2014-03-08, 03:47
Medlem
Hej flashare!

Vet att Mirtazapin omtalas på detta forum men kanske inte detta problematiken, samt vill inte bumpa någon tråd.

Bakgrund: Jag går på Mirtazapin 100mg, samt Voxra 300mg. (Hjälper inte, är ständigt trött)
Jag fick Mirtan utskrivet med anledning av min sömnproblem, och har nu gått på det ungefär 8 månader.

Problematiken: Jag är relativt glömsk av mig, och nu menar jag inte glömsk glömsk, utan jag glömmer även bra händelser och trevliga händelser exempelvis varit på kryssning. Vill påpeka att jag inte förtär alkohol...
Det som har uppstått efter jag fick doseringen av Mirtan är att jag börjat komma ihåg mina drömmar, och är relativt "med" i mina drömmar. Detta fenomen inträffade efter doseringen. Jag har aldrig kommit ihåg mina drömmar i hela mitt liv innan dess, inte ens glimt när jag har vaknat. Ibland kommer jag ihåg flera drömmar och även i detalj.

Åtgärd: Har pratat med min läkare om problemet och han bara rycker på axlarna, like nothing. Samt även pratat om hur jag glömsk jag är.

Frågan till er flashare: Har jag blivit allmänt hyperkondiker eller är det vanlig fenomen av just denna typ av läkermedel? Någon annan här som har börjat komma ihåg sina drömmar och varit "vaken" i era drömmar?
Citera
2014-03-08, 04:40
Medlem
Såna drömmar ska vara väldigt vanligt när man äter såna mediciner, åtminstone enligt det jag har läst.
Du får göra det bästa av situationen, försök ta full kontroll över dina drömmar.
Du kan man göra precis vad du vill då, flyga i rymden är ett roligt exempel. Det slår antidepressiva med hästlängder.
Citera
2014-03-08, 07:11
Medlem
100 mg mirtazapin? Du måste vara en zombie på den dosen?

Själv hade jag bara 45mg och kom aldrig ihåg mina drömmar. Gick i ständig dimma och satte ut dem
Citera
2014-03-08, 07:18
Medlem
Alcohooolics avatar
Drömmarna var just varför jag slutade med Mirtazapin. Hade sjukt starka, "Verkliga", Bisarra drömmar!
Citera
2014-03-08, 08:26
Medlem
Elsharins avatar
Är nog mer regel än undantag på Mirtazapin skulle jag tro.
Själv har jag "verkliga" drömmar i stort sett varje natt, känns som att jag lever ett dubbelliv för när jag vaknar så kan det kännas som att det redan gått flera månader av mitt liv. Tom om jag lägger mig för att vila mitt på dagen och råkar somna 20 min så får jag panik när jag vaknar och tror att det gått dagar/veckor och att jag missat jobbet. Har även upplevt tillfällen där jag typ drömmer fast jag är vaken, alltså att jag har öppna ögon men ändå ser saker från drömmar, vilket kan vara lite läskigt ibland
Citera
2014-03-09, 21:38
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalciummm
Hej flashare!

Vet att Mirtazapin omtalas på detta forum men kanske inte detta problematiken, samt vill inte bumpa någon tråd.

Bakgrund: Jag går på Mirtazapin 100mg, samt Voxra 300mg. (Hjälper inte, är ständigt trött)
Jag fick Mirtan utskrivet med anledning av min sömnproblem, och har nu gått på det ungefär 8 månader

100 mg inte undra på att du får mycket biverkningar, själv kör jag på 75 mg som även är väldigt högt.

Men 90 mg är absolut maxdos, 100 mg är helt galet. Så hög dos medför självklart mycket fler biverkningar än en normal dos.

Tycker också att det påverkade mitt drömmande (eller ja när jag bara hade det så upplevde jag i början att drömmarna vart mer livliga) fast kanske inte är den bästa referensen då jag har ptsd och står på andra mediciner samtidigt dessutom.
Citera
2014-03-09, 21:59
Medlem
Vanligt med mer livliga drömmar och även mardrömmar på Mirtazapin.
Mirtazapin brukar vara mindre tröttande ju högre dosen är.
Finns högmetaboliserare så dosen behöver inte vara för hög men man bör nog ta ett koncentrationsprov.
Citera
2014-03-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evigsnuva
100 mg mirtazapin? Du måste vara en zombie på den dosen?

Själv hade jag bara 45mg och kom aldrig ihåg mina drömmar. Gick i ständig dimma och satte ut dem

Doser över 30-45 mg är mer aktiverande än sederande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in