Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-04, 22:49
  #1
Medlem
Henkots avatar
Har hört att det ska komma nya europeiska wowservrar. Är det någon som vet när dom kommer ?
Citera
2005-08-04, 23:28
  #2
Medlem
jckeis avatar
Ingen vet...

Till patch 1.7 kommer RP-PVP realms. När 1.7 kommer vet ingen.

Blizzard har sagt att de ska komma vanliga PVP realms i samband med RP-PVP.

USA fick sina nya PVP redan för 2 veckor sedan, utan förvarning. Bara boom, 3 nya PVP. Så det är bara att hoppas samma sak sker här inom kort.
Citera
2005-08-05, 12:16
  #3
Medlem
Sujoks avatar
Varför komma med nya servrar? Finns så många redan med lite folk på^^
Citera
2005-08-09, 06:15
  #4
Medlem
Salorms avatar
Sujok har rätt, men RP PvP är sagt att det ska komma iallafall.
Näe, Blizzard skulle mått bättre om dom försökt ordnat så att uppdelningen med vilken server vilka spelar på skulle bli mer jämnt(sc?) fördelad. Då skulle troligen många servers må så mycket bättre också.
Jag tycker nästan synd om folk som spelar på Burning Legion där instanserna var helt urbuggade i över 1 vecka osv.
Citera
2005-08-09, 07:02
  #5
Medlem
kundvagns avatar
Som jag förstått så kommer det väl komma EN pvp-rp server till EU.

Och på tal om buggade instanser har MC buggat på Darksorrow... vissa spelare har blivit sparade till andra gillens instanser. En i vårt gille fick svaret "Det är inte möjligt" av en GM
Citera
2005-08-09, 09:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagn
Som jag förstått så kommer det väl komma EN pvp-rp server till EU.

ja usch... lirar på Earthen Ring (RP), kommer absolut inte prova PvP-RP, tror det bara kommer bli hemskt. Typ sämsta med PvP (cc, griefing etc) och inget RP att prata om. Lirade PvP i alla betor och usch vad det sög, hade det inte kommit en PvE-RP-server hade jag aldrig idats lira.

Föresten, Salorm, nu när du slutat kan du väl säga lite inside-grejer till oss? Tex:

* hur många GMs finns det?
* hur är de uppdelade och jobbar de verkligen 24/7?
* har ni någon form av prioritering på tickets?
* Finns det klara riktlinjer vad ni ska göra? tex känns det som att det beror lite på vem man får som GM om något händer eller inte (särskilt vid namn-rapportering)
Citera
2005-08-09, 10:05
  #7
Medlem
Salorms avatar
Kundvagn, känt fel i början av 1.6 patchen. Alla hade det.

Nu ska vi se om jag kan svara på detta.

Citat:
* hur många GMs finns det?
Över 100st skulle jag tro dom är nu. Men jag kan inte bekräfta för det kommer nya varje vecka som går.

Citat:
* hur är de uppdelade och jobbar de verkligen 24/7?
Innan jag lämnade jobbade vi i skift, 8-16, 16-00 och 00-08.
Man jobbar i teams och när jag var där var vi ca 8 team med 10 pers eller så i, 4 teams jobbar mån-fre och 4 teams jobbar fre-tis så ja, 24/7.

Citat:
* har ni någon form av prioritering på tickets?
Ska alltid finnas GM's som håller utkik på stuck tickets då det är det jobbigaste problemet. Ingen vill sitta online och inte kunna göra något mer än max 15 minuter.

Citat:
* Finns det klara riktlinjer vad ni ska göra? tex känns det som att det beror lite på vem man får som GM om något händer eller inte (särskilt vid namn-rapportering)
Nu ska inte jag vara taskig här, men namnrapportering som dom får från Earthen Ring och Argent Dawn är ca 98% av alla tickets därifrån. Och 90% av dessa är det inte något fel på om man läser namepolicy. Är det fel ska det självklart ändras men folk drar sig nog oftast för att en sådan ticket brukar innehålla uppemot 20 namn och en sådan ticket tar minimum 30 minuter att lösa om man är van och har jobbat ett tag.

GM's har en kvota dom måste uppnå varje dag och får man mer än 1 namnticket så är det mycket mycket lätt att det inte lyckas. Detta gäller inte special GM's som tar hand om problem som MC/Onyxia/BWL buggad loot osv, men resten
Citera
2005-08-09, 12:06
  #8
Medlem
kundvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kundvagn, känt fel i början av 1.6 patchen. Alla hade det.

Jasså? Det visste jag icke... men "i början av patchen" låter som om det var löst. Men detta skedde i Söndags. Jaja, kanske bara jag som märker ord.
Citera
2005-08-09, 14:13
  #9
Medlem
Salorms avatar
Händer nog ännu, jag som sa lite fel efter för lite sömn
Vi kom in i en Alliance MC instance för en vecka sen. 40 horde och 40 alliance i samma instance så jag tror inte instance servrarna mår särskilt bra eller om det är kodknackarna som har ätit svamp, jag är för okunnig i det.
Citera
2005-08-09, 14:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
...
Nu ska vi se om jag kan svara på detta.

Jättekul med svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Innan jag lämnade jobbade vi i skift, 8-16, 16-00 och 00-08.
Man jobbar i teams och när jag var där var vi ca 8 team med 10 pers eller så i, 4 teams jobbar mån-fre och 4 teams jobbar fre-tis så ja, 24/7.

Ah, var iof lite mer intresserad av hur uppdelningen såg ut, dvs varje team med 8 pers skulle ha hand om X antal servrar? eller sker uppdelningen på något annat sätt? Och om det är per server får ni alltid samma servrar?

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nu ska inte jag vara taskig här, men namnrapportering som dom får från Earthen Ring och Argent Dawn är ca 98% av alla tickets därifrån. Och 90% av dessa är det inte något fel på om man läser namepolicy. Är det fel ska det självklart ändras men folk drar sig nog oftast för att en sådan ticket brukar innehålla uppemot 20 namn och en sådan ticket tar minimum 30 minuter att lösa om man är van och har jobbat ett tag.

GM's har en kvota dom måste uppnå varje dag och får man mer än 1 namnticket så är det mycket mycket lätt att det inte lyckas. Detta gäller inte special GM's som tar hand om problem som MC/Onyxia/BWL buggad loot osv, men resten

Jo kan tro det, men alltså folk som loggar in på en RP-server med namn som helt klart inte passar på en sådan förstår jag mig inte på och de är ivägen för oss andra som försöker rollspela. Rätt svårt att få någon känsla för sin karaktär när det brevid en i Orgrimmar står en som heter Rövskägg. (faktiskt sant)

Men låter ju helt skumt att ni hade en kvot? gissar det är kvot av "lösta" tickets. Men, måste ju vara slagsmål om "stuck" och andra "enkla", det borde väl bara vara att se "oj, du sitter fast där. Jaja *vifta med magic GM-wanden* *plopp* *klart!*" och göra några sådana till sen har man fyllt sin kvot och kan springa runt och chilla sen Medan att utreda någon som har någon form av vag bugg på sig måste ju kunna ta lång tid.

När man ändå ser att du svarar kan man ju slänga in massvis med fler frågor man klurat på och se om du svarar på det


* Hur mycket tid hade ni över? Var det "läsa tickets och svara på" 8 timmar i sträck, eller gade ni någonsin tid att kolla runt på de servrar ni hade hand om (om det nu var så)? Till exempel, se "oj, dom här gör MC nu *gå in och spionera lite jätteosynlig*"

* Hade ni vanlig WoW-klient eller hade ni en special-version?

* Instance servrarna, finns dom (inte riktigt fått det bekräftat men ser ju ut som det ibland då tex vanliga världen funkar bra men så fort man går in i instance så buggar allt ur) är det 1 per server eller delas dom mellan servrarna?

* Är varje kontinent en egen server? (virtuell?) För någon vecka sen så sprang som Kalimdor ner (eller såg ut så iaf), alla som var på den sidan loggades ut (såg kul ut när massa guildisar loggar ut samtidigt och "who orgrimmar" ger 0 pers )

* Kan ni se alla tickets man rapporterat och syns det när ni läser dom? Jag brukar ofta rapportera namn jag anser vara ogiltiga och gör så med alla mina karaktärer. Jag tycker jag alltid får svar snabbt, antingen in game eller via mail och nästan alltid "ja, vi ska kolla på det" (dock alltid svar) medan andra man pratar med får vänta länge och ibland försvinner deras tickets bara. Så är det "åhhh nej inte han igen, han rapporterar ju bara skit. Tar han sist."

* lite kopplat till tiden (första frågan) och eventuell fördelning av GMs per server, men undersöker ni saker själva tex kan ni märka om en lvl 1 kille springer runt i instances (som var vanligt före senaste patchen) och endast av exploiters som farmade guld, eller är allt ni gör pga tickets från spelare?

* Uppmanades ni att själva spela spelet för att få mer kännedom av det? Och sen hur såg utbildningen ut? Fick ni veta allt det finns att veta om världen och skills/spells/etc, hade ni fusklappar / manus etc? Ni måste ju veta en del om spells för att kunna bedömma om det är en bug eller working as intended tex.

* Hur var spelarna du mötte? Alltid när jag pratat med GMs har de varit förjävla trevliga och jag är detsamma Men var folk glada att få tag i er eller sura oftast? Gissar det är helt olika men vad fick du för uppfattning, ansåg dom att det var kul att få svar/lösning på sitt problem eller sura för att det buggar från början eller att det tog för lång tid enligt dom?


Tja, det var allt jag kom på nu. Svara på det du vill/ids Spelar rätt mycket WoW och blizzard ger ju ingen direkt information om hur GMs jobb funkar och vad de kan göra och inte (vilket jag iof har full förståelse för) så kul å prata med en.
Citera
2005-08-15, 15:20
  #11
Medlem
jckeis avatar
Trådskaparen, ifall du mot all förmodan missat det så kommer det en ny PVP server på onsdag.
Citera
2005-08-15, 15:35
  #12
Banned
Har bara kollat på kartan och sett på två gånger när folk spelat WoW och har en fråga till dig Salorm.

Är det möjligt att Blizzard kommer addera en till Ö till spelet eller kommer spelarna bli tvungna att köpa en expandering till spelet?

Tyckte mig se en Ö i mitten på kartan som var obebodd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback