Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-09, 18:33
  #1
Medlem
Hej,

Flyttar nu in i ett Comhem hus och då jag är student står det mellan 100/10 för 199 kr/mån eller 250/10 för 250 kr/mån. Funderar på att ta 250/10 då man får ganska mycket mer för pengarna enligt min mening. Vad tycker ni?

Nu till min riktiga fråga. Routern man får med från Comhem är Netgear CG3700 för 100/10 och Compal CH7284E för 250/10. Då jag ska köra endast trådlöst funderar jag på att köpa en D-link DIR868L då den enligt detta test (http://lajka.idg.se/polopoly_fs/1.54...3582323241.jpg) presterar bäst efter mina behov i min lilla lägenhet. Dessutom får man andra finesser som mobilapp och usb-port mm.

Frågan är nu, går det och är det ett klokt val? Eller är det bättre att behålla original routern?
Citera
2014-03-09, 18:38
  #2
Medlem
Fizzbacks avatar
Comhems router är också modemet, därför kan du inte byta ut det och köra med något eget. I alla fall inte om man kör via kabeltv-nätet, kanske annat för fiber men det vet jag inte. I vilket fall får du använda Comhems router som modem, och stänga av routerfunktionen och trådlösa i den, sen koppla en egen router från den. Så kör jag i vilket fall.
Citera
2014-03-09, 18:42
  #3
Medlem
Du måste givetvis använda Compal CH7284E som modem, men kan koppla in en annan router om du vill. Det jag frågar mig är om du behöver lägga pengar på en ny router, det är enligt mig pengarna i sjön.

I vilket fall kan du ju testa deras router och vid behov köpa till en egen senare.
Citera
2014-03-09, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Comhems router är också modemet, därför kan du inte byta ut det och köra med något eget. I alla fall inte om man kör via kabeltv-nätet, kanske annat för fiber men det vet jag inte. I vilket fall får du använda Comhems router som modem, och stänga av routerfunktionen och trådlösa i den, sen koppla en egen router från den. Så kör jag i vilket fall.

Okej blir det snabbare än att köra trådlöst från modemet?
Citera
2014-03-09, 18:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivander
Du måste givetvis använda Compal CH7284E som modem, men kan koppla in en annan router om du vill. Det jag frågar mig är om du behöver lägga pengar på en ny router, det är enligt mig pengarna i sjön.

I vilket fall kan du ju testa deras router och vid behov köpa till en egen senare.

Okej tack för ett bra svar!
Citera
2014-03-09, 18:48
  #6
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Okej blir det snabbare än att köra trådlöst från modemet?

Ingen aning. Jag har Netgear CG3700 som modem, och den har både 2.4 ghz och 5 ghz, vilket är mycket bra. Hastighet och räckvidd kan jag inte uttala mig om då jag inte testat. Eftersom jag redan hade en router sedan tidigare med en prestanda utöver vad den medföljande har att erbjuda, så kopplade jag in det direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback