2014-03-03, 08:29
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Tjena, jag försöker hålla koll på hur många kalorier jag stoppar i mig och jag äter ungefär 1500-2000 kalorier om dagen och eftersom nudlar är billigt och enkelt att tillaga så är det en av mina favoriter att äta till lunch, men efter att jag såg att ett paket nudlar innehåller 400 kalorier så slutade jag äta de eftersom jag brukar äta två paket. Dock så upptäckte jag senare att Eldorados nudlar endast innehöll 100 kalorier per paket. Efter att jag har tittat runt lite på olika sorter så har jag kommit fram till att det kanske är 70-80% som innehåller mindre kalorier och resten innehåller för mycket för att vara värt det, men min fråga är då: Ljuger vissa företag om hur mycket kalorier deras nudlar innehåller? För det känns ju ändå som att det är nudlar som nudlar och att det inte kan skilja 300 kalorier mellan de.

Kan jag fortfarande käka Eldorados nudlar eller innehåller de egentligen för mycket kalorier också?

Tack på förhand.
Citera
2014-03-03, 08:38
Medlem
PWMWDs avatar
Det finns s.k "diet" nudlar med lågt kalori innehåll i vissa affärer. Det beror nog på vad nudlarna är gjorde av. Jag hade litat på det som står på paketet alternativt mailat företaget och frågat hur det kan vara så pass stor skillnad.
Har själv deffat och ätit nudlar med lågt kcal innehåll som du beskriver.
Citera
2014-03-03, 08:41
Medlem
C8H11Ns avatar
http://img571.imageshack.us/img571/7072/nudlar.jpg

Det är per portion nudelsoppa. Lite längre ner står det "Nudelsoppa = Nudlar + 3dl vatten"

3dl vatten = ~300g + nudlar 85g = 385g

385g nudelsoppa * 110 kilokalorier (per hundra g) = 423 kcal
Senast redigerad av C8H11N 2014-03-03 kl. 08:45.
Citera
2014-03-03, 08:45
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
http://img571.imageshack.us/img571/7072/nudlar.jpg

Det är per portion nudelsoppa. Lite längre ner står det "Nudelsoppa = Nudlar + 3dl vatten"

3dl vatten = ~300g + nudlar 85g = 385g

385g nudelsoppa * 110 kalorier = 423 kcal
Jaha, att jag missade det!

Då förklarar det ju saken.
Citera
2014-03-03, 09:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Tjena, jag försöker hålla koll på hur många kalorier jag stoppar i mig och jag äter ungefär 1500-2000 kalorier om dagen och eftersom nudlar är billigt och enkelt att tillaga så är det en av mina favoriter att äta till lunch, men efter att jag såg att ett paket nudlar innehåller 400 kalorier så slutade jag äta de eftersom jag brukar äta två paket. Dock så upptäckte jag senare att Eldorados nudlar endast innehöll 100 kalorier per paket. Efter att jag har tittat runt lite på olika sorter så har jag kommit fram till att det kanske är 70-80% som innehåller mindre kalorier och resten innehåller för mycket för att vara värt det, men min fråga är då: Ljuger vissa företag om hur mycket kalorier deras nudlar innehåller? För det känns ju ändå som att det är nudlar som nudlar och att det inte kan skilja 300 kalorier mellan de.

Kan jag fortfarande käka Eldorados nudlar eller innehåller de egentligen för mycket kalorier också?

Tack på förhand.
Du verkar ha svårt med matematik och siffror öht. Tycker du att ett kilopris på 40-50 kr är billigt för nudlar? Det är ju iaf 4-5 ggr så dyrt som vanlig spaghetti. Du kan ju för fan köpa rent kött för samma kilopris! Är man inte kräsen, vilket man knappast är om man äter nudlar, så kan man köpa 2 kg billig kycklingfilé för en hundring.
Citera
2014-03-03, 09:45
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du verkar ha svårt med matematik och siffror öht. Tycker du att ett kilopris på 40-50 kr är billigt för nudlar? Det är ju iaf 4-5 ggr så dyrt som vanlig spaghetti. Du kan ju för fan köpa rent kött för samma kilopris! Är man inte kräsen, vilket man knappast är om man äter nudlar, så kan man köpa 2 kg billig kycklingfilé för en hundring.
Det är jag mycket medveten om, men jag köper nästan bara nudlar när det är extrapris, då brukar (Eller brukade bör jag väl säga.) bunkra upp med de. Sen är det snabbt och enkelt att tillaga.
Citera
2014-03-03, 12:49
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Hur går det själv med matematiken? Påstår du att ett kilo spaghetti kostar 5kr? Snarare 20kr och då är det billigt. Och var köper du ditt kött egentligen? Inte ens besudlat kött från Rumänien skulle gå på 40kr/kg
Citera
2014-03-03, 13:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Hur går det själv med matematiken? Påstår du att ett kilo spaghetti kostar 5kr? Snarare 20kr och då är det billigt. Och var köper du ditt kött egentligen? Inte ens besudlat kött från Rumänien skulle gå på 40kr/kg
I dagens reklamblad från Willys har de ett kg Garant spaghetti för 6.90 och dansk kassler för 39.90 kg. Så den stora frågan är nog var du handlar och vad du har för uppfattning om vad som är "billigt" om du anser att 20 kr/kg är billigt för spaghetti.
Citera
2021-03-19, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Jaha, att jag missade det!

Då förklarar det ju saken.

Vad korkade ni är! Tror ni att vatten gör så det blir mer kalorier? Nu räknar helt sjukt.
Det blir 150 kcal Max med kryddorna pga fett eller olja. Du kan ösa på 100 liter vatten, blir givetvis inte mer kalorier då vatten inte innehåller detta. Däremot om du tar mer nudlar som uppstiger till 385 g då blir det mer kalorier.
Citera
2021-05-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Vad korkade ni är! Tror ni att vatten gör så det blir mer kalorier? Nu räknar helt sjukt.
Det blir 150 kcal Max med kryddorna pga fett eller olja. Du kan ösa på 100 liter vatten, blir givetvis inte mer kalorier då vatten inte innehåller detta. Däremot om du tar mer nudlar som uppstiger till 385 g då blir det mer kalorier.
Reagerade också på det. Tänkte först att personen du citerade menade att det är olika mycket kalorier per 100 g på kokta vs okokta nudlar, men det tror jag inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in