Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-08, 20:23
  #1
Medlem
Snubbbens avatar
När jag tänker på vad det finns för skickliga politiker där ute så kommer ofta Clinton upp i skallen, även om han bidrog med ett av dom absolut största misstagen i USA:s historia. (Då menar jag inte hans knullnarkomani.) Putin hyser jag faktiskt respekt för. Säga vad man vill om han som person och hans riktiga agenda men det går inte att förneka att han sköter sig väl i det här globala shackspelet. Förutom nu då möjligtvis. Vet inte riktigt varför han är beredd att offra och riskera så mycket för en så liten (Om än viktig, sen lär han ju inte nöja sig med det i längden men.) bit av Ukraina, som i värsta fall blir gnistan till betydligt värre grejer. Dom kan väl inte hålla på och hota med sina gasledningar för alltid, eller? Aja, hur som helst så var det inte det jag ville diskutera med er här.

Putin är ingen lite pussy som Obama. Putin gets shit done! Till skillnad från Obama som NÄSTAN enbart får skit fixat för hans översåtar. Jag tror inte det finns någon bakom Putin som drar i alla trådarna. Finns väl naturligtvis några oligarker som också har ett och annat och säga till om, men Putin har nog ändå slutordet tror jag. Jag menar kolla bara på honom - Det osar auktoritet. Och glöm inte KGB, svartbälte i judo, (Tydligen.) wrestlas med björnar, vägrar snacka engelska... Blir man mer ryss än så? Sen att det kan verka smått patetiskt att brottas med björnar framför kameran och i bar överkropp på så många bilder så är det ju tyvärr sådant som ryssar (Och folk i allmänhet, men särskilt dom skulle jag tro.) vill se hos sina ledare.

En av dom få saker honom som kritik är väl att han borde lära sig engelska bättre, skulle han också försöka ta tag i all den korruption och frihetsinskränkandet som finns skulle han bli en betydligt bättre President/ledare än vad USA tyvärr fått se på alldeles för länge.

Men lyckades fortfarande få Obama och Kerry att framstå som idioter och visade hur man agerar diplomat på världsarenan. Tänker då främst på Syrien där Putin/ryssarna direkt tog chansen och gjorde John Kerry till åtlöje så vi slapp att se staterna bringa ännu mer död och förstörelse än vad dom redan gör i Syrien i dagsläget.

JFK är ju självklart en favorit även om han kanske inte var en sådan ängel som demokraterna i staterna verkar se honom som.

Uruguays president José Mujica - Den ledare jag förmodligen ser upp till i hela världen just nu. Verkar vara den överlägset mest genuina och givmilda personen du kan hitta!


Ska försöka ge en liten motivation sen men tills dess kan väl ni väl tipsa om några andra både goda och skickliga ledare som finns/fanns där ute?
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2014-03-08 kl. 20:48.
Citera
2014-03-08, 20:33
  #2
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Jag gillar också Jose Mujica!
Citera
2014-03-08, 20:44
  #3
Medlem
Snubbbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsJustARide
Jag gillar också Jose Mujica!

Ja, han är bara för skön Vilken annan ledare bor på en farm, (Om jag inte minns fel.) ger bort 90% av sin lön som president och legaliserar cannabis som tydligen ska säljas 1$ / gram?

Tänk om han fick kliva in i det vita fucking huset och kicka ut varje jävla lobbyist och korrupt politiker - dvs nästan alla vars enda uppgift är att förstöra världen genom att tillbringa drygt 80% av dagen till att tigga pengar för att få lagarna att passa big business och inte smått folk som oss.
Citera
2014-03-08, 21:10
  #4
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Ja, han är bara för skön Vilken annan ledare bor på en farm, (Om jag inte minns fel.) ger bort 90% av sin lön som president och legaliserar cannabis som tydligen ska säljas 1$ / gram?

Tänk om han fick kliva in i det vita fucking huset och kicka ut varje jävla lobbyist och korrupt politiker - dvs nästan alla vars enda uppgift är att förstöra världen genom att tillbringa drygt 80% av dagen till att tigga pengar för att få lagarna att passa big business och inte smått folk som oss.

Ja vi behöver fler ledare som honom! Hade gärna sett sett liknande människor i Vita Huset, Bryssel och Rosenbad I en sån här korrupt värld så är det underbart med någon som faktiskt bryr sig om folket
Citera
2014-03-09, 23:48
  #5
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Uruguays president vet jag inget om.

När det gäller "landsfäders" (och landsmödrars..?) handlingskraft generellt så är det väl inget fel med ledare som ser till att få saker gjorda inrikes eller lyfter ett land. Men när det blir handlingskraft utanför det egna landets gränser, mycket militära aktiviteter globalt, och judoprat så sjunker förtroendet. Jag är inte speciellt förtjust i Clinton eller liknande amerikanska ledare på grund av den anledningen, de borde ägna mer tid åt sina egna problem istället för att lägga sej i andras angelägenheter tycker jag. Trots att ett starkt Ryssland möjligen behövs som motvikt till andra globala schackspelare så gillar jag inte när Putin är ute och leker världspolis heller. Med andra ord så är det de något mer lågmälda politikerna som är bäst, finns flera europeiska man skulle kunna nämna, islands president Grimsson verkar sjysst t.ex
Citera
2014-03-10, 00:03
  #6
Avstängd
Omöjligt att ogilla Jose, dock så är jag inte så säker på att han är så skicklig på att leda Uruguay. Han har fått hård kritik och flera menar på att just hans ödmjuka sätt ger honom ett visst stöd han inte borde ha sett till hans prestationer för landets utveckling.

Putin är dock en mini-Hitler.

Thatcher fällde en hel del sköna kommentarer.

Politiker är dock avskum, frågan är bara hur mycket eller lite.
__________________
Senast redigerad av Lavezzi92 2014-03-10 kl. 00:10.
Citera
2014-03-10, 00:23
  #7
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Nu beror det förstås vilken tidshorisont man har och vilka värderingar man lägger in i "bra".

Det är förstås på det viset att Kamrat Josef Stalin intar en särställning då det gäller politisk genialitet och överlevnadsförmåga genom sin tillämpning av de machiavelliska politiska principerna, vilka han kom att föra vidare till en helt ny och hittills oöverträffad nivå.

Det sägs förstås i den västliga propagandan att Stalin är Putins idol och vem kan egentligen klandra honom för det, om så skulle vara fallet?

Om man som Stalin var med om att göra revolution och sedan klarade av att utmanövrera alla kontrarevolutionärer och slå tillbaks det utländska angreppet på den unga sovjetstaten i samband med det första världskriget, samt därutöver klarade av att med förvisso brutala metoder bygga staten nog stark att kunna stå emot Hitlers anfallskrig med oerhörda offer som följd - och sedan fortsätta och leda Sovjetunionen in i efterkrigstidens industriella utveckling, så förtjänar man nog epitetet som den klart mest suveräna politiska ledaren som vi sett under de senaste hundratals åren. Och jag skämtar inte. Ingen har nämligen meriter som honom. Många kom och sågs under hans tid, men han överlevde dem alla och Sovjetunionen var starkt då han tyvärr kom att lämna oss en sorgsen dag 1953.
Citera
2014-03-14, 18:02
  #8
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaLindersson
........
Om man som Stalin var med om att göra revolution och sedan klarade av att utmanövrera alla kontrarevolutionärer och slå tillbaks det utländska angreppet på den unga sovjetstaten i samband med det första världskriget, samt därutöver klarade av att med förvisso brutala metoder bygga staten nog stark att kunna stå emot Hitlers anfallskrig med oerhörda offer som följd - och sedan fortsätta och leda Sovjetunionen in i efterkrigstidens industriella utveckling, så förtjänar man nog epitetet som den klart mest suveräna politiska ledaren som vi sett under de senaste hundratals åren. Och jag skämtar inte. Ingen har nämligen meriter som honom. Många kom och sågs under hans tid, men han överlevde dem alla och Sovjetunionen var starkt då han tyvärr kom att lämna oss en sorgsen dag 1953.

Stalin gillar jag inte. Beror kanske även på i vilken historiebok man läser, och hur man tolkar det som skrivs. Vissa påstår att Stalin var en massmördare av stora mått, bland annat eftersom han brukade "eliminera" politiska motståndare på ett effektivt sätt. Jag tror inte att han nöjde sej med att sätta dessa i fängelse utan använde mer brutala metoder. Inte speciellt sympatiskt enligt mitt tycke, snarare verkar det som att han var en usel ledare i och med detta. Men däremot kan jag tycka att det på sätt och vis var hedervärt att han såg till att Hitlers gossar fick en rejäl omgång med stryk efter att de invaderat ryssland

Clinton som nämns ovan är väl för övrigt en av de få amerikanska presidenter som jag känner viss sympati för. Han var åtminstone inte lika ivrig att starta nya krig som vissa andra amerikanska presidenter. Generellt tycker jag att de bästa politikerna är de som gör något gott och räddar liv. De som är kända pga att de är stora krigare etc gör sej bra på film... men det funkar oftast inte i verkligheten.
Citera
2014-03-14, 18:28
  #9
Medlem
Savoys avatar
Politiker var ju rent allmänt mycket hårdare och karaktärsstarkare förr, de sista sållades väl ut i början på 90-talet.

Jag skulle säga att Charles de Gaulle var en gigant till politiker, han omdefinierade i princip ensam Frankrike, var före sin tid på många sätt, vågade ta obekväma beslut och förutsåg intressant nog en rad utrikespolitiska problem vi fortfarande dras med än idag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle

En annan ledare som mest får fungera som symbol för tidsepoken han regerade under, var ju den japanske kejsaren Mutsuhito, i efterhand kallad Meiji, som nog fortfarande får anses vara den regent som sett sitt land förvandlas mest under sin tid vid makten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Meiji

Sedan tycker jag någon av USA:s grundare hör hemma på listan också, landet grundades i en helt otroligt positiv tidsålder med starka upplysnings- och vetenskapsideal. Jag väljer nog Benjamin Franklin ur denna grupp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin

Svenska? Under min livstid står det nog mellan Torbjörn Fälldin och Ingvar Carlsson. Sverige ska ha jordnära förnuftspolitiker, inte pladdrande överskattade utrikessprättar som Palme eller Bildt.
Citera
2014-03-17, 00:37
  #10
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Stalin gillar jag inte. Beror kanske även på i vilken historiebok man läser, och hur man tolkar det som skrivs. Vissa påstår att Stalin var en massmördare av stora mått, bland annat eftersom han brukade "eliminera" politiska motståndare på ett effektivt sätt. Jag tror inte att han nöjde sej med att sätta dessa i fängelse utan använde mer brutala metoder. Inte speciellt sympatiskt enligt mitt tycke, snarare verkar det som att han var en usel ledare i och med detta. Men däremot kan jag tycka att det på sätt och vis var hedervärt att han såg till att Hitlers gossar fick en rejäl omgång med stryk efter att de invaderat ryssland

Clinton som nämns ovan är väl för övrigt en av de få amerikanska presidenter som jag känner viss sympati för. Han var åtminstone inte lika ivrig att starta nya krig som vissa andra amerikanska presidenter. Generellt tycker jag att de bästa politikerna är de som gör något gott och räddar liv. De som är kända pga att de är stora krigare etc gör sej bra på film... men det funkar oftast inte i verkligheten.

Det är förstås en lite klurig moralisk frågeställning som blandas in i TS, eftersom man för att svara på frågan först måste ha en uppfattning om vad "bra" är. Dessutom kan "bra" betraktas som liktydigt med att vara effektiv, t ex: en ledare är bra om han klarar av att genomföra ett politiskt program; en ledare är bra om han kan leda landet och krossa en yttre fiende som invaderar landet; en ledare är bra om han kan bidra till att folkets materiella välstånd ökar osv.

Om Hitler hade lett Tyskland till seger i andra världskriget och byggt upp sitt imperium, så som han tänkt, skulle man nog få ge honom kredit för att han var bra. Med historiens rätt så var han dålig: han ledde sitt folk in i fördärvet och Tyskland krossades. En bra ledare skulle inte gjort detta. Alltså borde alla nazister som hyllar honom idag, inse att de hyllar en politisk sopa som inte rätt kunde värdera det motstånd han mötte.

Det är svårt att hitta exempel på bra politiska ledare under efterkrigstiden på en internationell nivå. I vår samtid är det nog bara Putin som framstår som en politiker utöver det vanliga. Det återstår och se om han rätt har värderat sina politiska motståndare men hittills har han inte haft några problem att göra det. Däremot har ju ledarna i både EU och USA grovt underskattat honom och hans potential. Det får de nu betala priset för.
Citera
2014-03-28, 03:07
  #11
Medlem
Snubbbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Omöjligt att ogilla Jose, dock så är jag inte så säker på att han är så skicklig på att leda Uruguay. Han har fått hård kritik och flera menar på att just hans ödmjuka sätt ger honom ett visst stöd han inte borde ha sett till hans prestationer för landets utveckling.

På vilket sätt har han ej presterat?

Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Putin är dock en mini-Hitler.

Nu tar du väl ändå i lite va?

Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Thatcher fällde en hel del sköna kommentarer.

Ja, hon hade bollar faktiskt. Visst har hon och Reagen skadat världen ofattbart mycket men Thatcher har man ändå lite respekt för. Reagen var bara en svag och själlös skådespelare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Politiker är dock avskum, frågan är bara hur mycket eller lite.

Mja, tyvärr är det ju så

Vad säger ni om Tyskland lilla ledare då? Är hon bra eller? Verkar inte vara så mycket liv i den tanten, ganska stor kontrast där mellan henne och Hitler. Det är väl ändå rätt stabilt i Tyskland jämfört med resten av EU, vilket dom verkar styra till stor del, eller?
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2014-03-28 kl. 03:15.
Citera
2014-03-28, 03:13
  #12
Medlem
TSK1453s avatar
Mustafa Kemal Atatürk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback