Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-23, 23:19
  #25
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Har funderat lite på det här. Skulle man inte kunna använda en avrundningsregel baserad på det logaritmiska medlet 3 istället? Dvs. avrunda 0-3 nedåt och resten uppåt till närmsta tiotal.

Ja, det bör lösa problemet. Det gäller dock att man är noggrann med vilken typ av problem man har, Benfords lag gäller inte alltid.

Inom statistik brukar man avrunda 1-4 ned, 6-9 upp och 5 ned eller upp beroende på om nästföljande siffra är udda eller ej. Detta är också för att undvika en systematisk bias.
Citera
2018-04-24, 12:53
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nja, diffen blir endast marginell om entalen är symmetriskt distribuerade runt 0. Det mesta runt omkring oss följer Benfords lag, enligt vilken olika siffror är olika frekvent förekommande. 1 är vanligast och sedan sjunker frekvensen mot 9, så om man applicerar din metod på riktiga saker är risken väldigt stor att man kommer att underskatta den riktiga summan, eftersom man kommer att tendera att avrunda nedåt oftare än uppåt.
Benfords lag säger bara hur första siffran i tal är fördelade och har därför ingen relevans för sådan här avrundning. Övriga siffror i tal kan förväntas vara jämt fördelade, i alla fall om det är uppmätta tal. Priser och liknande som sätts av människor kan ha andra mönster.
Citera
2018-04-24, 15:16
  #27
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Benfords lag säger bara hur första siffran i tal är fördelade och har därför ingen relevans för sådan här avrundning. Övriga siffror i tal kan förväntas vara jämt fördelade, i alla fall om det är uppmätta tal. Priser och liknande som sätts av människor kan ha andra mönster.

Nej, Benfords lag gäller även för efterföljande siffror och det går gradvis mot en jämn fördelning om 11.1 %. Graden av asymmetri minskar dock kraftigare än jag trodde för andra siffran, men den är fortfarande signifikant skulle jag säga:

https://en.wikipedia.org/wiki/Benford%27s_law
Citera
2018-04-24, 16:00
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, Benfords lag gäller även för efterföljande siffror och det går gradvis mot en jämn fördelning om 11.1 %. Graden av asymmetri minskar dock kraftigare än jag trodde för andra siffran, men den är fortfarande signifikant skulle jag säga:
Jag insåg att lagen i princip borde gå att generalisera till följande siffror, men för mig var det överraskande att effekten var så stor för andra siffran. Att det är 12% chans för en nolla mot bara 8,5% för en nia är dock knappast signifikant för överslagsräkningar. Behöver man så stor noggrannhet bör man inte avrunda.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback