Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-11, 22:33
  #1
Medlem
HerrAnckarstroms avatar
Har sökt runt på forumet efter denna gitarren men har inte hittat något. Tror att tråden ligger rätt, annars får mod gärna flytta den!

Peavey AT-200 är en självstämmande gitarr, som till skillnad från Gibsons robotgitarr stämmer sig digitalt. Hur ostämd den än är så låter den alltid stämd genom förstärkaren.
Inte nog med att den alltid är perfekt stämd, den är också perfekt intonerad!
Du kan dessutom göra så att den låter som en single coil-gitarr, en vintage humbucker-gitarr, en bas m.m.
Detta visas ganska bra i denna video ---> http://www.youtube.com/watch?v=T67rhWB5AQA

Har precis beställt den och väntar ivrigt på att få prova den. Även om det inte är största kvalité på gitarren i sig så är den antagligen värd 1800 spänn även om man bara lattjar runt lite med den hemma.

Min fråga är då om det är någon som har provat den? Vad tyckte du om den?
Vad tycker du om gitarrer som stämmer sig själv i övrigt?

Själv är jag redan en stolt ägare av en av Gibsons robotgitarrer, tycker det är sjukt smidigt och bekvämt att ha när man spelar live. Och att Peavey:n är perfekt intonerad är något som lockar enormt då jag alltid brukar pilla med det för att det ska bli så bra som möjligt...

Ska även tillägga att jag har spelat gitarr i X antal år och anser mig ha ett ganska gott gehör. Jag kan alltså stämma en gitarr själv utan problem, jag tycker bara att det är ett bra hjälpmedel att ha (särskilt live).

Så, vad tror ni? Kommer detta vara standarden på framtidens gitarrer?
Citera
2014-03-11, 23:22
  #2
Medlem
Skitonds avatar
Var väldigt skeptisk när jag klickade på linken men den verkar ju låta helt ok, lite överproducerad, men för det priset så är den helt klart intressant. Hade det funnits en Midi-output på gitarren hade jag nog funderat på att skaffa en själv.
Citera
2014-03-23, 23:43
  #3
Medlem
Nakszynskis avatar
Har du fått gitarren?
Citera
2014-03-25, 22:07
  #4
Medlem
HerrAnckarstroms avatar
Fick hem gitarren nån gång förra veckan. Blev ganska imponerad av systemet, låter väldigt bra och stämt när man lirar. Har till och med fått tillfälle att testa den live i torsdags förra veckan, och jag tyckte den höll måttet, känns ändå ganska pålitlig än så länge.

Det negativa är väl batteritiden. Satte i helt nya batterier i den (4st AA), och de höll den dagen.
När jag skulle lira nästa dag var den stendöd. Jag tänkte att det måste varit för att batterierna jag fick med var gamla eller något liknande. Men det dröjde ca en dag innan nästa omgång också dog.

Jag kom sedan på den ljusa tanken att stänga av systemet när jag inte spelar. och sen dess har den inte dött, men jag har läst på en del forum att batteritiden inte är den bästa. Får helt enkelt återkomma med det när jag fått mer erfarenhet av det.

Spelar man för ostämt på låg volym så hörs det ganska tydligt när man spelar över 12 bandet, så om du inte planerat att kräma på rejält så bör den vara någorlunda stämd när du övar hemma, men genom stärkaren låter den fint!

Gitarren är faktiskt väldigt bra för 1800kr. Halsen är väl inte den bästa, men den är absolut inte kattskit heller. Väldigt snabbspelad och smal. Och mickarna är väl inte super heller.
Men för 1800 spänn var den helt klart värd varenda krona. Jag hade kunnat betala 1800 enbart för systemet.
Rekommenderar denna gitarren till alla intresserade!
__________________
Senast redigerad av HerrAnckarstrom 2014-03-25 kl. 22:09.
Citera
2014-03-26, 01:03
  #5
Medlem
Skitonds avatar
Härligt!

Har du prövat använda den med annan Midi-utrustning?
Citera
2014-04-01, 16:18
  #6
Medlem
HerrAnckarstroms avatar
Nej, tyvärr.
Citera
2014-07-29, 17:10
  #7
Medlem
HerrAnckarstroms avatar
Har haft gitarren ett tag nu, och har bestämt mig för att byta mickarna då de är alldeles för dåliga... Disten har en tendens att bli sjukt skräpig, och förstärkaren "hummar" mycket mer än den gör när jag lirar på mina andra gitarrer.

Letar alltså efter tips på bra mickar man kan byta till, de ska vara passiva och passa till rock/metal, då det är den känslan jag får av gitarren när jag spelar den.

Några tips?
Citera
2014-07-29, 20:33
  #8
Medlem
kjellkritisks avatar
Hade missat att Antares gjort auto tune för gitarr som sitter i Peavey Gitarren. Nu verkar det finnas ett ombyggnads kit för andra gitarrer som kostar upp till ca 3000 kr. Nog kommer det slå på marknaden.
Citera
2014-07-30, 19:51
  #9
Medlem
Zakyaths avatar
Tycker det låter lite för mycket som en synth med gitarr-VST. Smidigt koncept dock. Hoppas att de lyckas utveckla något bättre av detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback