Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-05, 13:28
  #1
Medlem
Ska vara borta i två månader (oktober - november). Börjar med att åka till Patagonien i två veckor för att vandra, sedan vara i Buenos Aires i ett par dagar. Därefter flyger vi till Cusco, är där ett par dagar innan vi ska vandra inkaleden. Allt detta på en månad. Därefter flyger vi till Karibien och spenderar en månad.

Om man räknar bort flyg/buss och hotell, samt kostnaden för inkaleden.
Hur stor reskassa skulle ni säga att man behöver ha? Det ska täcka kostnader som mat, ev utekvällar, inträden på nationalparker, avgifter för att lämna landet osv.
Citera
2014-03-05, 14:07
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtravaganza
Ska vara borta i två månader (oktober - november). Börjar med att åka till Patagonien i två veckor för att vandra, sedan vara i Buenos Aires i ett par dagar. Därefter flyger vi till Cusco, är där ett par dagar innan vi ska vandra inkaleden. Allt detta på en månad. Därefter flyger vi till Karibien och spenderar en månad.

Om man räknar bort flyg/buss och hotell, samt kostnaden för inkaleden.
Hur stor reskassa skulle ni säga att man behöver ha? Det ska täcka kostnader som mat, ev utekvällar, inträden på nationalparker, avgifter för att lämna landet osv.
Argentina har blivit väldigt dyrt pga hyperinflation och dollarrestriktioner. Prisläget är nu det samma som i Sverige på vissa saker såsom livsmedel och t.om dyrare när det gäller andra saker såsom hygienartiklar och elektronik.
Resor och boende är fortfarande hyfsat billigt dock om man inte ställer alltför höga krav.

Jag skulle se till att ha minst 30000:- i reskassa och se till att svartväxla så mycket som möjligt då den officiella pesokursen är gravt övervärderad.

Jag bor i Argentina (Buenos Aires och i Bariloche, Patagonien) och ställer gärna upp med mer info om du vill.
Citera
2014-03-05, 14:15
  #3
Medlem
30 lax alltså, det låter mycket?
Citera
2014-03-05, 14:26
  #4
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtravaganza
30 lax alltså, det låter mycket?
Ja det är det minsta som jag skulle ta med. Det finns ju hur mycket kul som helst man vill göra om man väl har rest över halva världen för en sydamerikasemester, och här är det inte mycket som är gratis numer tyvärr.

Att tänka på också är att det i Oktober är presidentval och att det förmodligen kommer att bli rejält stökigt i Buenos Aires några månader efter det. Kärringen som styr tillsammans med hennes gamla kommunistpolare och med hennes gangstersons maffiagäng "La Campora" kommer att klamra sig fast vid rodret så länge som det bara går med upplopp och våldsamheter som följd.

I Patagonien så kommer det förmodligen att vara lugnt dock, iaf utanför de större städerna.
Citera
2014-03-05, 14:39
  #5
Medlem
O.J-Kushs avatar
30k?? Wow, tror ni grejar det på 20utan större problem om ni är redo att vara lite obekväma.. Att ha med sig tält är ett jätte plus! Vars i karribean ska ni? Skiljer sig väldigt mellan länderna.. Sen tar du med dollar till argebtina och får en riktigt schysst kurs!!
Citera
2014-03-05, 15:24
  #6
Medlem
Argentina tillhör inte de länder där det är olagligt att ha US dollar med sig eller?

Vi ska till Grenada, Santa Lucia, Dominica, Martinique, Guadeloupe och Havanna.
Så ja olika dyrt på de olika öarna.
Citera
2014-03-05, 15:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Ja det är det minsta som jag skulle ta med. Det finns ju hur mycket kul som helst man vill göra om man väl har rest över halva världen för en sydamerikasemester, och här är det inte mycket som är gratis numer tyvärr.

Att tänka på också är att det i Oktober är presidentval och att det förmodligen kommer att bli rejält stökigt i Buenos Aires några månader efter det. Kärringen som styr tillsammans med hennes gamla kommunistpolare och med hennes gangstersons maffiagäng "La Campora" kommer att klamra sig fast vid rodret så länge som det bara går med upplopp och våldsamheter som följd.

I Patagonien så kommer det förmodligen att vara lugnt dock, iaf utanför de större städerna.


Vilket datum är valet föresten?
Citera
2014-03-05, 15:29
  #8
Medlem
Mat är väl relativt lätt att räkna ut. Säg 200 kr om dagen och ni är uppe i 12.000 kr för två månader. Det kan givetvis bli lägre, men som nämns i tråden är prisläget såsom i Sverige?

Nöjen och dylikt. Hur räknar man på det? Det är upp till er om ni vill roa er någonting eller inte.
Citera
2014-03-05, 16:23
  #9
Medlem
techno_the_kings avatar
30k är detta för en eller två personer?
Är det för 2 så tycker jag att det låter väldigt lite, jag själv åker till Karibien i 3 veckor (Bahamas) så fort jag är klar med skolan och jag är orolig för att reskassan på 20 000kr (boende & flyg räknas ej med) inte skall räcka, nöje & mat kostar garanterat en del om man inte vill spendera hela dagarna på hotellet eller enbart göra utflykter (till fots) hela tiden.
Citera
2014-03-05, 16:28
  #10
Medlem
Nu pratar jag om en person men jag vet förstås inte vad de andra har räknat på. Vi är två personer som ska åka men allt jag har räknat på hittills har jag räknat per person. Blir lättare att få en översikt då.

Vi kommer att vandra ganska mycket, även i Karibien. Finns ju massvis med vandring där. Så det blir väl inträden till en del nationalparker skulle jag kunna tänka mig.

Men 20 lax för 3 veckor för en person i Karibien låter jävligt mycket.
Citera
2014-03-06, 01:18
  #11
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtravaganza

Vi kommer att vandra ganska mycket, även i Karibien. Finns ju massvis med vandring där. Så det blir väl inträden till en del nationalparker skulle jag kunna tänka mig.

Men 20 lax för 3 veckor för en person i Karibien låter jävligt mycket.

Med tanke på hur mycket ni ska flänga runt så tror jag 30 låter rimligare.. Eller är alla biljetter osv betalda? Det är dyrt att dra runt mellan öarna i Karribien..

Sen angående inträden till nationalparker så överstiger dem ytterst sällan 100sek..

edit. Ta med dollar till argentina.. skit i om det är olagligt eller inte, Argentina är snordyrt om du ska använda bankomat.. Sen så hitchhika mycket, bussarna är också snordyra, speciellt i Patagonien.. Ska ni på en längre runda där nere, åk över till Chile och ta bussen där
Citera
2014-03-06, 04:12
  #12
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtravaganza
Argentina tillhör inte de länder där det är olagligt att ha US dollar med sig eller?

Vi ska till Grenada, Santa Lucia, Dominica, Martinique, Guadeloupe och Havanna.
Så ja olika dyrt på de olika öarna.
Du kan ta med USD in i landet. Har för mig att gränsen för icke argentinska medborgare samt för argentinska medborgare som är utomlands bosatta och har vistats där i över ett år ligger på 10k i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2331307

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback