Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-10, 17:13
  #1
Medlem
Rusifers avatar
Nu ligger det till så här;
Jag fick LVU i januari och har flyttats mellan tre olika enheter på två månader. Har under denna tid planerat ett rymningsförsök.
Sett till att allt är fixat, däribland boende, pengar, skjuts osv. Har flera olika vänner som har gått med på att gömma mig, har blivit lovad att få låna pengar av en nära vän till mig och har ytterligare en vän som hämtar mig utanför mitt öppna behandlingshem och kör mig till vår vackra huvudstad som ligger några mil bort.
Polisen, socialtjänsten, min familj och behandlingsassistenterna känner inte till att jag känner dessa personer som ska hjälpa mig.
Jag har dock ett problem!
Min telefon blev beslagtagen av polisen som hade den i sju veckor. Vet inte vad dom har gjort med den, betvivlar att den är avlyssnad men är inte säker. Hur som helst så undrar jag om polisen kan ta reda på vart jag befinner mig med hjälp av min telefon? Har som sagt ingen aning om vad dom gjorde med den under tiden den var beslagtagen, men hade den varit avlyssnad hade jag torskat dför länge sedan med tanke på vad jag har pratat om med vänner och släkt senaste veckorna.
Så vad tror ni? Ska jag slänga luren åt helvete och köpa en nokia med kontantkort? Eller är det lugnt att använda telefonen jag har nu så länge jag inte avslöjar vart jag befinner mig över sms eller i ett telefonsamtal?

Jag har ytterligare en fråga också; överväger att maila min socialsekreterare efter att jag varit på rymmen ett tag och be honom skriva på ett kontrakt. Jag kommer gå med på att göra en behandling förutsatt att min soc flyttar mig till ett familjehem där jag blir bemött med respekt. Jag vill även ha internetuppkoppling, ha tillåtelse att bruka tobak och få använda min telefon. Vad tror ni han kommer säga? Hans jobb är väl ändå att se till att jag har det bra, och enligt soc har man det inte bra på rymmen, eller har jag missuppfattat allt?

Tacksam för alla svar, förutom ni som säger att det är en dum idé att rymma. Det vet jag att det är, men jag lever hellre på rymmen snarare än att sitta instängd i ett hus mitt i ingenstans. Jag vet även att få klarar av att vara på rymmen en längre tid och jag är beredd på att ta konsekvenserna om jag åker dit.
Citera
2014-03-10, 17:21
  #2
Medlem
TheJackets avatar
Dumpa luren, det går att spåra till närmaste telemast osv. oavsett om dom gjort ngt med den eller inte. Skaffa billig ny med kontantkort. Tja ang vad dom kommer säga när du mailar är väl egentligen irelevant, frågan är snarare om dom skulle ljuga eller inte för att fiska fram dig? Sen är det kanske inte supersmart att skriva om dina planer här. Men lycka till!
Citera
2014-03-10, 17:34
  #3
Medlem
xorebros avatar
du kommer inte spara någon som helst tid.

då du inte kan plugga eller jobba vitt.
så blir antagligen brott för och få cash och droger för och funka.

helt plötsligt kan du vara i ethiopen och människosmuggla men då är det lite sent
*kan kolla upp storeyn om ingela jansson här på FB*

bara sitt tiden ut det är sommar snart . och se till att du aldrig har med social och göra för de hjälper bara offer .. och du är väl inget offer ?


tillägg. om du får problem med pengar efter tiden på LVU låna pengarna av din vän och börja odla weed det håller dig borta från det social. du klarar dig riktigt bra om du kan få fram 3 plantor per månad.
__________________
Senast redigerad av xorebro 2014-03-10 kl. 17:38.
Citera
2014-03-10, 17:54
  #4
Medlem
UncleBerts avatar
Jag skulle åkt till Barcelona om jag vore dig. Hitta nått enkelt jobb och håll låg profil 1-2 år och kolla läget sen. Om de e knas väntar du bara tills allt är preskriberat.
Citera
2014-03-10, 18:03
  #5
Medlem
Hej. Skaffa en ny lur med kontantkort. Göm dig ej hos "kända" vänner, alltså dom som socialen och polisen vet att du umgås med. Säg inte till folk att du är på rymmen från LVU, många personer pratar tänk på det. Undanhåll dig från grövre kriminalitet. En som är på rymmen från LVU är ingen större prio på. Har varit det själv under ca 1,5år i olika perioder. Längsta var i 7 månader i sträck. Jag drog till en stad där jag inte kände nån och lärde känna folk helt enkelt. Levde gott på internetbedrägerier och pundade ganska hårt. Det som gjorde att jag torskade var att jag hängde med folk som var kända av polisen i dessa sammanhang och på olämpliga ställen som gjorde att jag tillslut åkte dit. Tänk på att resan blir längre när du bara drar från det hela tiden. Du kommer åka direkt på p12a och antagligen spendera minst 3 månader där. För att sedan komma in på nått nytt ställe i massa månader. Slutade med att jag fick sitta 9 månader totalt låst.. Tänk på att det kommer komma hårda perioder där ute också. Du kommer behöva göra brott för att få pengar, du kommer få luffa på andra människor till och från. Det kommer ta hårt på ditt psyke till och från. Tänk igenom detta nogrannt. Just nu förstår jag att det känns som det kommer bli jävligt fett för dig. Har varit i denna situation många gånger. Men man måste ta dåliga val ibland för att hamna på rätt spår. Hoppas det inte blir allt för kaos för dig. MVH CHOCCO
Citera
2014-03-10, 19:02
  #6
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusifer
Jag har ytterligare en fråga också; överväger att maila min socialsekreterare efter att jag varit på rymmen ett tag och be honom skriva på ett kontrakt. Jag kommer gå med på att göra en behandling förutsatt att min soc flyttar mig till ett familjehem där jag blir bemött med respekt. Jag vill även ha internetuppkoppling, ha tillåtelse att bruka tobak och få använda min telefon. Vad tror ni han kommer säga? Hans jobb är väl ändå att se till att jag har det bra, och enligt soc har man det inte bra på rymmen, eller har jag missuppfattat allt?

Du vårdas enligt LVU av någon anledning, och denna anledning hade varit intressant att veta innan man svarar på hur lätt eller svårt det kan bli för dig att "förhandla" med socialtjänsten.
Citera
2014-03-10, 19:07
  #7
Medlem
Silltunnas avatar
Sedan tror jag ju knappast att polisen kommer att lägga en massa resurser på att spåra en luffare som har avvikit ifrån ett HVB. Hade du haft LSU hade det varit en annan femma....
Citera
2014-03-10, 21:36
  #8
Medlem
för det första.. varför beslagtog polisen din mobil?!

Men om jag vore du skulle jag köpa en billig mobil med kontantkort. Och ha så lite kontakt med omvärlden.


det med kontraktet med soc är inte en dum idé. men frågan är om han går med på det? soc brukar säga massa saker men håller inte ett skit.. iallafall min socialsekreterare.
Citera
2014-03-11, 11:24
  #9
Medlem
Rusifers avatar
Varför jag sitter på Lvu? Har levt ganska kriminellt från åldern 11-18. Langat, smugglat, utpressat, rånat osv. Har även varit beroende av centralstimulantia i snart 4 år. Har rökt mycket gräs och experimenterat med de flesta droger. Slapp kåken genom att gå med på att vårdas på hvb i cirka ett år.

Varför tog polisen min telefon? Dom gör det varje gång jag åker dit, jag bor i en relativt liten stad där alla poliser känner till stadens kriminella rätt så väl.
Antar att dom förstår att jag oftast har något lurt på gång. Blev misstänkt för olaga hot, brott mor knivlagen, överlåtelse av narkotika till unga samt några andra punkter den kvällen grisen tog telefonen.

Har bestämt mig för att låta en kompis köpa en begagnad lur på blocket och fixa comviq kontantkort till den, fixar det i veckan.
Citera
2014-03-11, 14:35
  #10
Medlem
Grizzlys avatar
Alla mobiler är ju idag en statlig spårsändare (som beroende på hur många master den har kontakt med samtidigt) med en noggranhet på upp till 1meter.
Och låååååångt efter att mobilen "tappar" kontakten (dvs så det inte går att ringa på grund av för låg hastighet) så har den fortfarande kontakt med masten med andra ord en mobil har kontakt med MÅNGA master även när det inte går att ringa och ju fler master den har kontakt med desto mer noggrant kan den spåras.
Detta tack vare teledatalagen som vart giltig 1jan 2009.

Utöver detta så är ju alla isp'er tvingade enligt samma lag att spara all kontakt info som tex vilket nummer du ringde ifrån vid vilken tidpunkt och plats du befann dig på samt vilket nummer du ringde upp vilken plats denna telefon befann sig på, hur långt samtalet varit, samma sak med sms,mms,email,etc och även vilka websidor du besökt hur länge du var på den sidan varifrån du kom vilken sida du går vidare till osv,osv,osv.

Och all denna data ska sparas i minst 6mån och max 2år (det enda pluset är att själva innehållet inte sparas dvs dom ser/hör inte VAD du mailade/smsade/pratade om utan bara med vem var du /den bafann sig vid vilken tid det var osv).
Så med andra ord behöver inte polisen göra ett dugg med din mobil för att kunna spåra dig ganska grundligt det enda dom skulle behöva göra nåt för är om dom skulle avlyssna dig (dvs se/höra innehållet i samtal,mail,sms,etc) men istället kan dom lika gärna kontakta din isp och avlyssna dig genom dom istället (och dom behöver bara ha misstankar om ett brott som KAN ge fängelse för detta dvs inga bevis heller klartecken från åklagare/domare/etc behövs).

Dom kan med lätthet gå till din isp och begära ut all info dom har om dig dvs vilka websidor du besökt vilka du ringt/blivit uppringd av/sms/mail,osv och även här behöver dom enbart misstanke om brott som kan ge fängelse (vilket kan vara MÅNGA brott) samma sak med husransakan det behövs idag inget sådant beslut längre det räcker med misstanke om brott som kan ge fängelse.
Frågan är då inte OM dom "vet om" vilka personer du pratat med utan frågan är om dom orkar/bryr sig att kontakta din isp för att begära den infon och då polisen idag inte verkar vilja lösa andra brott än fildelning/upphovsrättbrott så är du nog ganska säker ändå.

Sen så kan polisen även få avlyssna/begära ut isp'ns sparade uppgifter i tre led på samma misstanke.
Tex polisen har span på dig du pratar med din mormor en gång i månaden hon råkar vara en skolkamrat med MIN mormor som JAG talar med en gång i månaden och då kan polisen enbart på grund av sina misstankar mot DIG avlyssna dig,din mormor,min mormor och även mig.


Och JAPP det ÄR en polisstat vi lever i idag!
Citera
2014-03-12, 10:28
  #11
Medlem
du får gärna hålla oss uppdaterade hur det går med din rymning?

Hoppas du lyckas!

MVH Öbbe
Citera
2014-03-12, 21:59
  #12
Medlem
Rusifers avatar
Är på rymmen nu. Ska jag slänga telefonen åt helvete?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback