Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 21:22
  #1
Medlem
Mrad0s avatar
Tjena flashback!

Jag håller på att kolla upp olika ekonomiutbildningar och har då stött på NHH i Bergen, Norge. Någon med några erfarenheter ifrån denna skolan? Hur är den? Fördelar/nackdelar? Studentliv? Problematiskt att vara svensk? osv.


Tack o hej
Citera
2014-03-07, 22:55
  #2
Medlem
Problem att vara svensk i Bergen? inte en chans, finns otroligt många svenskar där.
Citera
2015-12-19, 11:21
  #3
Medlem
Foxiess avatar
Istället för att starta ny tråd.

Vill veta allt om NHH av er Flashbackare med erfarenhet!


Allt som kan vara värt att veta.


Kan heller inte hitta någon statistik för vad som krävs. Hur går antagningen till?


Har 18.5 i snitt (inkl. 1 meritpoäng från eng7).


Hur går jag till väga? Är inte riktigt haj på hur man ansöker till universitet, ännu mindre utomlands!
Citera
2015-12-20, 01:47
  #4
Medlem
kan man söka in med högskoleprovet?
Citera
2015-12-21, 14:18
  #5
Medlem
Foxiess avatar
Hittat lite intressant information om antagningspoäng.

Det krävs 53.4 i det norska poängsystemet för att komma in som ny student (direkt från gymnasiet) upp till 21 års åldern om jag inte är helt fel ute.

http://hegnar.no/okonomi/artikkel555513.ece


Och 53.4 i det norska systemet till svenska siffror blir enligt denna tabell 19.06...
http://www.samordnaopptak.no/info/ut...oengberegning/


Går ut i vår med 18.5 inkl. eng 7 (1 poäng). Så ser inte särskilt ljust ut


Och BI i Oslo vill ha 60-70tkr per läsår i tuition fee
Citera
2015-12-21, 14:33
  #6
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Och BI i Oslo vill ha 60-70tkr per läsår i tuition fee
I internationella mått mätt är inte det någon superdyr tution fee, men om man jämför med andra skolor i Norden så finns det ju skolor som både är gratis och bättre. Kommer man inte in på någon bättre skola och vill gå där så tror jag ändå att det inte är bortkastade pengar. Det är ju inte Harry Potter-kunskap man läser där liksom.

Nu har jag inte full koll på rankingen av norska business schools men är BI rankad ungefär samma som NHH eller är den sämre rankad än NHH?
Citera
2015-12-21, 15:38
  #7
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
I internationella mått mätt är inte det någon superdyr tution fee, men om man jämför med andra skolor i Norden så finns det ju skolor som både är gratis och bättre. Kommer man inte in på någon bättre skola och vill gå där så tror jag ändå att det inte är bortkastade pengar. Det är ju inte Harry Potter-kunskap man läser där liksom.

Nu har jag inte full koll på rankingen av norska business schools men är BI rankad ungefär samma som NHH eller är den sämre rankad än NHH?

NHH kallar sig bäst i Norge, men ranknings-mässigt så står de lika både i Norden och internationellt.


BI ser ut att ha olika Campus i Norge, bla. i Bergen som jag fastnat för.


Finns det verkligen ingen som studerat antingen i Norge eller i Bergen?

Vet du om det finns några pengar att söka för årsavgifterna? Känns ju som att när alla andra skolor är gratis att 60-70tkr inte är något man bara hostar upp så där på rak arm för en nybliven gymnasiestudent med fickorna tomma.


Hur fungerar det med CSN när man studerar i Norge? Man tar lån via CSN vad jag förstått (går att få lån i Norge med, men de hade något krav), får man extra ersättning för att det är "utomlands" eller liknande?
Citera
2015-12-21, 16:16
  #8
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies

Vet du om det finns några pengar att söka för årsavgifterna? Känns ju som att när alla andra skolor är gratis att 60-70tkr inte är något man bara hostar upp så där på rak arm för en nybliven gymnasiestudent med fickorna tomma.


Hur fungerar det med CSN när man studerar i Norge? Man tar lån via CSN vad jag förstått (går att få lån i Norge med, men de hade något krav), får man extra ersättning för att det är "utomlands" eller liknande?
Jag är 99% säker på att du kan få låna det från CSN, läs mer här: http://www.csn.se/utomlands/hur-myck...savgift-1.3227

Jag vet en kille som fick låna extra mycket när han var på en utbytestermin i Schweiz eftersom kostnadsläget där var högre än i Sverige. Borde väl vara lika dant med Norge gissar jag? Dock spenderade han bara en termin där tillskillnad från dig som eventuellt kör en hel utbildning i ett högkostnadsland.
Citera
2016-01-18, 14:49
  #9
Medlem
Foxiess avatar
Skulle verkligen behöva lite råd om hur man tar sig till för att studera i Norge!

Är så himla sugen på NHH, vill verkligen komma till Norge, och Bergen verkar vara en kanonplats att spendera sina sista studieår på.


Sökt lite till, och helt plötsligt dyker detta upp!
https://www.antagning.se/sv/Det-har-...knas-betygen1/


Så om jag är rätt ute, så i mitt fall kring 17.0-17.5 får jag då lägga till 2.0 poäng bara sådär?
Har läst Eng 7, men ej högre matte än 3C och inget extra språk.


Hur har ni gått tillväga, finns det någon ställe man kan vända sig till för mer information och tips?

Har hört av mig till NHH med en drös frågor, fick hem en katalog som inte gav någonting, o så vill syv min inte hjälpa till.
Citera
2016-11-13, 12:11
  #10
Medlem
Någon som har erfarenhet av kraven på NHH's master för internationella studenter? Jag syftar på kraven i business adm och economics. Min degree från England är i stort sett business administration kurser med en kurs microeconomics och en accounting and finance. Är lite osäker då det står economics and business adm. Känns som jag har mkt mer av det ena.

Annars har jag bra meriter såsom internships, och jag möter deras betygskrav och GRE/GMAT, även fast det är med nöd och näppe.
__________________
Senast redigerad av 919191 2016-11-13 kl. 12:38.
Citera
2016-11-28, 19:41
  #11
Moderator
fredrik686s avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback