Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-07, 08:56
  #1
Medlem
breeze420s avatar
Hejsan,


Har nu volymtränat seriöst i ca. 1,5 år, 4 dagar i veckan och har gått från att ha haft en kropp som en tonårstjej till att, ur min synvinkel, se betydligt bättre ut. När jag började min träning låg jag på ca. 69kg, 183cm lång. Idag ligger jag på 79-80kg och känner att det snart börjar bli dags för sommar-deffen.
Har inte mycket fett, men jag ligger på kanske runt 13% kroppsfett, och skulle vilja ta min ner till kanske 8-10% innan Juni, ifall det är möjligt.

Men nu till saken: Hur ska jag deffa utan att förlora de muskler jag kämpat så för? Vill helst inte förlora ett enda kilo muskelmässigt, men det kanske inte är en möjlighet, utifrån vad jag hittat hitills.
Kollade först på Ketogentic diet, men jag hörde att det kunde vara dåligt och att man kunde förlora muskler.
Kollar just nu på Intermittent fasting, men gissar att man kan förlora en del muskler då också...

Så hur fan gör jag Flashback?
Citera
2014-03-07, 09:03
  #2
Medlem
FFJJPPs avatar
Få i dig protein och styrketräna samtidigt? Givetvis är det möjligt att går ner till 8% kroppsfett till juni, MEN då måste du VILJA det på RIKTIGT, annars blir det lätt att man "halvdeffar" och fuskar lite då och då. Eftersom du inte tränat så länge så är det väl kanske ingen jätte vits i att redan deffa. Fast damerna på stranden kanske gillar det
Citera
2014-03-07, 09:46
  #3
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Hur ska du lära dig dieta ifall du inte vågar? Det finns inget "rätt" eller "fel". Muskler som du tappar under en diet får du SNABBT tillbaka, så oroa dig inte.
Citera
2014-03-07, 11:05
  #4
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Få i dig protein och styrketräna samtidigt? Givetvis är det möjligt att går ner till 8% kroppsfett till juni, MEN då måste du VILJA det på RIKTIGT, annars blir det lätt att man "halvdeffar" och fuskar lite då och då. Eftersom du inte tränat så länge så är det väl kanske ingen jätte vits i att redan deffa. Fast damerna på stranden kanske gillar det

Så som jag tänker just nu hade jag tänkt köra 100% så det bör nog inte vara några problem, kanske lite mörk choklad och nötter på helgen men annars är jag beredd att äta fullt nyttigt.
Nja nej det är det möjligen inte riktigt, har själv funderat över det, så stor är jag ju inte. Men jo, blir ju lite Beach '14 tänk haha, så en sixpack skulle inte vara helt fel...

Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Hur ska du lära dig dieta ifall du inte vågar? Det finns inget "rätt" eller "fel". Muskler som du tappar under en diet får du SNABBT tillbaka, så oroa dig inte.

Hmm jo... Men vilket av de tidigare nämnda alternativ skulle du rekommendera?
Citera
2014-03-07, 11:17
  #5
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Hmm jo... Men vilket av de tidigare nämnda alternativ skulle du rekommendera?
Av keto eller PF? Det är vitt olika saker..
Citera
2014-03-07, 12:56
  #6
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Av keto eller PF? Det är vitt olika saker..

Jag vet att det är olika saker, men nu menar jag den bästa metoden att deffa utan att riskera att förlora muskler...?
Citera
2014-03-07, 13:16
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Jag vet att det är olika saker, men nu menar jag den bästa metoden att deffa utan att riskera att förlora muskler...?
En diet med mycket protein, inte för stort underskott och lagom med träning. Det finns inget enkelt svar utan du får helt enkelt prova dig fram vad som fungerar bäst för din kropp.

När du har lågt kroppsfett så kommer du att tappa muskler av ett underskott, det är så kroppen fungerar. Jag har sagt vad som gäller för att lyckas så bra som möjligt.
Citera
2014-03-07, 13:32
  #8
Medlem
Vänta lite nu, är du en tjej med en längd på 183 cm som väger 80 kg och ligger runt ett 13% bf?
Om du inte visste det så skiljer sig fettprocenten markant mellan män och kvinnor och om det du skriver stämmer så är du ett muskelberg i mer eller mindre tävlingsform som slickar ditt genetiska max efter endast 1.5 års träning.
Detta tvekar jag starkt på, även om olagliga preparat har används.
Denna sida ger dig ett hum om hur fettprocenten kan se ut på kvinnor och män http://www.builtlean.com/2012/09/24/...age-men-women/
Citera
2014-03-07, 13:44
  #9
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Jag vet att det är olika saker, men nu menar jag den bästa metoden att deffa utan att riskera att förlora muskler...?
Leangains har jag haft bra erfarenheter av. Om man minibulkar träningsdagar och prioriterar sin vila med ett reducerat schema så kan man till och med öka lite.
Citera
2014-03-07, 13:53
  #10
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Vänta lite nu, är du en tjej med en längd på 183 cm som väger 80 kg och ligger runt ett 13% bf?
Om du inte visste det så skiljer sig fettprocenten markant mellan män och kvinnor och om det du skriver stämmer så är du ett muskelberg i mer eller mindre tävlingsform som slickar ditt genetiska max efter endast 1.5 års träning.
Detta tvekar jag starkt på, även om olagliga preparat har används.
Denna sida ger dig ett hum om hur fettprocenten kan se ut på kvinnor och män http://www.builtlean.com/2012/09/24/...age-men-women/

Men jag är man förfan... imgur.com/Mca9BAJ EDIT: Såg nu att jag benämnt mig själv innan träning som "tonårstjej", var dock ett skämt

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Leangains har jag haft bra erfarenheter av. Om man minibulkar träningsdagar och prioriterar sin vila med ett reducerat schema så kan man till och med öka lite.

Leangains är ju IF, om jag förstått det rätt. Vad menar du med minibulkar? Ska man äta över sitt "maintainence"-kalorier då? Går man ner i fett då?
Citera
2014-03-07, 14:27
  #11
Avstängd
Alltidxxs avatar
Jag kalipermätte en tävlande fitnesstjej i form en gång. Hon hade 12-13%. Men du vill betydligt lägre ser jag.

Fattar ni inte att man tröttnar på att ge råd till människor som är helt verklighetsfrånvända?
Citera
2014-03-07, 14:38
  #12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Leangains är ju IF, om jag förstått det rätt. Vad menar du med minibulkar? Ska man äta över sitt "maintainence"-kalorier då? Går man ner i fett då?
Leangains innehåller IF, true, förmodligen en av de mest kända rutinerna med periodisk fasta. Men det är mer än bara frukostbojkott i den rutinen, så kolla in om du inte känner till den. Andy Morgan på Rippedbody har gjort en bra sammanfattning. Det är även förslag på hur man cyklar sina makrokalorier, hur man bör träna och mycket annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback