Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-13, 17:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Kalla och Northug gjorde wc-debut 2006, men utan att köra OS det året. 4 år senare tog de OS-guld.
Även Hellner. Richardsson gjorde sin VC-debut 2003 och var aldrig nära att komma med till mästerskap innan 2009.

Dählie vann trots allt två guld 94, både rätt så överlägset, iallafall för att vara korta distanser (10 & 15km) den andra var jaktstart och det kanske var då han snurrade till. Lägg till det två silver. Dock tog han ju tre guld i både Albertville och Nagano.
Citera
2014-03-13, 18:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
OK. jag minns väl fel då. Jag hade för mig att det var där han gick baklänges över mållinjen för att håna medtävlarna. Men det var väl vid ett annat tillfälle.

Vad jag kommer ihåg baklänges i mål OS stafetten 1992....sedan tog han väl ett helt varv om i OS jaktstarten 94
Citera
2014-03-13, 18:33
  #15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Var många som var omänskligt duktiga i Lillehammer...

Norge gjorde ett bättre OS i längdspåren 1992 (5-3-1) än de gjorde i Lillehammer 1994 (3-3-2)
Citera
2014-03-14, 08:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Norge gjorde ett bättre OS i längdspåren 1992 (5-3-1) än de gjorde i Lillehammer 1994 (3-3-2)


tänkte på andra länder inte bara Norge 1994
Citera
2014-03-14, 09:06
  #17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tänkte på andra länder inte bara Norge 1994

Det kan vara värt att poängteras eftersom många lever med uppfattningen om att Norge "exploderade" i Lillehammer.
Citera
2014-03-14, 18:04
  #18
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kan vara värt att poängteras eftersom många lever med uppfattningen om att Norge "exploderade" i Lillehammer.

Aj,aj. Jag känner mig förstås träffad här glömde OS 1992 i Albertville, då Ulvang och Dählie dominerade

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympis...terspelen_1992

Kanske en ren förträngning tack vare Sveriges usla insats efter triumf-OS i Calgary
Citera
2014-03-15, 01:14
  #19
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Aj,aj. Jag känner mig förstås träffad här glömde OS 1992 i Albertville, då Ulvang och Dählie dominerade

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympis...terspelen_1992

Kanske en ren förträngning tack vare Sveriges usla insats efter triumf-OS i Calgary

Trumif-OS? Två medaljer visserligen guld och på de mest prestigefyllda distanserna men med tanke på vilket lag Sverige hade och att Wassberg dominerat på VM året före i Oberstdorf så vill jag inte kalla det för något trumif-OS.
Citera
2014-03-15, 06:55
  #20
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Trumif-OS? Två medaljer visserligen guld och på de mest prestigefyllda distanserna men med tanke på vilket lag Sverige hade och att Wassberg dominerat på VM året före i Oberstdorf så vill jag inte kalla det för något trumif-OS.

Jaha du... Jag gjorde som du kanske missade en jämförelse mellan 1988 och 1992 och dristade mig då att tycka att -88 var triumfartat. OK?
Citera
2014-03-15, 08:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Jaha du... Jag gjorde som du kanske missade en jämförelse mellan 1988 och 1992 och dristade mig då att tycka att -88 var triumfartat. OK?
Ser man det totalt sett var väl 88-OS riktigt bra. 4 guld blev det, varav två i de mest prestigefulla skridskodistanserna och två i de mest prestigefulla längdskiddistanserna. Definitivt ett av Sveriges bästa OS genom tiderna. 92-OS var inge vidare däremot, skidskyttarna gjorde det visserligen bra, i längd var laginsatsen på 10 klassiskt rätt så bra, men vad hjälpte det när det bara blev en fjärdeplats i stafetten och totalt bara 1 medalj.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback