Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-05, 21:49
  #1
Medlem
Hej, är tjej, 19 år. Har tränat styrketräning samt löpning ca 3-4 ggr i veckan i 1,5 år. Före detta friidrottare. Är alltså i god form. Sedan två veckor tillbaka har jag börjat få fruktansvärda håll-smärtor ca 8-10 minuter in i löppasset, under "uppvärmningen" då jag springer i hastighet 10-11 km/h. Det känns ungefär som en sena som lagt sig över ett revben och stretchas ut (smärtsamt), detta övergår sedan i en stark smärta i hela vänstra bröstkorgen (lägre delarna, typiska håll-stället).

Den enda skillnaden från tidigare är att jag smådeffar lite inför sommaren. Men inget större underskott! Känns dock inte som att lite mindre mat borde öka håll, då mat åtminstone strax innan träning anses öka risken för håll, eller har jag fel?

Vet någon vad det här kan bero på? Börjar bli smått frustrerad över att inte kunna ta ut mig. Är knappt varm när detta händer, och jag avskyr alla andra konditionsmaskiner. Bör nämnas att jag springer på löpband fram till att det blir varmare.
Citera
2014-03-05, 21:54
  #2
Medlem
BigLouies avatar
Sånt här brukar väl bero på att man inte ätit på länge eller att man ätit precis innan?
Citera
2014-03-05, 22:00
  #3
Medlem
Expels avatar
Det är bara ena sidan som du får smärtor i alltså?
Det är inte så att du har träningsvärk eller liknande?

Det klokaste jag kan rekommendera är att du går till närmaste vårdcentral och blir undersökt utav någon som är kunnig i ämnet.
Hoppas det löser sig och ta hand om dig, gäller även alla andra också, inte bara dig.

// Expel.
Citera
2014-03-06, 14:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant1kl1max
Hej, är tjej, 19 år. Har tränat styrketräning samt löpning ca 3-4 ggr i veckan i 1,5 år. Före detta friidrottare. Är alltså i god form. Sedan två veckor tillbaka har jag börjat få fruktansvärda håll-smärtor ca 8-10 minuter in i löppasset, under "uppvärmningen" då jag springer i hastighet 10-11 km/h. Det känns ungefär som en sena som lagt sig över ett revben och stretchas ut (smärtsamt), detta övergår sedan i en stark smärta i hela vänstra bröstkorgen (lägre delarna, typiska håll-stället).

Den enda skillnaden från tidigare är att jag smådeffar lite inför sommaren. Men inget större underskott! Känns dock inte som att lite mindre mat borde öka håll, då mat åtminstone strax innan träning anses öka risken för håll, eller har jag fel?

Vet någon vad det här kan bero på? Börjar bli smått frustrerad över att inte kunna ta ut mig. Är knappt varm när detta händer, och jag avskyr alla andra konditionsmaskiner. Bör nämnas att jag springer på löpband fram till att det blir varmare.

Med tanke på att tränat löpning 3-4 ggr i veckan i 1,5 år (ändå en ganska lång tid) och inte upplevt detta tidigare så håller jag med "Expel", sök upp någon klinik med idrottsläkare och beställ en tid. Dumt att sitta här och gissa och spekulera.
Citera
2014-03-06, 15:12
  #5
Medlem
qdqdqs avatar
Kan ju vara så att du har börjat dricka mer vatten, då får man lättare håll. Annars håller jag med övriga om att du kanske behöver låta någon titta på det.
Citera
2014-04-14, 13:59
  #6
Medlem
Hej, jag är 14 år och har tränat väldigt mycket och har gått ner skitmycket. Men nu har jag börjat få håll utan anledning, det är så irriterande att jag vill bara slita upp mina revben. vad kan det bero på? Att jag tränar för mycket, jag kanske gör det och jag äter inte så mycket faktiskt.

Nån som har en erfarenhet om detta och kanske nåt råd?
Citera
2014-04-14, 17:04
  #7
Avstängd
Alltidxxs avatar
När jag gick i mellanstadiet och sprang så fick jag kraftigt håll och då sa en klasskompis att man kunde plocka en kotte och krama den i handen. Efter det hade jag ont både i i sidan och i handen...
Citera
2014-04-14, 18:08
  #8
Medlem
jackelinas avatar
Vetenskapen har ännu inget svar på vad som orsakar håll, så detta varför kommer du inte att få något bra svar på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback