Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-22, 17:22
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Du begriper uppenbart inte mitt mål med inläggen i ugnsfrågan..

Såå den tyska definition som efterfrågades som jag redovisade dög inte...
Läs du ordentligt istället så du inte skottar ner dig ytterligare i gropen du trillat i...
Slå en kik på konstruktionen så begriper du varför det är omöjligt..
Muffeln är en sluten kammare utan varken tillopp eller frånlopp.. När luckan är stängd..
Därför är din beskrivning felaktig..
Dessutom har du tidigare hänvisat till att förbränning i kammaren sker vilket oxå de vittnen du hänvisat till uppger sker, brinnande fett och kroppar mm..
Fett som droppar ner genom gallret ner i askbehållaren ??
I en muffelugn??? Och där antänds och hjälper förbränningen..
I ett slutet system ???


Hävdar du nu att alla som vittnat om brasorna i ugnarna ljuger??
Ljuger dom eller inte???
Det är min fråga..

Jag står stadigt på båda fötterna, har inte trillat i någon grop alls. Men du försöker vränga till saken för att hitta något halmstrå att klamra dig fast vid i din iver att förneka att kremeringar kan ha skett så som en mängd dokument och vittnesmål beskriver.

Jag tar det igen, för du verkar ignorera det, att vad du eller andra än i vardagstal kallar dessa ugnar som användes för att destruera liken i lägren, så är det ändå ett faktum att de användes och klarade att destruera enligt de specifikationer som tillverkarna angav och som vittnen sen även bekräftar.

Du liksom vinner inte ett jota på att grotta ner dig i denna detalj då du ändå inte kan göra förintelsen eller kremeringarna ogjorda med att tjata om att folk kanske uttryckt sig om ugnarna på ett inte helt korrekt sätt.

Vi kan ju även se att Topf själva kallar sina ugnar för ”triple muffle oven” och då de var en av de största leverantörerna med en massa års erfarenhet så tror jag nog du får ge dig om vad de får kalla sina egna ugnar. Annars får du väl ta och skriva till dem och tala om att en anonym person på ett forum har bestämt att de har noll koll på ugnar och förbjuda dem att kalla sina ugnar för ”tripple muffle oven”.

Det borde vara dags för dig att hoppa till nästa tuva, och kasta fram nåt ”nytt” påstående. Du kan väl ta upp att Zyklon B är (HCN) väldigt explosivt och därför omöjligt kan ha använts för att gasa ihjäl människor i samma byggnad som det finns ett krematorium med eldhärdar med tanke på den enorma explosionrisken. Det brukar vara ett populärt påstående från förintelseförnekare......
Citera
2014-12-22, 21:30
  #518
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Ta och kolla konstruktionen på en muffelugn innan du kommer ytterligarare okunniga uttalanden..
Vad är muffeln i en muffelugn??
Hur skall en förbränning i ett SLUTET utrymme utan tillförsel av syre eller avgaskanaler gå till..
Vänligen utveckla detta...

I länken jag gav dig till texten (skriven av en revisionist) står allt om vilka ugnar som nazisterna beställdes, hur de fungerade och var de användes.

Jag är ingen expert men jag har läst den och andra texter om hur krematorieugnar fungerar. Du talar i nattmössan och vill själv förbli okunnig eftersom du inte läser det man ger dig. Läs istället och bilda dig.
Citera
2014-12-23, 01:53
  #519
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Vad är muffeln i en muffelugn??

Du är nog en väldigt ensam människa.
Tänk, att ha informationen enkelt tillgänglig, men ändå strunta i den och bara gå på i tron att man vet bättre än alla andra.

/VV
Citera
2015-01-08, 03:53
  #520
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
I länken jag gav dig till texten (skriven av en revisionist) står allt om vilka ugnar som nazisterna beställdes, hur de fungerade och var de användes.

Jag är ingen expert men jag har läst den och andra texter om hur krematorieugnar fungerar. Du talar i nattmössan och vill själv förbli okunnig eftersom du inte läser det man ger dig. Läs istället och bilda dig.
Nä, du ätringen expert!!!!!
Har nån av er vederladgt hennes påståenden? Nej....
Citera
2015-01-08, 09:38
  #521
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Nä, du ätringen expert!!!!!
Har nån av er vederladgt hennes påståenden? Nej....

Vad menar du? I länkarna står det klart och tydligt hur de använder begreppet "muffelugn" och i vilka sammanhang. Vad mer behöver du veta?
Citera
2015-01-17, 06:48
  #522
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Så nu är avsaknaden av bevis ett bevis för att det har hänt...
Den var den bästa jag hört på länge...
Det finns inga bevis för att du mördad Palme, därför är du skyldig och skall dömas för mordet...
Ja jävlar i det...Här nås det nya höjder i logiska kullerbyttor på daglig basis....

VA?? men människa.. Jag gav dig en förklaring bara för det inte finns spår av HCN i gaskammaren,så har det inte hänt. Jag gav dig en förklaring varför det är fullt möjligt det har hänt och varför.

Men det har hittat små mängder av HCN i gaskammarna, men det är marginella.
Citera
2015-01-17, 06:53
  #523
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Nä, du ätringen expert!!!!!
Har nån av er vederladgt hennes påståenden? Nej....
Man förundrar er sätt att tänka....

Så bara för ordet "muffel" användes fel. Så har det inte hänt??
Jag tycker det försöka hitta ett halmstrå för fröken ubergirl. Jag väntar fortfarande på hennes uträkning. Hon hade bra kontakter tydligen, men det verka dåligt support från dem.
Citera
2015-11-21, 08:34
  #524
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Du är rent ut sagt trög i bollen och tydligen glömsk också. Det spelar ingen roll vad jag skriver om konvektion, värmeväxling och övrig termodynamik för du hittar ändå på egna bisarra fysiska lagar utifrån dina små anekdoter och mal och mal och mal i all oändlighet. Men det är OT i den här tråden så jag får väl lägga in vad jag har att säga i tråden du länkade till i så fall .
(FB) Nazist-mormor fängslad för förintelseförnekelse (Ursula Haverbeck)

oj oj oj, så nu går vi till personangrepp när vi upptäcks med byxorna nere.
Du skriver, vad du har läst på nordfront. De flesta där tycks inte veta vad det innebär. Jag förklarade precis enkelt simpelt viss, varför det går utmärkt att värma upp rum på några minuter med endast människor i rummet. Du säger det omöjligt på grund av Termodynamiska lagar.... jag fråga varför det är omöjligt.

Men gör ett praktiskt experiment själv. Ta en bil, den bör vara jämvikt med utetemp. Typ hur mycket ni har nu i Sverige, det måtte vara minus?? fyll den med så människor personer som ni kan, typ 7 personer. Vänta se om 10 minuter, se om det är lika kallt inne i bilen :P. termometern ska vara i mellan passagerarsätena. Enligt dig ska det vara lika kallt, som det är utanför bilen.

De som gör experimentet kommer finna temperaturen är mycket värmare i mitten av bilen.
Just pågrund av : Termodynamikens andra huvudsats postulerar att i ett isolerat system sker alla spontana processer enbart i en riktning. Två vanliga formuleringar av andra huvudsatsen är:[10][11]
Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur.

källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik
Eftersom människor har högre temperatur än i bilen, så värmer kropparna upp luften i bilen.

Precis som med gaskammaren. Ytterväggarna kommer att värmas upp av kropparna. Men innan dess har alla de andra kropparna värmt upp luften i rummet för bli jämvikt. Just på grund av att som du säger betong tar längre tid än trä. Jag påstår trä tar längre tid än luft...
fel??
Så det stämmer fortfarande med detta: Exempelvis 1000 personer på en area av 200m2 och ca 2,5m i takhöjd.
Anta att temperaturen är ganska låg, ca 5grader celcius när experimentet startar.

Luftvolymen är 200 x 2.5 = 500m3
minus utrymmet människokropparna tar: ca 70 liter/pers = 70 m3 totalt med 1000 personer.
Alltså 430 m3 luft. Den luften väger ca 430 kg.
En vuxen person i vila avger ca 80 W värme. Total värmeeffekt 80 kW
Luft har en värmekapacitivitet på 1 kJ/ kg x K
1 kJ = 1 kWs

För var sekund ökar alltså temperaturen i rummet med 80/430 grader = 0.18 grader, eller 11 grader per minut, upp till 37 grader såklart. Detta gäller om ingen lufttillförsel finns, och väggarna anses perfekt isolerade.
Tillför man luft måste man veta dess temperatur och volym/timme. Väggarnas beskaffenhet och initial temperatur är också nödvändig info om de ska tas med.
Citera
2015-11-21, 10:23
  #525
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
(FB) Nazist-mormor fängslad för förintelseförnekelse (Ursula Haverbeck)

oj oj oj, så nu går vi till personangrepp när vi upptäcks med byxorna nere.
Du skriver, vad du har läst på nordfront. De flesta där tycks inte veta vad det innebär. Jag förklarade precis enkelt simpelt viss, varför det går utmärkt att värma upp rum på några minuter med endast människor i rummet. Du säger det omöjligt på grund av Termodynamiska lagar.... jag fråga varför det är omöjligt.

Men gör ett praktiskt experiment själv. Ta en bil, den bör vara jämvikt med utetemp. Typ hur mycket ni har nu i Sverige, det måtte vara minus?? fyll den med så människor personer som ni kan, typ 7 personer. Vänta se om 10 minuter, se om det är lika kallt inne i bilen :P. termometern ska vara i mellan passagerarsätena. Enligt dig ska det vara lika kallt, som det är utanför bilen.

De som gör experimentet kommer finna temperaturen är mycket värmare i mitten av bilen.
Just pågrund av : Termodynamikens andra huvudsats postulerar att i ett isolerat system sker alla spontana processer enbart i en riktning. Två vanliga formuleringar av andra huvudsatsen är:[10][11]
Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur.

källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik
Eftersom människor har högre temperatur än i bilen, så värmer kropparna upp luften i bilen.

Precis som med gaskammaren. Ytterväggarna kommer att värmas upp av kropparna. Men innan dess har alla de andra kropparna värmt upp luften i rummet för bli jämvikt. Just på grund av att som du säger betong tar längre tid än trä. Jag påstår trä tar längre tid än luft...
fel??
Så det stämmer fortfarande med detta: Exempelvis 1000 personer på en area av 200m2 och ca 2,5m i takhöjd.
Anta att temperaturen är ganska låg, ca 5grader celcius när experimentet startar.

Luftvolymen är 200 x 2.5 = 500m3
minus utrymmet människokropparna tar: ca 70 liter/pers = 70 m3 totalt med 1000 personer.
Alltså 430 m3 luft. Den luften väger ca 430 kg.
En vuxen person i vila avger ca 80 W värme. Total värmeeffekt 80 kW
Luft har en värmekapacitivitet på 1 kJ/ kg x K
1 kJ = 1 kWs

För var sekund ökar alltså temperaturen i rummet med 80/430 grader = 0.18 grader, eller 11 grader per minut, upp till 37 grader såklart. Detta gäller om ingen lufttillförsel finns, och väggarna anses perfekt isolerade.
Tillför man luft måste man veta dess temperatur och volym/timme. Väggarnas beskaffenhet och initial temperatur är också nödvändig info om de ska tas med.


Jag har förklarat för dig tidigare varför du har helt fel. Väggar, tak och golv måste värmas upp först och det är en oerhört mycket större del än att värma upp bara luften. All värme som avges från kropparna kommer via luftkonvektion att höja temperaturen i väggar, tak och golv. Är det cementväggar så kommer det att ta än längre tid än om de är gjorda av t.ex trä. Din beräkning är totalfel. Klarar du inte av att göra en egen rimlighetsbedömning förresten? 11 grader i minuten i temperaturhöjning? Allvarligt. Och 37 grader kan temperaturen aldrig gå upp till, även det basal termodynamik. Två objekt med olika temperaturer i ett slutet system kommer att ge en temperaturutjämning mellan de två. Sluttemperaturen hamnar alltså emellan de två objektens initiala temperaturer.
Citera
2015-11-21, 15:14
  #526
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag har förklarat för dig tidigare varför du har helt fel. Väggar, tak och golv måste värmas upp först och det är en oerhört mycket större del än att värma upp bara luften. All värme som avges från kropparna kommer via luftkonvektion att höja temperaturen i väggar, tak och golv. Är det cementväggar så kommer det att ta än längre tid än om de är gjorda av t.ex trä. Din beräkning är totalfel. Klarar du inte av att göra en egen rimlighetsbedömning förresten? 11 grader i minuten i temperaturhöjning? Allvarligt. Och 37 grader kan temperaturen aldrig gå upp till, även det basal termodynamik. Två objekt med olika temperaturer i ett slutet system kommer att ge en temperaturutjämning mellan de två. Sluttemperaturen hamnar alltså emellan de två objektens initiala temperaturer.
Det har du sagt, jag säger det inte stämmer. För det ska kunna ske måste personerna ha "kontakt" med väggarna.
Det går via värmestrålning via luften... OBS via luften. Alltså måste luft måste värmas upp först innan den når "väggarna". Så för det andra, så som du tänker är om det är "tomt" rum, så gäller den saken. Därför det försöker bli jämlikt. Men nu har du rummet fyllt med människor som värmekälla, där alstra värme det via värmestrålning. Då måste luften värmas upp innan den träffar väggarna. Eller hur sjutton tro det går till värma upp hus. Först väggarna innan luften i rummet?? Stolle..

Jag skulle inte vilja bo på ditt boende i framtiden. Måste vara hiskligt kyligt hos dig, om väggarna måste värmas upp först.

Men däremot för kunna behålla värmen så altras så mycket värme så det höjer väggarna, golvet, taket sist. För sedan kylas ner först om värme alstring avslutas typ via brasa.
Så vilken del av det är fel ??
Citera
2015-11-22, 00:21
  #527
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det har du sagt, jag säger det inte stämmer. För det ska kunna ske måste personerna ha "kontakt" med väggarna.
Det går via värmestrålning via luften... OBS via luften. Alltså måste luft måste värmas upp först innan den når "väggarna". Så för det andra, så som du tänker är om det är "tomt" rum, så gäller den saken. Därför det försöker bli jämlikt. Men nu har du rummet fyllt med människor som värmekälla, där alstra värme det via värmestrålning. Då måste luften värmas upp innan den träffar väggarna. Eller hur sjutton tro det går till värma upp hus. Först väggarna innan luften i rummet?? Stolle..

Jag skulle inte vilja bo på ditt boende i framtiden. Måste vara hiskligt kyligt hos dig, om väggarna måste värmas upp först.

Men däremot för kunna behålla värmen så altras så mycket värme så det höjer väggarna, golvet, taket sist. För sedan kylas ner först om värme alstring avslutas typ via brasa.
Så vilken del av det är fel ??

Ugh, ugh, det inte stämma säga ignorant nolla. Men det jag skrivit är fysikens lagar. Hur stora temperaturskllnader tror du att det att det kan uppstå innan utjämning sker i ett slutet rum? Låt mig upplysa dig om att det handlar om högst ett par grader och då blott momentant. 11 grader per minut? Har du stoppat upp hela skallen i röven? Men det är väl så här ni jobbar, fantasier och sen hoppas på att ingen ska genomskåda er.
Citera
2015-11-22, 01:33
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag har förklarat för dig tidigare varför du har helt fel. Väggar, tak och golv måste värmas upp först och det är en oerhört mycket större del än att värma upp bara luften. All värme som avges från kropparna kommer via luftkonvektion att höja temperaturen i väggar, tak och golv. Är det cementväggar så kommer det att ta än längre tid än om de är gjorda av t.ex trä. Din beräkning är totalfel. Klarar du inte av att göra en egen rimlighetsbedömning förresten? 11 grader i minuten i temperaturhöjning? Allvarligt. Och 37 grader kan temperaturen aldrig gå upp till, även det basal termodynamik. Två objekt med olika temperaturer i ett slutet system kommer att ge en temperaturutjämning mellan de två. Sluttemperaturen hamnar alltså emellan de två objektens initiala temperaturer.

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ugh, ugh, det inte stämma säga ignorant nolla. Men det jag skrivit är fysikens lagar. Hur stora temperaturskllnader tror du att det att det kan uppstå innan utjämning sker i ett slutet rum? Låt mig upplysa dig om att det handlar om högst ett par grader och då blott momentant. 11 grader per minut? Har du stoppat upp hela skallen i röven? Men det är väl så här ni jobbar, fantasier och sen hoppas på att ingen ska genomskåda er.

Driver du med oss eller är du verkligen så urbota korkad...?

Det kan hända i äldre dåligt isolerade hus, att det vid svinkalla vintrar kan bli frost i hörnorna runt otäta fönster och på insidan på glasen i fönstren fast det är är skapligt varmt och gott inne i rummen, och man känner bara kalldraget om man går nära väggar och fönster. Detta bevisar att rummet kan värmas upp och bli varma av värmekällor inne i rummet trots att väggar fönster golv fortfarande kan vara rejält kalla. Det beror på att luften inne i rummet blir uppvärmd och värmen överförs inte till väggarna förrän den uppvärmda luften spridits till dessa väggar. Så står man mer i mitten av rummet så kan det vara varmt och sen är det svalare nära väggarna.

Skulle vi ha vakuum i rummet så skulle värmen ha svårare att sprida sig och överföras till väggarna då inget medium finns som kan transportera värmen, luften är ju ett medium.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback