Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-10, 00:53
  #1
Medlem
medelhavskriss avatar
21 år och 110% säker på att jag har hjärtsvikt, vafan ska man göra? Bara gå till läkaren och få sin dödsdom och få leva ett bittert tråkigt hemskt tragiskt liv utan något kul i några/nått år?

21 år.. har ju fan inte kommit någon vart ens ännu.. herregud va panikartat, feg/rädd som man är vill man ju inte gå iväg och få dommen.

Vet inte varför ja skriver här men.. " ring 112, vad kan flashback göra?! " bla bla... usch o herregud.
Citera
2014-03-10, 00:57
  #2
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelhavskris
21 år och 110% säker på att jag har hjärtsvikt, vafan ska man göra? Bara gå till läkaren och få sin dödsdom och få leva ett bittert tråkigt hemskt tragiskt liv utan något kul i några/nått år?

21 år.. har ju fan inte kommit någon vart ens ännu.. herregud va panikartat, feg/rädd som man är vill man ju inte gå iväg och få dommen.

Vet inte varför ja skriver här men.. " ring 112, vad kan flashback göra?! " bla bla... usch o herregud.
Vad har du för symptom som gör att du tror att du lider av hjärtsvikt?
Citera
2014-03-10, 01:02
  #3
Medlem
medelhavskriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Vad har du för symptom som gör att du tror att du lider av hjärtsvikt?

Blir lätt trött, orkar mindre. lätt andfådd, kissnödig på natten, var otroligt stor men gick ner 30kg riktigt lätt av diet o lite motion och nu förstår jag varför, det var bara vätska, kallsvett, sån grov ångest en människa kan ha, svettas och blir yr bara av att ha en konversation med en människa, blir helt yr och förvirrad på en affär eller dylikt. även blek i ansiktet, otroligt varierande högt/lågt blodtryck. Sova är helt omöjligt.
Citera
2014-03-10, 01:20
  #4
Medlem
Accumulos avatar
Kom tillbaks när du är diagnosticerad. Du har bara dålig form. Ät bättre, sov bättre och rör dig mer. Problem solved.
Citera
2014-03-10, 01:44
  #5
Medlem
medelhavskriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accumulo
Kom tillbaks när du är diagnosticerad. Du har bara dålig form. Ät bättre, sov bättre och rör dig mer. Problem solved.

Kan tyvärr lova att fallet inte kommer bli så...
Citera
2014-03-10, 01:59
  #6
Medlem
Du får väl börja med att gå till VC och ta ett blodprov (BNP) och ekg.
Hjärtsvikt är ju ingen sjukdom i sig utan mer symptom på någon annan sjukdom.
Är väl troligare att du skulle lida av flimmer/fladder än just hjärtsvikt.
Och om du har lyckat få tag på vätskedrivande medel så är det ju starkt jobba att lyckats få ut så mycket vätska så det motsvarar den viktminskningen alltså!
Men du kan ju alltid be om att få betablockerare (ex sotalol/bisoprolol) utskrivet och vätskedrivande (ex furix) slå på stort och be om digoxin och ACE-hämmare/ARB

OBS jag är ju inte läkare så ta det med en nypa salt, det är dock bra att undvika salt vid hjärtsvikt

http://www.janusinfo.se/Behandling/K...-njurfunktion/

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Hjartsvikt/

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=101

innan du förhastar dig till VC så kan du ju ta en kik på den här sidan sålänge
http://www.psykologitest.se/hypokondri.php
Citera
2014-03-10, 02:06
  #7
Medlem
medelhavskriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.C.M
Du får väl börja med att gå till VC och ta ett blodprov (BNP) och ekg.
Hjärtsvikt är ju ingen sjukdom i sig utan mer symptom på någon annan sjukdom.
Är väl troligare att du skulle lida av flimmer/fladder än just hjärtsvikt.
Och om du har lyckat få tag på vätskedrivande medel så är det ju starkt jobba att lyckats få ut så mycket vätska så det motsvarar den viktminskningen alltså!
Men du kan ju alltid be om att få betablockerare (ex sotalol/bisoprolol) utskrivet och vätskedrivande (ex furix) slå på stort och be om digoxin och ACE-hämmare/ARB

OBS jag är ju inte läkare så ta det med en nypa salt, det är dock bra att undvika salt vid hjärtsvikt

http://www.janusinfo.se/Behandling/K...-njurfunktion/

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Hjartsvikt/

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=101

innan du förhastar dig till VC så kan du ju ta en kik på den här sidan sålänge
http://www.psykologitest.se/hypokondri.php

Jovars.. har nog läst precis allting om hjärtsvikt/hypokondri. Men tyvärr i mitt fall är det inte hypokondri, trodde det först. Men när jag ens inte kan gå in på ett shoppingcenter utan att få panik bli helt blek i ansiktet och alla tittar på en kallsvettas som bara den ,ont i nacken/axlar/skuldrorna, svimmningskänslor precis hela tiden. Känns som hjärtat ska sprängas som att det inte får plats att dunka inne i bröstkorgen.

Den livstilen jag har levt och det jag lever för och tivs med, allt kommer försvinna om ja kommer få dommen vilket jag kommer om jag går iväg, är bara för rädd/feg, det är ju slutet. Hur fan ska ja kunna roa mig så jag vill? Jag kommer ju vara så bitter och ha sån ångest, vad fan är det för mening? En jävla massa morfin är väl enda skälet isåfall.. men hur kul är de tills döden några/nått år.
Citera
2014-03-10, 02:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelhavskris
Jovars.. har nog läst precis allting om hjärtsvikt/hypokondri. Men tyvärr i mitt fall är det inte hypokondri, trodde det först. Men när jag ens inte kan gå in på ett shoppingcenter utan att få panik bli helt blek i ansiktet och alla tittar på en kallsvettas som bara den ,ont i nacken/axlar/skuldrorna, svimmningskänslor precis hela tiden. Känns som hjärtat ska sprängas som att det inte får plats att dunka inne i bröstkorgen.

Den livstilen jag har levt och det jag lever för och tivs med, allt kommer försvinna om ja kommer få dommen vilket jag kommer om jag går iväg, är bara för rädd/feg, det är ju slutet. Hur fan ska ja kunna roa mig så jag vill? Jag kommer ju vara så bitter och ha sån ångest, vad fan är det för mening? En jävla massa morfin är väl enda skälet isåfall.. men hur kul är de tills döden några/nått år.

Haha. Det låter som ett skolboksexempel: http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=167

Men ja, det är säkerligen "hjärtsvikt", som du googlat dig till. Du verkar både intelligent och beläst, så det finns ju ingen anledning att ifrågasätta din diagnos.

Frågan är egentligen vad vi skall ha allmänläkare till överhuvudtaget? En automat där patienten knappar in sin Google-diagnos hade varit fullt tillräcklig.

Lycka till med dina sista dagar i livet!
__________________
Senast redigerad av Eventor 2014-03-10 kl. 02:20.
Citera
2014-03-10, 02:22
  #9
Medlem
medelhavskriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Haha. Det låter som ett skolboksexempel: http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=167

Men ja, det är säkerligen "hjärtsvikt", som du googlat dig till. Du verkar både intelligent och beläst, så det finns ju ingen anledning att ifrågasätta din diagnos.

Frågan är egentligen vad vi skall ha läkare till överhuvudtaget?

Tro mig, det är inte panikångest, har ingenting att ha ångest över (förutom att ha hjärtsvikt nu då) Och jag tror jag har gått runt med högtblodtryck en längre tid. Plus ska jag tillägga att jag har åderbråck på benet, det är inte vanligt i den åldern som också är tecken på hjärtsvikt och mina händer/fötter blir blåa vid vissa tillfällen då blodet antagligen inte för tillräckligt med syre.

Men det är svårt att förklara, jag är verkligen yr och det kommer svett direkt bara jag tar kontakt med en människa och hjärtat börjar rusa, benen skakar, blek i ansiktet, sjukt glansiga ögon. Och är helt bakom flötet, får inte fram ord och kan inte vara med i en social diskussion. det tar på krafterna att bara öppna käften för att försöka säga någonting, förut var jag den socialaste roligaste " clownen " så att säga... De är ju just att jag är för rädd för att få dommen... men kan ju inte leva så här heller.. herregud,
Citera
2014-03-10, 02:22
  #10
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelhavskris
Jovars.. har nog läst precis allting om hjärtsvikt/hypokondri. Men tyvärr i mitt fall är det inte hypokondri, trodde det först. Men när jag ens inte kan gå in på ett shoppingcenter utan att få panik bli helt blek i ansiktet och alla tittar på en kallsvettas som bara den ,ont i nacken/axlar/skuldrorna, svimmningskänslor precis hela tiden. Känns som hjärtat ska sprängas som att det inte får plats att dunka inne i bröstkorgen.

Den livstilen jag har levt och det jag lever för och tivs med, allt kommer försvinna om ja kommer få dommen vilket jag kommer om jag går iväg, är bara för rädd/feg, det är ju slutet. Hur fan ska ja kunna roa mig så jag vill? Jag kommer ju vara så bitter och ha sån ångest, vad fan är det för mening? En jävla massa morfin är väl enda skälet isåfall.. men hur kul är de tills döden några/nått år.

Jag har då aldrig hört att hjärtsvikt orsakar ångest och olust på publika platser. Det där låter mer som panikångest. Jag lever själv med hjärtproblem sedan jag var cirka 20 år, dock har jag hjärtflimmer/arytmi. Det dagliga livet fungerar exakt lika bra som innan med lite tantmediciner och medvetenhet.

När det började och jag kände mig matt utan att veta varför och upptäckte att min vilopuls var mellan 100-180 slag per minut så blev jag så klart rädd. När jag sedan kollade upp det och fick rätt hjälp så har det aldrig mer varit en ångestfaktor.

Kontakta vårdcentralen. Jag är rätt övertygad om att du har panikångest samt en släng av social fobi/fobi för publika platser.
Citera
2014-03-10, 02:25
  #11
Medlem
medelhavskriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har då aldrig hört att hjärtsvikt orsakar ångest och olust på publika platser. Det där låter mer som panikångest. Jag lever själv med hjärtproblem sedan jag var cirka 20 år, dock har jag hjärtflimmer/arytmi. Det dagliga livet fungerar exakt lika bra som innan med lite tantmediciner och medvetenhet.

När det började och jag kände mig matt utan att veta varför och upptäckte att min vilopuls var mellan 100-180 slag per minut så blev jag så klart rädd. När jag sedan kollade upp det och fick rätt hjälp så har det aldrig mer varit en ångestfaktor.

Kontakta vårdcentralen. Jag är rätt övertygad om att du har panikångest samt en släng av social fobi/fobi för publika platser.

"Vid svår hjärtsvikt som kan vara livshotande kan man få symtom som

kraftig andnöd
rosslande andning
kallsvett
kraftig blekhet
svår hjärtklappning och ångest "

Hjärtklappning kan ja inte ens avgöra om jag har längre, hjärtat dunkar så jävla hårt konstant ela tiden ändå..
Citera
2014-03-10, 02:29
  #12
Medlem
Tror inte du behöver oroa dig, jag tycker du beskriver panikattacker. Lever med det själv.
Obehagligt och är man inte helt hemma på hur kroppen fungerar kan man finna en massa allvarliga fel på en.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback