Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-04-21, 13:19
  #97
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Måste bara flika in med en sak till. Jobbar inom vården och med några månaders mellanrum och brukar jag be någon ta lite blodprover på mig bara för att kolla så allt är bra. Jag började styrketräna igen på allvar förra månaden (+intag av protein) efter en liten paus på 2 månader. Under min paus från styrketräning låg mitt kreatinin värde på 80 (ska ligga mellan 60-105) och GFR på 79. Förra veckan tog jag nya prover på mig efter att ha börjat träna och börja inta stora mängder protein och nu låg mitt kreatinin på 105. På gränsen till högt. Över 105 brukar indikera njurproblem. Patienter med höga kreatinin värden brukar indikera njursvikt, men då ska det vara mkt över 105, över 150-200 iallafall.

Mitt GFR, glomulär filtrations värde låg på 60. Jag vet att gränsen till lågt ligger på 60. Vet ej vad gränsen till högt ligger. Läste på lite om låga GFR värden och det indikeras av muskselatrofi, alltså muskelnedbrytning brukar leda till låga GFR värden. GFR är ett mått på hur effekt njurarna filtrerar bort alla slaggprodukter i kroppen. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta, men jag tänker ta nya prover på mig själv om en månad och skulle kreatinin värdet stiga ännu mer kommer jag lägga av med kosttillskott + minska mängden protein till 1g/kg istället för 1,5g/kg. På ett eller annat sätt påverkar det njurarna. Sedan om det är tillskottet eller höga intaget av protein som skadar njurarna vet jag inte riktigt utan att läsa på.

Om man tillägger kreatin i samband med träningen, det vill säga 5 gram per dag under längre tider, är det dåligt alltså?
Citera
2014-04-21, 17:33
  #98
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Om man tillägger kreatin i samband med träningen, det vill säga 5 gram per dag under längre tider, är det dåligt alltså?
Enligt den här studien var det ingen märkbar skillnad på de som intog kreatin under någon enstaka månad jämfört med de som tog det under 21 månader.
Citera
2014-04-26, 11:00
  #99
Medlem
Hayeks avatar
Resultatet verkar rimligt, och the Cell är en mycket välrenommerad journal. Rent logiskt funkar det ju också väldigt bra, IGF-1 ökar cellproliferationen (celldelningen), och en ökad proliferation ökar rimligtvis den statistiska risken för att något går fel någonstans (om det nu var det sambandet som hade störst effekt eller inte vet jag inte). Och ett minskat proteinintag verkar minska IGF-1.

Det finns också andra studier som visar sambanden (bara att söka runt på IGF-1, protein & cancer). Tänker speciellt på Laron syndrome (samma som att testa knockoutmöss i lab). Sen måste man komma ihåg att medicin inte är någon exakt vetenskap, det finns otroligt mycket som man inte har en aning om hur det fungerar. Det är bara att se vart forskningen lutar och göra sig en uppfattning därefter. Sen kan man tycka att det är väldigt löjligt med kostdoktorer et al som har bestämt sig för att just den här dieten är den absolut bästa och sen hålla på det oavsett vad som sedan framkommer. Enormt konfirmationsbias.

Laron syndrome & cancer
http://www.nutritionandmetabolism.co...ent/8/1/41#B24


Jag kommer inte att minska mitt proteinintag iaf.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback