Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 22:22
  #1
Medlem
Hcazs avatar
Hej!

Jag har precis installerat debian 7.4.0 och försöker pimpa ut terminalen lite med Archey. Använder mig av följande:

sudo apt-get install lsb-release scrot
wget http://github.com/downloads/djmelik/arch...-0.2.8.deb
sudo dpkg -i archey-0.2.8.deb

När jag kör det första kommandot får jag följande error. E: Kunde inte hittat paketet. Kommando nummer två funkar bra och jag lyckas hämta hem filen helt utan problem. När jag sedan försöker köra det tredje står dock att det krävs "Scrot" för att köra det. Någon annan som stött på detta och möjligtvis har en lösning? Suttit med det här en bra stund den här kvällen.
Citera
2014-03-07, 22:31
  #2
Moderator
vhes avatar
Både lsb-release och scrot finns i stable, så det borde funka. Antingen har du inte gjort apt-get update eller så är din lista över repositories knas.

Vad säger:
Kod:
cat /etc/atp/sources.list /etc/apt/sources.list.d/*
Citera
2014-03-07, 22:36
  #3
Medlem
Hcazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Både lsb-release och scrot finns i stable, så det borde funka. Antingen har du inte gjort apt-get update eller så är din lista över repositories knas.

Vad säger:
Kod:
cat /etc/atp/sources.list /etc/apt/sources.list.d/*

Nu får jag följande: E: Paketet "scrot" har ingen installationskandidat. (Efter att ha gjort apt-get update)

Vad beträffar koden får jag följande cat /etc/atp/sources.list: Filen eller katalogen finns inte
cat: /etc/apt/sources.list.d/*: Filen eller katalogen finns inte
Citera
2014-03-07, 22:47
  #4
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcaz
Nu får jag följande: E: Paketet "scrot" har ingen installationskandidat. (Efter att ha gjort apt-get update)

Udda.

Citat:
Ursprungligen postat av Hcaz
Vad beträffar koden får jag följande cat /etc/atp/sources.list: Filen eller katalogen finns inte
cat: /etc/apt/sources.list.d/*: Filen eller katalogen finns inte

Det beror dock på att jag inte kan stava.... sorry. Pröva:
cat /etc/apt/sources.list

Lyckades kasta om t och p i ett biblioteksnamn. Om den inte heller finns begriper jag inte var du hämtar paket från.
Citera
2014-03-07, 22:49
  #5
Medlem
Hcazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Udda.



Det beror dock på att jag inte kan stava.... sorry. Pröva:
cat /etc/apt/sources.list

Lyckades kasta om t och p i ett biblioteksnamn. Om den inte heller finns begriper jag inte var du hämtar paket från.

Får nu följande!
Citera
2014-03-07, 22:55
  #6
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcaz
Får nu följande!

Ja, det förklarar saken. Din dator försöker fortfarande hämta paket från CD-skivan du installerade från. Jag antar att den inte sitter i? F.ö. ser det helt ärligt lite knasigt ut... men det kanske går att skriva så.

Jag föreslår att du lägger till följande rad till den filen:
deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free

Om du inte vet hur man gör det med en texteditor så borde följande kommando funka (även om det är lite magiskt):
Kod:
echo deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

Därefter apt-get update igen och försök installera paketet en gång till.

[edit]: Vad det där gör är alltså att säga till debian att leta efter paket ute på nätet - på en av debians officiella mirrors för paket - och inte bara på en CD-skiva som antas sitta i spelaren.
Citera
2014-03-07, 23:01
  #7
Medlem
Hcazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ja, det förklarar saken. Din dator försöker fortfarande hämta paket från CD-skivan du installerade från. Jag antar att den inte sitter i? F.ö. ser det helt ärligt lite knasigt ut... men det kanske går att skriva så.

Jag föreslår att du lägger till följande rad till den filen:
deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free

Om du inte vet hur man gör det med en texteditor så borde följande kommando funka (även om det är lite magiskt):
Kod:
echo deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

Därefter apt-get update igen och försök installera paketet en gång till.

[edit]: Vad det där gör är alltså att säga till debian att leta efter paket ute på nätet - på en av debians officiella mirrors för paket - och inte bara på en CD-skiva som antas sitta i spelaren.


Tack som in i norden! Nu får jag dock följande fel Väljer tidigare ej valt paket archey.
Citera
2014-03-07, 23:06
  #8
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcaz
Tack som in i norden! Nu får jag dock följande fel Väljer tidigare ej valt paket archey.

Hahaha. Det där beror på att killen som skrivit archey är en ignorant amerikan som förutsätter att decimaltecknet är en punkt, inte ett komma ;) Du kan möjligen lösa det genom att skriva:
Kod:
export LC_CTYPE=C
innan du kör kommandot. Om programmet har ett forum eller så så måste det finnas en tråd om det där, kan man tycka.

Det är alltså inte ett Debian-problem, bara att archey är kasst skrivet.

[edit]: Hmm, nej.. det är nog inte LC_CTYPE när jag tänker efter... återkommer.
[edit2]: Pröva export LC_ALL=C i terminalen innan du kör archey.
__________________
Senast redigerad av vhe 2014-03-07 kl. 23:09.
Citera
2014-03-07, 23:12
  #9
Medlem
Hcazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Hahaha. Det där beror på att killen som skrivit archey är en ignorant amerikan som förutsätter att decimaltecknet är en punkt, inte ett komma Du kan möjligen lösa det genom att skriva:
Kod:
export LC_CTYPE=C
innan du kör kommandot. Om programmet har ett forum eller så så måste det finnas en tråd om det där, kan man tycka.

Det är alltså inte ett Debian-problem, bara att archey är kasst skrivet.

[edit]: Hmm, nej.. det är nog inte LC_CTYPE när jag tänker efter... återkommer.
[edit2]: Pröva export LC_ALL=C i terminalen innan du kör archey.

Nu fungerar det! finner inte ens ord för att tacka dig haha, grymt schysst av dig att ta dig tid! Tack så jättemycket än en gång.
Citera
2014-03-07, 23:15
  #10
Moderator
vhes avatar
Så bra :-) Om du orkar tycker jag du skall rapportera buggen med kommatecknet. Säg att du kör svenska och vi använder kommatecken istället för punkt i decimaltal, och ta med felmeddelandet. Han borde fixa det (och det är inte svårt att fixa).
Citera
2014-03-07, 23:17
  #11
Medlem
Hcazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Så bra :-) Om du orkar tycker jag du skall rapportera buggen med kommatecknet. Säg att du kör svenska och vi använder kommatecken istället för punkt i decimaltal, och ta med felmeddelandet. Han borde fixa det (och det är inte svårt att fixa).
Efter allt det här ska jag garanterat det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback