• 1
  • 2
2014-03-07, 14:43
Medlem
Uran233s avatar
Har någons honung någonsin blivit oätlig eller farlig att äta? Kan den bli dålig? På en burk jag har haft i flera år står det bäst före juli -14 - samtidigt som man har läst att honung hittad i egyptiska gravar har varit ätbar efter ~4000 år. Vilka processer skulle få honung att bli dålig? Finns verkligen ett bäst före-datum för denna produkt?
Citera
2014-03-07, 15:05
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Har någons honung någonsin blivit oätlig eller farlig att äta? Kan den bli dålig? På en burk jag har haft i flera år står det bäst före juli -14 - samtidigt som man har läst att honung hittad i egyptiska gravar har varit ätbar efter ~4000 år. Vilka processer skulle få honung att bli dålig? Finns verkligen ett bäst före-datum för denna produkt?

Nej, har för mig att honung är ett av få livsmedel (exkluderat kryddor då såklart) som aldrig blir dåligt
Citera
2014-03-07, 15:20
Medlem
Zelogaths avatar
Luskat runt lite och hittat andra forum som talar om över tio år gammal honung som det inte har varit något fel på!

Det man ska vara noga med är att förvara honungen i någon bra förpackning (dvs ej plast) och att man inte ska kontaminera honungen med smutsiga bestick med smör, smulor etc på för då kan det bli mögel, börja jäsa etc.

Annars är det bara att köra på!
Mumiehonung lät ju fräckt, synd att det inte går att köpa.
Citera
2014-03-07, 15:27
Medlem
ps870s avatar
Honungen kan möjligtvis bli lite kristalliserad i det översta skicket men det betyder inte att den är dålig.
Citera
2014-03-07, 16:23
Medlem
Thegreatsunshines avatar
En oöppnad honungsburk kan säkert hålla mycket länge men hade inte varit jättesugen på att äta gammal honung från en öppnad burk. Finns säkert en massa skit som kan kontaminera den...
Citera
2014-03-07, 16:52
Medlem
"Bäst före" är ju inte samma sak som "oätlig efter". Annars står det ju som på köttpaketen "sista förbrukningsdag" (även om dom bör tas med en nypa salt)
På sockerpaket står väl något i stil med "i princip obegränsad hållbarhet"
Citera
2014-03-07, 17:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
"Bäst före" är ju inte samma sak som "oätlig efter".
Exakt.

Honung kan egentligen tack vare sina antibakteriella egenskaper inte bli otjänlig som föda. Det betyder dock inte att smaken förblir oförändrad år efter år efter år.

Som bekant så har honungen efter en längre tids förvaring en benägenhet att kristalliseras. Dessutom blir den inte sällan mörkare i färgtonen. Själva aromen brukar försvinna med tiden och smaken förändras.

Kristalliserad honung är lätt att återställa till flytande form i varmt vatten eller mikrovågsugn. Den senare metoden kräver att man med jämna mellanrum rör runt i honungen och använder ett kärl som tål mikrovågor/värme.

Så som svar på TS initialfråga ifall det finns ett bäst före datum för honungen så är svaret - ja.

~Paul~
Citera
2014-03-07, 18:04
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Luskat runt lite och hittat andra forum som talar om över tio år gammal honung som det inte har varit något fel på!

Det man ska vara noga med är att förvara honungen i någon bra förpackning (dvs ej plast) och att man inte ska kontaminera honungen med smutsiga bestick med smör, smulor etc på för då kan det bli mögel, börja jäsa etc.

Annars är det bara att köra på!
Mumiehonung lät ju fräckt, synd att det inte går att köpa.

Den kommer ju i glasburk, iofs är locket nog förseglat med en liten plastring.

Akhenatons Egna, nu bara 255.000 kr/kilot. Nice.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
"Bäst före" är ju inte samma sak som "oätlig efter". Annars står det ju som på köttpaketen "sista förbrukningsdag" (även om dom bör tas med en nypa salt)
På sockerpaket står väl något i stil med "i princip obegränsad hållbarhet"

Det var det som fick mig lite förbryllad, att det just finns ett uttryckligt "bäst före"-datum på burken. Det borde inte vara det - enbart ett batchnummer hade varit mer förståeligt.
Citera
2014-03-07, 18:06
Medlem
Höjas avatar
Min pappa som är bioodlare säger att honung håller "för evigt" såvida det är bra honung. Honung med för hög vattenhalt jäser dock ganska snabbt och blir "sur". Dock har den i butiken inte för hög vattenhalt.
Citera
2014-03-08, 14:20
Medlem
StigAllans avatar
Jag kastade för några dagar sedan en burk med honung som hade skiktat sig och mörknat. Den luktade inte illa men inte lika bra som när jag köpte burken.
Har inhandlat en ny burk som jag förhoppningsvis ska använda upp innan den blir sämre på grund av lagringsproblem. Har ingen plats som passar honungen i temp.
Citera
2014-03-08, 18:08
Medlem
Honung kan gärna förvaras i frysen för att minska risken för kristallisering. Detta gäller i första hand färsk honung direkt från odlare.
Citera
2014-03-08, 18:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Exakt.

Honung kan egentligen tack vare sina antibakteriella egenskaper inte bli otjänlig som föda. Det betyder dock inte att smaken förblir oförändrad år efter år efter år.

Som bekant så har honungen efter en längre tids förvaring en benägenhet att kristalliseras. Dessutom blir den inte sällan mörkare i färgtonen. Själva aromen brukar försvinna med tiden och smaken förändras.

Kristalliserad honung är lätt att återställa till flytande form i varmt vatten eller mikrovågsugn. Den senare metoden kräver att man med jämna mellanrum rör runt i honungen och använder ett kärl som tål mikrovågor/värme.

Så som svar på TS initialfråga ifall det finns ett bäst före datum för honungen så är svaret - ja.

~Paul~
Har en flytande honung, som vägrar att släppa sin kristallisering.
Fast jag värmde upp den rejält i varmt vatten.
Ska testa micron, men verkar inte vilja återgå i sin flytande form.
Vet i faan varför den vägrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in