2014-03-05, 00:17
Medlem
Well ibland när jag behöver ssätta in pengar på mitt bankkonto så räcker det med att jag drar till en bank och sätter in pengarna via en bankautomats lucka för att sedan invänta tills den räknat allt och därefter klickar jag på vilket konto dessa pengar ska in på. Därefter är det klart. Då är frågan vad hetter dessa automater? Och finns dom i närheten av malmö?
Citera
2014-03-05, 00:40
Medlem
insättningsautomat. antar att du kan kolla på bankernas hemsidor vart närmaste automat finns. http://bankomat.se/privat-2/hitta-automater/
Senast redigerad av getz 2014-03-05 kl. 00:43.
Citera
2014-03-05, 10:11
Medlem
Kasperskys avatar
Insättningsautomat. Dessa hittar du på din banks hemsida och på www.bankomat.se
Citera
2014-03-06, 07:46
Medlem
VemSaDets avatar
Hur funkar dessa bankomater?
Kan man lägga in en del pengar utan banken säger något?
Går det lägga in anonymt, om ja då kan man väl säga till banken att nån måste har gett pengarna som gåva?

Men men hur funkar det som sagt?
Citera
2014-03-06, 08:21
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Hur funkar dessa bankomater?
Kan man lägga in en del pengar utan banken säger något?
Går det lägga in anonymt, om ja då kan man väl säga till banken att nån måste har gett pengarna som gåva?

Men men hur funkar det som sagt?

Du sätter in pengar anonymt. Men det finns givetvis begränsningar för hur mycket pengar du kan sätta in.
Citera
2014-03-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Du sätter in pengar anonymt. Men det finns givetvis begränsningar för hur mycket pengar du kan sätta in.

Är det verkligen anonymt?

Har fått för mig att man måste sätta i sitt kort och då går pengarna till kontot som är knutet till kortet. Man kan göra insättningar till ett annat konto men kortet behövs fortfarande.

Annars vore det otroligt lätt att kringgå bankernas arbete mot penningtvätt.

1. Sätt in 10.000 på konto A.
2. Upprepa steg 1 10 gånger till konto B, C, D, E, F, osv.
3. För över pengarna från kontona till ett konto.

Nu har du fört över 100.000 till ett konto utan minsta kontroll.
Citera
2014-03-06, 10:07
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det verkligen anonymt?

Har fått för mig att man måste sätta i sitt kort och då går pengarna till kontot som är knutet till kortet. Man kan göra insättningar till ett annat konto men kortet behövs fortfarande.

Annars vore det otroligt lätt att kringgå bankernas arbete mot penningtvätt.

1. Sätt in 10.000 på konto A.
2. Upprepa steg 1 10 gånger till konto B, C, D, E, F, osv.
3. För över pengarna från kontona till ett konto.

Nu har du fört över 100.000 till ett konto utan minsta kontroll.

Nu var det många år sedan jag jobbade på bank så mycket kan ha hänt givetvis. På min tid (herregud, jag låter som en pensionär... ) behövdes inget kort. Men med tanke på bankernas ökade arbete mot penningtvätt så är det möjligt att det är som du säger. Ska gå förbi en automat på lunchen och kolla.
Citera
2014-03-07, 13:15
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Nu var det många år sedan jag jobbade på bank så mycket kan ha hänt givetvis. På min tid (herregud, jag låter som en pensionär... ) behövdes inget kort. Men med tanke på bankernas ökade arbete mot penningtvätt så är det möjligt att det är som du säger. Ska gå förbi en automat på lunchen och kolla.
Har du kollat då?
Nyfiken blev jag oxå, sen kan man ju alltid säga jag vet inte var pengarna kom från osv osv.
Det är inte så att banken tar pengarna, du har fått dem.
Citera
2014-03-07, 15:11
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Har du kollat då?
Nyfiken blev jag oxå, sen kan man ju alltid säga jag vet inte var pengarna kom från osv osv.
Det är inte så att banken tar pengarna, du har fått dem.

Scheisse, har totalt glömt bort. Får glida förbi en automat nästa vecka. Nä, det är klart att banken inte tar några pengar. Men om du går in på kontoret och försöker sätta in en massa pengar utan att kunna ge en trovärdig förklaring på var du fått pengarna ifrån kan dom vägra att ta emot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in