• 1
  • 2
2005-08-05, 17:30
Bannlyst
Matlagningsprogram är nästan det enda jag tittar på numera, förutom film då. Jag skulle gärna vilja veta vilka program ni tycker är bra, och ännu hellre varför.

Mina favoriter:

1. Good Eats - för att man får veta så mycket om varför man skall tillaga maten på ett visst sätt, för att få ut så mycket smak som möjligt. Mycket kemi och vetenskap. Alton Brown lagar dessutom enkla recept som vem som helst kan göra. Inga tryffelspäckade, champagnebräserade vaktlar där inte.
2. Iron Chef och Iron Chef America - för att det trots allt är kul att ibland se kockar som lagar tryffelspäckade, champagnebräserade vaktlar.
3. License to Grill - många bra recept och tips för grillen, och många bra marinader och kryddblandningar.
4. Cook Like a Chef
Citera
2005-08-05, 17:36
Medlem
vagators avatar
Floyd så klart! Rolig avslappnad inställning till mat och framför allt alkohol. Sen fanns det något engelsk program med två feta engelska tanter, som brännde runt England i mc med sidovagn, och lagade mat och pimpla sherry. Mycket lard(flott) i deras mat minns jag.
Citera
2005-08-05, 17:39
Medlem
vagators avatar
Ursäkta, men gillar du License to grill? Helt sinneslött amerikanskt drövel enligt mig! Kunde lika gärna sänds på tv shop, typ...!
Citera
2005-08-05, 17:56
Medlem
Mysonoxens avatar
För humorns skull:

Floyd - Presentation överflödig.

Nancy Lam - Halvstollig kock från Singapore som spexar och har sig. Förolämpar gästerna på sin restaurang och driver med sin Ghana-födde man Ben. Glömmer aldrig hennes replik till en manlig gäst "I was born with a wok, you were born with a cock."

The Thirsty Traveler - Halvgalen kanadensare som super sig runt halva jorden i jakt på alkohol. Han lagar också lokala rätter dit han kommer.

För kvaliteten på programmet:

The Culinary Stars of Europe - På BBC Food. Stjärnkockar från hela Europa lagar mat, först individuellt sedan två och två. Ett land åt gången och dess matkultur presenteras. Mycket bra om man vil lära sig gourmetmatlagning på högre nivå.

Ken Hom - Asiatisk mat lagas på ett enkelt och pedagogiskt vis, mycket lättillgängligt för de som vill lära sig laga asiatiskt.

Gordon Ramsay - Trestjärnig engelsk kock känd från svensk TV som "den elake kocken". Matlagning på hög nivå, givetvis.

Joël Robuchon - Hans matlagningsprogram har jag sett i Frankrike. Tyvärr förstår jag inte vad han säger men matlagningen är på mästarnivå. Han lär ha varit på Operakällaren som gästkock och där fått förfrågan om han kunde göra nåt som var en utmaning för vilken kock som helst och då kommit tillbaka med en het soppa med gelékonsistens. Ingen av de närvarande stjärnkockarna begrep vad han hade skapat. Denna programserie skulle jag gäna vilja se översatt till svenska eller åtminstone engelska. Har någon tips på torrentnerladdningar el. dyl. skulle jag vara denne evigt tacksam.

Det program som ytterligare lät väcka mitt intresse för matlagning var en serie som gick i Sverige i slutet av 70-talet och hette "Kulinarisk resa: I franska kök" där man besöke ett stort antal mästerkockar i Frankrike. Om denna serie finns att få tag i på dvd, VHS, Torrent eller vad som helst skulle jag jubla i högan sky. Roligt att veta om det finns fler än jag som kommer ihåg det programmet. det presenterades av en fransman i kockmössa som talade rolig fransksvenska.
Citera
2005-08-05, 18:56
Medlem
lab-ones avatar
Det program som har fått min uppmärksamhet nu under sommaren är faktiskt License to Grill - Rob är gud eftersom jag skaffat mig en ny Weber . Annars brukar jag kolla på BBC (har glömt programnamnen) och till viss del även Nigella (för att hon är rätt cool och tänker inte bara på nyttigheter).
Citera
2005-08-05, 20:43
Bannlyst
Oj, finns manga bra, favoriterna just nu ar:

Conrad's Kitchen...
Michelin kocken Conrad Gallagher reser runt i Syd-Afrika och inspekterar Sun International's hotell som han ar "Chief Executive Chef" over...

Ready Steady Cook...
Bast nar det leds utav Ainsley Harriot...

Beyond River Cottage...
Hugh Fearnley-Whittingstall driver ett jordbruk och har aven nu oppnat en restaurang, ett mycket trevligt program....

My Restaurant Rules...
Fem (5) par far chansen att oppna och driva en restaurang, helt klart underhallande...

The Occasional Cook...
James Reeson lagar god och rolig mat, dessutom ar det kul att se och lyssna till James...

Capital Floyd...
Keith Floyd reser runt i Europa, dricker vin och utforskar fem (5) utav Europa's stader, mycket underhallande...
Citera
2005-08-05, 21:00
Medlem
LadyTieras avatar
Floyd - jag har varit förälskad i honom och hans program sedan jagvar liten

river cottage-serien - underbar orginell mat med bra tips man själv kan variera
Citera
2005-08-05, 22:08
Medlem
Jag gillar Tina, även fast hon inte är i etern längre. Hon har en skön inställning till mat och en härlig dialekt. Självlärd och oerhört duktig. Jag köpte faktiskt en ballongvisp.
Citera
2005-08-06, 00:10
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyTim
Matlagningsprogram är nästan det enda jag tittar på numera, förutom film då. Jag skulle gärna vilja veta vilka program ni tycker är bra, och ännu hellre varför.

Mina favoriter:

1. Good Eats - för att man får veta så mycket om varför man skall tillaga maten på ett visst sätt, för att få ut så mycket smak som möjligt. Mycket kemi och vetenskap. Alton Brown lagar dessutom enkla recept som vem som helst kan göra. Inga tryffelspäckade, champagnebräserade vaktlar där inte.
2. Iron Chef och Iron Chef America - för att det trots allt är kul att ibland se kockar som lagar tryffelspäckade, champagnebräserade vaktlar.
3. License to Grill - många bra recept och tips för grillen, och många bra marinader och kryddblandningar.
4. Cook Like a Chef

Iron chef hamnar förmodligen på första plats för mig, Good Eats på andra, Alton kan trots allt överdriva med sitt medelmåttiga skådespeleri i vissa av avsnitten, och Iron Chef America på fjärde. De flesta Gordon Ramsay-programmen är helt ok, även fast han ofta överdriver något fruktansvärt. Licence to Grill är förmodligen sämst, jag klarar inte av killen. Cook Like a Chef har sina ljusa program, men vissa av kockarna är inte särskilt bra alls. Thirsty traveler är nog min trea.
Citera
2005-08-06, 00:59
Medlem
Jag förstår inte riktigt att så många kan gilla iron chef. Det som gick på svensk tv tycker jag absolut inte var någon höjdare. Kan berodde på att allt kändes väldigt uppgjort (som matlagningswrestling kanske?) eller att man satt och tänkte på Star Trek.

Mina nya favoriter är River Cottage serien och Good Eats.
Floyd var min favorit när jag var mindre men det var längesedan jag såg något av honom. License to grill tycker jag är helt okej.
Citera
2005-08-06, 01:01
Medlem
Madchilds avatar
OT: Sänds Floyd på någon kanal numera, och isåfall, vilken..??
Citera
2005-08-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Oj, finns manga bra, favoriterna just nu ar:

Conrad's Kitchen...
Michelin kocken Conrad Gallagher reser runt i Syd-Afrika och inspekterar Sun International's hotell som han ar "Chief Executive Chef" over...

Ready Steady Cook...
Bast nar det leds utav Ainsley Harriot...

Beyond River Cottage...
Hugh Fearnley-Whittingstall driver ett jordbruk och har aven nu oppnat en restaurang, ett mycket trevligt program....

My Restaurant Rules...
Fem (5) par far chansen att oppna och driva en restaurang, helt klart underhallande...

The Occasional Cook...
James Reeson lagar god och rolig mat, dessutom ar det kul att se och lyssna till James...

Capital Floyd...
Keith Floyd reser runt i Europa, dricker vin och utforskar fem (5) utav Europa's stader, mycket underhallande...

Får man fråga vilken kanal dessa går på? Eller finns de möjligtvis att ladda ner? Tänker mest på Floyd och beyond River cottage
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in