Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-11, 11:09
  #1
Medlem
JonBs avatar
Hej.

Försöker koppla upp min hemmadator mot Laptopen men fastnar när det skall anges URL-adress. Har googlat en del men inte lyckats lösa detta.

Har fattat att det skall vara https:// innan och har därefter försökt med både IP-adress och namnet på datorn men det hittar ändå inte så uppenbarligen har jag missförstått vad som skall ingå i URL-adressen.

När jag skrev htttp://"datornamnet" så letar den längre men får till slut fel och ber mig kontrollera adressen.


Jag har kollat inställningarna för fjärrstyrning och brandvägg, hittar inget fel där.


Tack på förhand, mvh J
Citera
2014-03-11, 11:12
  #2
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Hej.

Försöker koppla upp min hemmadator mot Laptopen men fastnar när det skall anges URL-adress. Har googlat en del men inte lyckats lösa detta.

Har fattat att det skall vara https:// innan och har därefter försökt med både IP-adress och namnet på datorn men det hittar ändå inte så uppenbarligen har jag missförstått vad som skall ingå i URL-adressen.

När jag skrev htttp://"datornamnet" så letar den längre men får till slut fel och ber mig kontrollera adressen.


Jag har kollat inställningarna för fjärrstyrning och brandvägg, hittar inget fel där.


Tack på förhand, mvh J


Kan du inte använda teamviewer istället?
Annars måste du krångla med detta https://www.dnsdynamic.org/
Citera
2014-03-11, 11:17
  #3
Medlem
Irrelevantnames avatar
Du har ingen DNS och kan därför inte komma åt datorn via namn.
Använder du din publika ip eller den lokala du har på datorn?

Använd teamviewr ist.. Mycket lättare och du slipper krångla.
Citera
2014-03-11, 11:19
  #4
Medlem
JonBs avatar
Njae, tanken är att när jag har lärt mig detta så skall jag kunna hjälpa min farfar med sin dator, 30 mil bort. Han är tillräckligt misstänksam och vill knappt låta någon fjärrstyra sin dator, därför tänkte jag att han kanske har störst förtroende för Windows egna program, som redan finns på hans dator.

Men är det mkt krångel med att få igång remote desktop? På de filmer som finns så ser det "busenkelt" ut men ingen av dem visar hur man skriver in URL-adressen...
Citera
2014-03-11, 11:22
  #5
Medlem
JonBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Du har ingen DNS och kan därför inte komma åt datorn via namn.
Använder du din publika ip eller den lokala du har på datorn?

Använd teamviewr ist.. Mycket lättare och du slipper krångla.


Ingen aning, IP´t fick jag fram genom att besöka en "whatsmyip"-adress, om det svarar på något.. Annars går uppkopplingen via en router.


EDIT; Såg nu att jag har samma IP från laptoppen som stationära datorn. Så IP´t är väl routerns då(?)
Citera
2014-03-11, 11:23
  #6
Medlem
JonBs avatar
Är teamviewer gratis och säkert? Det framstår som gratis men finns det dolda avgifter som min farfar kan åka på om han klickar fel?
Citera
2014-03-11, 12:20
  #7
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Är teamviewer gratis och säkert? Det framstår som gratis men finns det dolda avgifter som min farfar kan åka på om han klickar fel?
Nej, helt gratis. Krypterat med 2048 bit RSA också.

http://www.teamviewer.com/sv/help/14...eamViewer.aspx [ How secure is TeamViewer? ]
Citera
2014-03-11, 13:19
  #8
Medlem
JonBs avatar
Ok, det låter som att teamviewer är vägen att gå.

Tackar för all hjälp!
Citera
2014-03-12, 00:21
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Ok, det låter som att teamviewer är vägen att gå.

Tackar för all hjälp!

Det går att installera Teamviewer "stationärt" hos farfar så behöver inte han göra något och du kan fjärrstyra när du vill. Farfar får en kod och får skapa ett lösenord första gången. Du använder koden och lösenordet för att fjärrstyra hans dator.

Man kan också installera "temporärt" men då måste farfar dra igång TW varje gång han behöver hjälp. Då får han en ny kod och får ange ett lösenord som han måste ge dig. Ger ännu större säkerhet men mer jobb.

Edit: Det är gratis för privat bruk. Det blir lite rester kvar på skärmen efter en session som jag antar inte finns om man betalar.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-12 kl. 00:24.
Citera
2014-03-12, 07:59
  #10
Medlem
JonBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Edit: Det är gratis för privat bruk. Det blir lite rester kvar på skärmen efter en session som jag antar inte finns om man betalar.


Tack för info! Vad är det för rester?
Citera
2014-03-12, 08:09
  #11
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB
Tack för info! Vad är det för rester?
Kommer upp en ruta att det är en gratis-session.

http://www.howtogeek.com/wp-content/...ed-session.png
Citera
2014-03-12, 08:37
  #12
Medlem
JonBs avatar
Aha, taget. Men det är inga problem...

Tack för all hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback