av cannabis eller endast har restprodukter i blodet. Har hört att det skall finnas utandningstest för cannabis som kan avgöra ifall man har rökt det senaste dygnet men jag tycker att den tidsramen verkar lite väl saftig. Man bör nog få köra efter ca 6 timmar iaf.
Citera
2014-03-13, 21:20
  #6
Medlem
Dazzins avatar
Jävligt intressant. Har kört påverkad av cannabis några gånger och personligen är det inget problem. Han som var påverkad var typ precis som jag när jag kör. Men gör det inte längre då jag är emot alla form av påverkan i trafiken. Tycker inte att det ska vara lagligt att köra bil med cannabis i blodet. Men en bra undersökning hur som helst!
Citera
2014-03-13, 21:28
  #7
Medlem
När jag för ett par år sen körde bil så rökte jag på oså. Jag körde faktiskt mycket mer bättre. följde reglerna till punkt och pricka!! höll hastigheten, blinkA, höll truten osv.. Nu när jag inte röker så kör jag 20km för snabbt, tutar på folk som kör för långsamt och även folk som går över gatan.. Nä fan, att röka på och köra bil e fan mycket säkrare
Citera
2014-03-14, 15:14
  #8
Medlem
Ju längre man rökt desto bättre hanterar man det, oftast.
Därför vore det väldigt lämpligt med lite forskning på vilka doser de flesta klarar av att köra bil normalt och sätta det som gräns men att samtidigt ha som med alkohol. Om du orsakar en olycka med alkohol i kroppen under gränsvärdet 0.2 så åker du ändå på rattfylla, likadant borde det vara med cannabis.
Citera
2014-03-14, 15:18
  #9
Medlem
Gravers avatar
Har kört bil påverkad utav cannabis flera gånger utan några större problem, det känns som att jag körde mer försiktigt än vanligt, men har nu slutat pågrund utav flera anledningar, en utav dessa är att man knappast vill vara påverkad utav cannabis om polisen mot förmodan skulle stoppa en.
Citera
2014-03-14, 16:14
  #10
Medlem
Mkt intressant! Har många vänner som blivit av med/fått indragna körkort.. Tycker vår(regeringen) aktuella syn på det är helt fel
Citera
2014-03-14, 16:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Den där undersökningen visar helt enkelt hur det är.
En joint är ingen trafikfara, tvärtom.
Är du dum i huvudet? Reaktionstiden blir mycket längre än vanligt.

Den enda drogerna man kan köra på i små doser är cs.
Citera
2014-03-14, 17:07
  #12
Medlem
mangenuss avatar
Brukade åka över till en polare och smöga för att åka hem när jag vart trött.
Det vara bara en knapp kilometer allmän väg sen var det grusvägar, roliga är att jag brukar ligga i 140/150 på den 70-vägen nykter(aldrig poliser i närheten).
När jag dock var jättebäng och bara ville hem och sova så tyckte jag att varje kmh över 70 var jobbigt och låg i 65 och hade båda händerna på ratten.
Så om vi skulle säga att en älg skulle gå över vägen när jag är bäng respektive nykter så skulle jag faktiskt säga att älgen skulle ha större chans om jag hade rökt.

Skulle aldrig ge mig in i stockholm bäng även om det hade vart lagligt, tycker inte att någon ska köra hög. Dock så är det sjukt nu att man kan bli straffad för att köra bil flera veckor efter röktillfälle om man har otur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback