Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-04, 19:35
  #1
Medlem
tj.s avatar
Enligt forskarna bakom 5:2-dieten ökar risken för tidig död i cancer.
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
• Mer än 20 procent av energin från protein: 4,33 gånger ökad risk.

• 10-20 procent av energin från protein: 3,3 gånger ökad risk.
De menar också på att livsmedelsverkets rekommendationer om att 20 % av energin ska komma från protein är alldeles för mycket, och rekommenderar inte mer än 10 %.
Källa.
Citera
2014-03-04, 19:37
  #2
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Enligt forskarna bakom 5:2-dieten ökar risken för tidig död i cancer.

De menar också på att livsmedelsverkets rekommendationer om att 20 % av energin ska komma från protein är alldeles för mycket, och rekommenderar inte mer än 10 %.
Källa.
IGF-1 tänker dom på. Googla.
Citera
2014-03-04, 19:57
  #3
Medlem
Germanofils avatar
Intressant studie som går rakt emot den rådande uppfattningen om hur man bör äta. Det jag frågar mig är om personerna i studien verkligen fick en förhöjd cancerrisk av själva det animaliska proteinintaget eller om den kom sig av andra ämnen som finns i (rött) kött. Att kött, och framför allt nötkött, leder till ökad cancerrisk är ju något man redan känner till.

Fanns t.ex. en kontrollgrupp som åt samma mängd protein men då främst från ägg och mjölkprodukter?
Citera
2014-03-04, 21:16
  #4
Medlem
Mycket intag av protein=Cancer

Enligt forskning så ökar risken för cancer med 4 gånger om man har ett högt proteinintag från kött och mjölkprodukter. Många här på forumet som tränar propagerar för att man ska ha ett högt proteinintag 2 g per kilogram kroppsvikt. Enligt forskningen ska man absolut inte överskrida 0,8 gram per kilogram om man är sugen på att slippa cancer. Vad tycker ni är det värt lite extra muskler i ungdomen för att sedan dö en plågsam död i cancer i medelåldern?

Länk till aktuell artikel gällande forskningsresultatet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ko...sk_3327270.svd
Citera
2014-03-04, 21:23
  #5
Medlem
Telwins avatar
Imponerande läsförståelse hörru...

Det står att dödligheten ökar, inte att risken för att få cancer ökar.
Citera
2014-03-04, 21:29
  #6
Medlem
Telwin : hur är det med din läsförståelse? Citat från rubriken i artikeln "Överkonsumtion av animaliskt protein från kött och mjölk fyrfaldigar risken att dö i cancer, visar en ny studie."
Citera
2014-03-04, 21:34
  #7
Medlem
King Grubs avatar
http://www.cell.com/cell-metabolism/...-X?script=true
Citera
2014-03-04, 21:48
  #8
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
IGF-1 tänker dom på. Googla.
Du får annars gärna bidra med mer information.
Citera
2014-03-04, 21:50
  #9
Medlem
qdqdqs avatar
Haha vad är en 5:2dietforskare, är det en svennebanan i pyjamas eller?
Citera
2014-03-04, 22:01
  #10
Medlem
Telwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derSchwede
Telwin : hur är det med din läsförståelse? Citat från rubriken i artikeln "Överkonsumtion av animaliskt protein från kött och mjölk fyrfaldigar risken att dö i cancer, visar en ny studie."

Det är ju precis vad jag påpekade.

Av din rubrik och trådstart framstår det att du tror att det är risken för att cancer som ökar.
Citera
2014-03-04, 22:04
  #11
Medlem
Anton171s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Haha vad är en 5:2dietforskare, är det en svennebanan i pyjamas eller?

Haha det undrar jag också! Kan mycket väl vara så som du säger
Citera
2014-03-04, 22:08
  #12
Avstängd
saggelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Enligt forskarna bakom 5:2-dieten ].
Levde de på Jesus tid?



Citat:
Ursprungligen postat av Lukas 18:9-14 12
Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.'
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback