Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-08, 14:32
  #1
Medlem
Jag måste börja med att be om ursäkt för vilket värdelöst ämne detta kommer att vara och jag förstår att det även kommer bli borttaget, men jag är bokstavligt talat den mest otekniska människan som vandrat denna jord och vet varken vad det jag letar efter heter eller hur det funkar.

Låt mig förklara mitt scenario. Jag äger två byggnader som båda två behöver tillgång till internet, både trådlöst och kabel till diverse elektronik. I den ena byggnaden har jag nu ett mobilt bredband anslutet till en router så att båda byggnaderna har trådlöst internet. Denna router har även ett antal nätverksanslutningar så att all "kabelelektronik" i byggnad nummer 1 har tillräckligt med ingångar i routern.

Men har som sagt elektronik i byggnad nummer 2 som endast kan bruka internet via en kabelanslutning. Hur gör jag? Skulle jag kunna skaffa ytterligare en router i denna byggnad som jag ansluter trådlöst till den andra routern eller hur funkar detta? Jag vet att jag är en idiot så elda mig inte allt för mycket tack

Tack på förhand!
Citera
2014-03-08, 15:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadeFromDarma
Jag måste börja med att be om ursäkt för vilket värdelöst ämne detta kommer att vara och jag förstår att det även kommer bli borttaget, men jag är bokstavligt talat den mest otekniska människan som vandrat denna jord och vet varken vad det jag letar efter heter eller hur det funkar.

Låt mig förklara mitt scenario. Jag äger två byggnader som båda två behöver tillgång till internet, både trådlöst och kabel till diverse elektronik. I den ena byggnaden har jag nu ett mobilt bredband anslutet till en router så att båda byggnaderna har trådlöst internet. Denna router har även ett antal nätverksanslutningar så att all "kabelelektronik" i byggnad nummer 1 har tillräckligt med ingångar i routern.

Men har som sagt elektronik i byggnad nummer 2 som endast kan bruka internet via en kabelanslutning. Hur gör jag? Skulle jag kunna skaffa ytterligare en router i denna byggnad som jag ansluter trådlöst till den andra routern eller hur funkar detta? Jag vet att jag är en idiot så elda mig inte allt för mycket tack

Tack på förhand!

Sätt in en sån här i byggnad 2. Den tar emot signalen trådlöst och förlänger den. Samt kan du ansluta elektronik med kabel till den.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-brygga-p68815
Citera
2014-03-08, 16:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proppN
Sätt in en sån här i byggnad 2. Den tar emot signalen trådlöst och förlänger den. Samt kan du ansluta elektronik med kabel till den.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-brygga-p68815

Tack så mycket Vet du om just denna har en bra räckvidd för mottagning?
Citera
2014-03-08, 20:16
  #4
Medlem
Mike.Andersens avatar
Lite mer uppgifter skulle inte skada, då kanske någon av proffsen gör sig besväret att svara. Försök beskriva omständigheterna kring byggnaderna, avstånd m.m.
Citera
2014-03-08, 22:57
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeFromDarma
Jag måste börja med att be om ursäkt för vilket värdelöst ämne detta kommer att vara och jag förstår att det även kommer bli borttaget, men jag är bokstavligt talat den mest otekniska människan som vandrat denna jord och vet varken vad det jag letar efter heter eller hur det funkar.

Låt mig förklara mitt scenario. Jag äger två byggnader som båda två behöver tillgång till internet, både trådlöst och kabel till diverse elektronik. I den ena byggnaden har jag nu ett mobilt bredband anslutet till en router så att båda byggnaderna har trådlöst internet. Denna router har även ett antal nätverksanslutningar så att all "kabelelektronik" i byggnad nummer 1 har tillräckligt med ingångar i routern.

Men har som sagt elektronik i byggnad nummer 2 som endast kan bruka internet via en kabelanslutning. Hur gör jag? Skulle jag kunna skaffa ytterligare en router i denna byggnad som jag ansluter trådlöst till den andra routern eller hur funkar detta? Jag vet att jag är en idiot så elda mig inte allt för mycket tack

Tack på förhand!

Som jag tolkar det så sätter du en switch i hus 2 med tillräckligt många portar. En av portarna kopplar du till en av portarna på routern i hus 1 via kabeln som finns mellan husen. Vill du ha trådlöst i hus 2 ansluter du en trådlös accesspunkt, AP, till switchen.

Datorer hus 2 <> switch hus 2 <> kabel <> router hus1.

och/eller

Datorer hus 2 <> AP <> switch hus 2 <> kabel <> router hus1.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-08 kl. 23:09.
Citera
2014-03-09, 20:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Som jag tolkar det så sätter du en switch i hus 2 med tillräckligt många portar. En av portarna kopplar du till en av portarna på routern i hus 1 via kabeln som finns mellan husen. Vill du ha trådlöst i hus 2 ansluter du en trådlös accesspunkt, AP, till switchen.

Datorer hus 2 <> switch hus 2 <> kabel <> router hus1.

och/eller

Datorer hus 2 <> AP <> switch hus 2 <> kabel <> router hus1.

Men skulle det inte räcka med en sån repeater som "Proppn" rekommenderade?
Citera
2014-03-09, 20:35
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeFromDarma
Men skulle det inte räcka med en sån repeater som "Proppn" rekommenderade?
Den räcker väl typ 10 m sedan tappar du så mycket hastighet att du önskar du drog kabel från början... Gör rätt från början sparar mycket bekymmer i slutet är min devis...
Citera
2014-03-09, 21:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Den räcker väl typ 10 m sedan tappar du så mycket hastighet att du önskar du drog kabel från början... Gör rätt från början sparar mycket bekymmer i slutet är min devis...

Grejen är att dra en kabel skulle vara oerhört omständigt, och kostnaderna för att maskera denna på något sätt kostar nog mer än en repeater och en "täckningsförlängare" till routern. Dessutom tror jag att det är ungefär 7-8 meter mellan router och plats där repeatern kommer vara.
Citera
2014-03-09, 21:29
  #9
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeFromDarma
Grejen är att dra en kabel skulle vara oerhört omständigt, och kostnaderna för att maskera denna på något sätt kostar nog mer än en repeater och en "täckningsförlängare" till routern. Dessutom tror jag att det är ungefär 7-8 meter mellan router och plats där repeatern kommer vara.
Delar byggnaderna elnät? I så fall kan jag råda dej att ta en titt på tex D-Link DHP-309AV
Min erfarenhet är att latens/hastighet är något bättre än wifi och mindre känsligt för störningar.
Däremot så (minst) två elmätare och annat bråte i en hyresfastighet mellan enheterna sänker hastigheten till 10-15kB/s och 2-5% tappade paket.

Glöm inte att ha koll på dina möjligheter till "öppet köp"
Citera
2014-03-09, 22:05
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Jag uppfattade det som om du redan har kabel mellan husen:

Citat:
Men har som sagt elektronik i byggnad nummer 2 som endast kan bruka internet via en kabelanslutning.

Vad är det som är så svårt med att spänna upp en TP-kabel mellan husen. Det är iallafall den absolut bästa läsningen.
Näst bäst är Homeplug om byggnaderna delar elnät.
Därefter kommer accessunkt enligt mitt förslag.
Sist kommer repeater. Du förlorar halva farten direkt.
Citera
2014-03-09, 22:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Delar byggnaderna elnät? I så fall kan jag råda dej att ta en titt på tex D-Link DHP-309AV
Min erfarenhet är att latens/hastighet är något bättre än wifi och mindre känsligt för störningar.
Däremot så (minst) två elmätare och annat bråte i en hyresfastighet mellan enheterna sänker hastigheten till 10-15kB/s och 2-5% tappade paket.

Glöm inte att ha koll på dina möjligheter till "öppet köp"

Jag inser hur korkad jag låter nu, men jag betalar samma el för båda byggnaderna. Detta innebär detsamma som att dem delar elnät right? Och skulle det funka att ansluta en switch till dessa "home-plugs" så att jag kan ansluta ett flertal enheter till en "home-plug"?
Citera
2014-03-09, 22:10
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeFromDarma
Jag inser hur korkad jag låter nu, men jag betalar samma el för båda byggnaderna. Detta innebär detsamma som att dem delar elnät right? Och skulle det funka att ansluta en switch till dessa "home-plugs" så att jag kan ansluta ett flertal enheter till en "home-plug"?

Det finns olika sorters homeplug:

RJ45 uttag i båda ändarna.
RJ45 i ena änden och wifi i den andra.
En del har 2 - 3 RJ45 uttag i homeplugen

Ja du kan ansluta en switch eller AP.


Mer om homeplug här:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...plug-losningar
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-09 kl. 22:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback