Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-07-05, 19:02
  #61
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag kan inte tänka mig många situationer där en normal människa kan skadas i vården om journaler saknas.

Jag är helt och hållet med på att det kan finnas fördelar med journaler för personer som till exempel har hjärtfel eller cancer, men hur tänker ni journalförespråkare er att en vanlig människa skall kunna skadas rent konkret?

Normal människa?
Vi kan väl börja med att prata om psykiatrin. Det är säkert journaler som dokumenterar kontakter med just psykiatrin som många vill ha förstörda.
Det är mer regel än undantag i samband med en stor del av de psykiatriska sjukdomstillstånd som beskrivs i DSM-IV att patienten förnekar sjukdomstillståndet, upplever sig ha tillfrisknat (trots att tillståndet är kroniskt) och upplever att diagnosen är resultatet av en t ex en konspiration. Diagnosen kommer ofta till efter en lång tids utredning.
Patienten bryter ofta kontakten med vårdgivaren och tar upp den igen långt senare. Bra läge om inga journaler finns eller om patienten låtit få dom förstörda och utredningen måste börja om från början. Jättebra.

En sjuk person vet inte sitt eget bästa i alla lägen. Tänker du dig att det ska göras undantag för "mindre viktiga" vårdkontakter? På en vårdcentral söker ju folk för högt och lågt vid samma besök.
Citera
2015-07-05, 19:46
  #62
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Normal människa?
Vi kan väl börja med att prata om psykiatrin. Det är säkert journaler som dokumenterar kontakter med just psykiatrin som många vill ha förstörda.
Det är mer regel än undantag i samband med en stor del av de psykiatriska sjukdomstillstånd som beskrivs i DSM-IV att patienten förnekar sjukdomstillståndet, upplever sig ha tillfrisknat (trots att tillståndet är kroniskt) och upplever att diagnosen är resultatet av en t ex en konspiration. Diagnosen kommer ofta till efter en lång tids utredning.
Patienten bryter ofta kontakten med vårdgivaren och tar upp den igen långt senare. Bra läge om inga journaler finns eller om patienten låtit få dom förstörda och utredningen måste börja om från början. Jättebra.

En sjuk person vet inte sitt eget bästa i alla lägen. Tänker du dig att det ska göras undantag för "mindre viktiga" vårdkontakter? På en vårdcentral söker ju folk för högt och lågt vid samma besök.

Exakt.

Förbjud också patienten att välja vilken vård denne borde ha som inte kan någonting om läkaryrket.
Citera
2015-11-25, 00:01
  #63
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Normal människa?
Vi kan väl börja med att prata om psykiatrin. Det är säkert journaler som dokumenterar kontakter med just psykiatrin som många vill ha förstörda.
Det är mer regel än undantag i samband med en stor del av de psykiatriska sjukdomstillstånd som beskrivs i DSM-IV att patienten förnekar sjukdomstillståndet, upplever sig ha tillfrisknat (trots att tillståndet är kroniskt) och upplever att diagnosen är resultatet av en t ex en konspiration. Diagnosen kommer ofta till efter en lång tids utredning.
Patienten bryter ofta kontakten med vårdgivaren och tar upp den igen långt senare. Bra läge om inga journaler finns eller om patienten låtit få dom förstörda och utredningen måste börja om från början. Jättebra.

En sjuk person vet inte sitt eget bästa i alla lägen. Tänker du dig att det ska göras undantag för "mindre viktiga" vårdkontakter? På en vårdcentral söker ju folk för högt och lågt vid samma besök.
Kan du motivera varför man till exempel gallrar gamla uppgifter ur belastningsregistret men inte ur patientjournaler? I båda fallen så har samhället ett intresse av att bevara uppgifterna, men av någon anledning så anses journalerna vara viktigare att bevara än polisens register.

Min uppfattning är glasklar, och den är att alla människor skall ha en ovillkorlig rätt att rensa ut känsliga uppgifter efter en tid. Vården får faktiskt leva med att det kan saknas dokumentation om personer som sökte hjälp för för länge sedan. De får väl behandla patienten ifråga som en person som söker för första gången. Så svårt är det inte.
Citera
2015-11-25, 00:43
  #64
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Kan du motivera varför man till exempel gallrar gamla uppgifter ur belastningsregistret men inte ur patientjournaler? I båda fallen så har samhället ett intresse av att bevara uppgifterna, men av någon anledning så anses journalerna vara viktigare att bevara än polisens register.

Min uppfattning är glasklar, och den är att alla människor skall ha en ovillkorlig rätt att rensa ut känsliga uppgifter efter en tid. Vården får faktiskt leva med att det kan saknas dokumentation om personer som sökte hjälp för för länge sedan. De får väl behandla patienten ifråga som en person som söker för första gången. Så svårt är det inte.
Alla de personer som förstör sin journal måste ju få noggrann information om att det kan innebära en allvarlig risk för dem i framtiden. Det finns tusen situationer där man avvärjer vårdskador med gamla journaluppgifter som patienten antingen glömt eller där patienten inte kan förmedla sig. Om du är intresserad ger jag gärna många exempel.

Ett du kan få är om du kommer in med blodförgiftning och är medvetslös, i din journal som du förstört stod det att du var allergisk mot en viss sorts antibiotika. Du får denna antibiotika och dör eftersom ingen visste att du var allergisk.

Jag hade kunnat skriva mycket om varför det är viktigt med journaluppgifter men som en bild du kan ta med dig är att när man frågar en patient "Är du frisk förutom att du har ont i magen nu som du söker för? Har du några tidigare sjukdomar?" Så kan man få svaret att de är friska, för att sedan se i journalen att de har haft hjärtinfarkt, har njursvikt, stroke, förmaksflimmer etc. Det finns olika anledningar till att vissa patienter svarar så men när man dubbelkollar uppgifterna med patienten så brukar det heta att det var så länge sen etc, de tror helt enkelt inte det spelar någon roll. Men det gör det.
Citera
2017-01-01, 21:46
  #65
Medlem
Blingons avatar
Ganska sen på bolltråden, men vill dela med mig av en personlig erfarenhet, till framför allt er skeptiker som anser att journaluppgifter INTE skall gå att raderas.

För ett par år sedan drabbades jag av en stroke. Var jävligt dålig och inlagd naturligtvis. Fick några delvis permanenta hjärnskador vad gäller minne, koncentration, reaktionshastighet etc. men också synfältsbortfall.

Efter ett års rehabilitering var jag klart bättre, men inte återställd.

Självklart så råkade jag ut för "Läkares anmälningsplikt enl. 10 kap. 2 § körkortslagen (1998:488)".

Var då tvungen att genomföra ett antal utredningar med avseende på detta. En ögonutredning och en neuropsykologisk utredning som var urjävlig och tog tre timmar, och en medicinsk utredning för att bedömma min körlämplighet. Jag är mer utredd angående körlämplighet än 95% av befolkningen och blev godkänd. Gott så.

Men vad fan tror ni dyker upp? Jo, en depressiv period med ångest, ÅTTA år tidigare (i samband med en skilsmässa) eftersom läkaren tydligen rotat runt i djupt ner i journalen. Sjukligt nyfiken kanske? Så även detta skulle nu läggas in i bedömningen om min körlämplighet, trots att jag hade kört helt tillbudsfritt i 35(!) år.

Så, hur länge skall man dömas för det som står historiskt i journalen? 4, 8, 15 eller 50 år? Allt kan ändras med en lagändring av vårt intelligensbefriade politikerpack.

Andra synpunkter:

Punkt 1:
Fallet med kvinnan som fick sin legitimation stulen. Den stulna legitimationen hamnar i händerna på en missbrukare med liknande utseende. Missbrukaren åker runt på vårdcentralerna och akutpsyk med den falska legitimationen och ansöker om Benzo för svåra psykiska besvär, som hon sedan plockar ut på apoteket.

Allt journalförs och ingen kontroll görs på enheterna att det är rätt person som har legitimationen. Den rättmätige ägaren kan inte spärra journalen, inte sätta varningar. Ingenting. Landstingets svar:"Vi har inga rutiner för, eller datasystem som kan hantera detta". Hon måste regelbundet besöka vårdcentralen och kontrollera om det har dykt upp nya händelser, och därefter begära journalförstöring.

Punkt 2:
Har tyvärr, haft en hel del med vården att göra. Bortsett från läkaren nämnd ovan, så har det ännu inte hänt att en läkare har haft tid eller ork att gå igenom journalanteckningar gjorda av tidigare läkare, när man skall på sin 10-minuters årliga hälsokontroll. Det är samma jävla frågor varenda gång. Argumentet om fördelarna med en historisk tillgång till journalen faller. Den används ändå inte i praktiken.

Punkt 3:
Det är ett tydligt försämrat mottagande hos den sk. "vården" för somatiska(kroppsliga) sjukdomar om man har psykiatriska journalanteckningar. Det är uppenbart. Alla sjukdomstillstånd från nageltrång och uppåt avfärdas som psykiska problem. Det är lättast så. Då är en journalförstöring enda lösningen (om den beviljas).

Punkt 4:
I VG-regionen finns ett skuggregister av ALLA journaler som kallas VEGA-databasen. Ett mycket okänt register som används "i verksamhetsuppföljning". Huvudposterna i journalen är extraherade och sökbara efter personnummer. Uppgifterna skickas vidare till socialstyrelsen och omfattar både öppen och sluten vård, var du bor geografiskt, diagnoser, behandlingar etc.

Landstingets ansvarige var märkbart störd över mina förfrågningar om registret och det går inte att begära rensning.

Extrabonus: Min egen begäran av kopior bestod av över 100 sidor. Rekommenderar alla att begära ut uppgifter även ur detta register.
__________________
Senast redigerad av Blingon 2017-01-01 kl. 22:21. Anledning: Glömde...
Citera
2017-01-02, 07:38
  #66
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag kan meddela att jag har haft framgång i min kamp mot mina journaler. Jag fick idag ett beslut från inspektionen för vård och omsorg som ger mig bifall på mina ansökningar om journalförstöring i de flesta fall. Jag fick bifall i fem fall och avslag i två fall.

Avslagen berodde på att IVO anser att de senaste anteckningarna ligger nära i tiden (de senaste är fyra år gamla). Mitt nästa steg blir att begära ett nytt PUL-utdrag och sedan slipa mina argument för en ny ansökan.
Vilka argument hade du och hur formulerade du argumenten?

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Extrabonus: Min egen begäran av kopior bestod av över 100 sidor. Rekommenderar alla att begära ut uppgifter även ur detta register.
Har du nån länk om hur begäran görs?
Citera
2017-01-02, 12:02
  #67
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du nån länk om hur begäran görs?

Det är just det som är problemet. Det här registret lever sitt eget liv i VG-regionens 'deep web'. Finns inte mycket information om registret. Jag fick reda på det av en ren tillfällighet.

Utdrag får du göra med vanligt fysiskt brev ställt till:

Västra Götalandsregionen
Regionens Hus
462 80 Vänersborg

Begär komplett utdrag av samtliga uppgifter i den regionala vårddatabasen VEGA, med stöd av 26 § i personuppgiftslagen (1998:204).

Ett av de få publika dokument som finns är:

http://www.vgregion.se/upload/Region...ddatabasen.pdf
__________________
Senast redigerad av Blingon 2017-01-02 kl. 12:10.
Citera
2017-01-02, 12:14
  #68
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilka argument hade du och hur formulerade du argumenten?

Mycket bra fråga.

Det verkar som att det är detta som är den springande punkten på om man får sin journalförstöring godkänd eller inte. Ni som gjort detta, skriv gärna vilka argument som godtogs eller avslogs.
Citera
2018-07-01, 01:04
  #69
Medlem
Bumpar denna tråd.

Vill försöka få min journal på psykiatrin förstörd (inga tidigare psykoser eller myndigheter inblandade). Kommer detta vara omöjligt? Står ju på LVO att journaler som är nödvändiga för framtida vård inte kan förstöras. Upplever att journalen används emot mig och allt jag säger avvägs med gamla anteckningar om ångest osv.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback