Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Internets fiender 2014 - ny rapport från Reportrar utan gränser

flashback.se

Reportrar utan gränser släpper idag rapporten Enemies of the Internet, där de visar hur olika länder övervakar internet, ofta i kontrast med nationella lagar och internationella konventioner.

Läs hela artikeln
2014-03-12, 09:12
  #1
Medlem
Koksans avatar
"Reportrar utan gränser släpper idag rapporten Enemies of the Internet, där de visar hur olika länder övervakar internet, ofta i kontrast med nationella lagar och internationella konventioner.

Samma regeringar som hyllar friheten på nätet har även långtgående program för att övervaka sina medborgare utan deras vetskap. Rapporten visar hur demokratier som USA, Storbritannien och även Sverige, är minst lika duktiga på att övervaka sina medborgare som Iran, Kina och Saudiarabien."

Lista över "internets fiender" på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Interne...lance.22_lists


Sverige borde ju vara med i den listan Nä men seriöst nu. Några tankar om detta?

/Koksan
__________________
Senast redigerad av Koksan 2014-03-12 kl. 09:25.
Citera
2014-03-12, 09:25
  #2
Medlem
Det är väldigt tråkigt och gör mig ledsen att vi vanligt folk lever i en fabricerad verklighet där vi inte får veta någonting. Att dom som bestämmer inte kan lita på vanligt folk. Försökte hitta på riksdagens hemsida något citat liknande - staten är en avbild av folket". "Utan folk ingen stat" eller liknande, kunde inte hitta men jag tror du vet vad jag menar ungefär, ts.
Citera
2014-03-12, 14:49
  #3
Medlem
Zcapegoats avatar
Den senaste tiden har man hört politiker prata om att de litar på FRA så pass mycket att de inte behöver kolla upp vad de gör, men vi vanliga dödliga är tydligen så opålitliga att vi ständigt måste övervakas. Att de utöver det kritiserar länder som Kina för sina diktaturfasoner på internet gör det bara ännu mer pinsamt. Inte en chans att jag lägger min röst på några andra än PP.
Citera
2014-03-12, 19:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Den senaste tiden har man hört politiker prata om att de litar på FRA så pass mycket att de inte behöver kolla upp vad de gör, men vi vanliga dödliga är tydligen så opålitliga att vi ständigt måste övervakas. Att de utöver det kritiserar länder som Kina för sina diktaturfasoner på internet gör det bara ännu mer pinsamt. Inte en chans att jag lägger min röst på några andra än PP.

För att FRA ska kunna fungera öht, så krävs det att FRA övervakas på ett eller annat sätt av folket. Hur det hade gått till vet jag inte. Men det är bara ett tecken på att FRA ifrån början är skit.
Citera
2014-03-12, 21:15
  #5
Medlem
jamesdeanforadays avatar
USA och UK tillsammans med en massa länder i tredje-världen
Citera
2014-03-13, 03:42
  #6
Medlem
StraightToHails avatar
När man hela tiden hävdat att detta pågår och har pågått sedan start så har folk bara skrattat åt en och sagt att man ska ta av sig foliehatten. Så det känns bra att sånt här kommer fram. Både för allmänheten och för mitt eget egos skull.

Kan man på något sätt skydda sig? Eller är det knacka dörr och prata som kommer att gälla i framtiden om man vill vara säker på att ingen kan ta del av ens konversation?


.
Citera
2014-03-13, 13:37
  #7
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
För att FRA ska kunna fungera öht, så krävs det att FRA övervakas på ett eller annat sätt av folket. Hur det hade gått till vet jag inte. Men det är bara ett tecken på att FRA ifrån början är skit.

Ja annars lär det ju bli som med CIA i början där ledaren för den organisationen fick otrolig makt över hela folket. Kommer inte ihåg vad det var han hette nu.
Citera
2014-03-13, 14:41
  #8
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ja annars lär det ju bli som med CIA i början där ledaren för den organisationen fick otrolig makt över hela folket. Kommer inte ihåg vad det var han hette nu.

Du menar kanske J. Edgar Hoover som var chef för FBI från 1924-1972?
Citera
2014-03-14, 13:40
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En festlig utvikning är ju när Ericsson får kritik för att något diktaturland utnyttjar avlyssningsfunktioner i deras telefonstationer. När orsaken till att dessa funktioner överhuvudtaget finns implementerade är krav från myndigheterna i Sverige & EU.
Citera
2014-03-16, 23:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En festlig utvikning är ju när Ericsson får kritik för att något diktaturland utnyttjar avlyssningsfunktioner i deras telefonstationer. När orsaken till att dessa funktioner överhuvudtaget finns implementerade är krav från myndigheterna i Sverige & EU.

Inte särskilt rimligt. Det måste vara lätt att ta bort, eller aldrig montera/programmera, dessa funktioner i enheter som skickas till diktaturländer?
Citera
2014-03-17, 09:46
  #11
Medlem
Jävla kokkobello-nätet i form av FRA och IPRED.


Det är alltså så att Sverige som land anser att vi är så övermäktiga i världen, trots våran obefintliga militär och kärnreaktorer att vi alltså kan mopsa upp oss så rejält att vi trots att vårt nät är det som spionerar mest på andra länder kan peka ut de andra som har sina egna säkra nät, för att de alltså är ett möjligt hot, när det är vi, läs IPRED och FRA som i grund och botten alltså går emot lagar skapade av mycket mäktiga män, vilket är en fara för svenska samhället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback