Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-02, 21:36
  #1
Medlem
Tja! Jag undrar om det är någon, eller rättare sagt några, här på Flashback som talar eller har viss kunskap i överkalixmål, nederkalixmål eller pitemål

Jag har ju själv märkt vissa drag i älvdalskan:
  • Fornnordiskans "ey" har utvecklats till "ä" som i räk från reykr, detta har blivit "ö" i svenskan: "rök"
  • Fornnordiskans "au" har utvecklats till "o" som i oga från [i]auge/auga], även detta har blivit "ö" i svenskan: "öga"
  • Ett initialt "h" har för det mesta försvunnit, an för "han"
  • al sänks oftast till å före "m, s", t.ex. måm "malm"
  • ol sänks oftast till uo, t.ex. fuok
  • De långa vokalerna "e", "i", "o", "u", "y" och "ö" har diftongerats till ie, ai, uo, au, åy, yö, t.ex. bien, rais, buok, aut, åysa, mta, även "ju" har blivit till triftongen iuo som i liuos
  • med många fler särdrag som jag inte orkar ta upp här nu

Jag hoppas att fler personer kan göra sådan här tabell över nederkalixmålet, överkalixmålet och pitemålet! ;-)
Tack i förväg!
Citera
2014-04-08, 16:48
  #2
Medlem
Jag är från Pitebygden och talar bonska ganska hyfsat, om än inte som modersmål. Är lite för ung för det tyvärr. Kan tänka mig att hjälpa till med det jag kan!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback