Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 20:19
  #445
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag lär mig hellre ryska än arabiska som det är nu...
Citera
2016-11-01, 17:31
  #446
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billywin
Hahah, hare så kul på Gotland med 300 man mot ca 70 k + Ryssar kommer!
Woowoowoo


Det börjar bli en aning tröttsamt detta.

Lite för många tror att vi försvarar Gotland med 300 man. Alltför många inbillar sig att vi tänker sitta och vänta medan ryssen rullar iland.

Det vi vill uppnå - både med de 150 soldater som fick order att stanna på ön i mitten av september och med de ungefär dubbelt så många i den mekaniserade stridsgrupp som ska finnas där från 2018 - är att höja tröskeln. Dyker det upp gröna gubbjävlar i Slite hamn, så får de gå i krig tämligen omedelbart.

Det är, för angriparen, en ganska ordentlig skillnad mot att bara rulla in och säga: ”Vi tänkte parkera våra missiler här -*nobody move, nobody get hurt.”

INGEN tror att 150 eller ens 1500 man kastar tillbaka dina 70 K ryssar i havet.
Det är för övrigt en intressant siffra - vad grundar du den på, mångårig militärstrategisk analys?
Citera
2016-11-01, 22:39
  #447
Medlem
Billywins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det börjar bli en aning tröttsamt detta.

Lite för många tror att vi försvarar Gotland med 300 man. Alltför många inbillar sig att vi tänker sitta och vänta medan ryssen rullar iland.

Det vi vill uppnå - både med de 150 soldater som fick order att stanna på ön i mitten av september och med de ungefär dubbelt så många i den mekaniserade stridsgrupp som ska finnas där från 2018 - är att höja tröskeln. Dyker det upp gröna gubbjävlar i Slite hamn, så får de gå i krig tämligen omedelbart.

Det är, för angriparen, en ganska ordentlig skillnad mot att bara rulla in och säga: ”Vi tänkte parkera våra missiler här -*nobody move, nobody get hurt.”

INGEN tror att 150 eller ens 1500 man kastar tillbaka dina 70 K ryssar i havet.
Det är för övrigt en intressant siffra - vad grundar du den på, mångårig militärstrategisk analys?
De ända jag menade var att Ryssland kör sönder oss i vilket fall som helst så din research spelar liksom ingenroll, tack o bock!
Citera
2016-11-02, 04:02
  #448
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billywin
De ända jag menade var att Ryssland kör sönder oss i vilket fall som helst så din research spelar liksom ingenroll, tack o bock!

Min research? Vad har jag behövt göra för research?

Du är nog lite för ung för att begripa det här. Vi har aldrig ljugit i oss själva att vi kan slå ryssen. Däremot kan vi sätta ett pris på varje plats som ryssen är intresserad av. Kostar det för mycket, eller tar tid att genomföra operationen så är sannolikheten stor att han avstår.

Vet han att våra ubåtar har hälsan och kan dränka 300 marininfanterister genom att sätta ett par torpeder i Ivan Gren, så kommer han att tveka att genomföra en större operation.
Vet han att vi har ett mekaniserat förband till hands och dessutom några Archers som direkt kan förstöra dagen för luftlandsatt trupp, så kommer han att fundera två gånger.

Vi har en anorektisk försvarsmakt. Det vet ryssen om. Det vet vi själva om.
Har vi uthållighet? Nej.
Har vi numerär? Nej.
Har vi förmåga att göra livet väldigt surt för en inkräktare? Absolut.
Lyckas vi hålla våra knappa resurser spridda för att undgå sabotage och förbekämpning,
så behöver vi inte vara så jävla många för att det ska börja kosta.

Gotland har varit alldeles för billigt alldeles för länge. Det blir gradvis dyrare. Och om något år blir det än mer dyrt. För första gången på en evighet har vi en Försvarsmakt som börjat göra saker rätt.

Dessutom; det lilla jag vet om gotlänningar, är att de har en annan slags moral än TS i det här ämnet.
Just detta inger hopp.
Och den sorts kräk som hellre beställer flygbiljetter än försvarar sin hembygd... ni kanske ska överväga enkel biljett ut ur landet - kommer ni tillbaka lär ni ha betydligt fler fiender än ni anar.
Citera
2016-11-02, 04:19
  #449
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag lär mig hellre ryska än arabiska som det är nu...

Mitt tips är att du drar till Ryssland med en gång! Varför vänta. Bättre än landsförrädare mindre nu direkt
Citera
2016-11-02, 10:18
  #450
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Mitt tips är att du drar till Ryssland med en gång! Varför vänta. Bättre än landsförrädare mindre nu direkt
крутой парень
Citera
2016-11-02, 11:50
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billywin
Hahah, hare så kul på Gotland med 300 man mot ca 70 k + Ryssar kommer!
Woowoowoo

Du tror inte de 300 på Gotland är en metafor?
Citera
2016-11-02, 13:25
  #452
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Du tror inte de 300 på Gotland är en metafor?

Nej. Om något år ska vi ha en mekaniserad stridsgrupp med 304 man på ön. Men... det är en stående styrka. Skorpar det till sig så kommer dessa inte att kriga ensamma.

Problemet blir logistiken. Tyngre materiel måste finnas på ön i förväg. Allt bepansrat måste finnas där.
(är verkligen inte beredd att räkna med att Gotlandsfärjorna som ska skeppa över förstärkningar får segla ostörda)

Det som ska hålla ryssen borta från Gotland är i första hand våra ubåtar och flygvapen. Men följer man exemplet från Ukraina, så lär väl anfalllet komma medelst hjälpkonvoj eller något annat som inte ser ut att tillhöra den ryska Östersjömarinen.
Ivan Gren och Ropucha känner varje pilot och sjöman till. Jobbigare blir det när vi ställs inför valet att sätta torpeder i något med civil målning.
Citera
2016-11-02, 13:38
  #453
Medlem
Spelar ingen roll i ryssfrågan.Sverige är TOTALT chanslösa mot ryssland. Ryssland tar sverige så fort att när du vaknar på morgonen så hänger den ryska flaggan på riksdagshuset..

Men det är mycket mer än bara för ryssland att ta över, Usa kommer förmodligen hota ryssen med att låta sverige vara.. Trotsar ryssland hotet så kommer usa och ryssland strida mot varanndra på svensk mark.. Och vårt land och vår befolkning kommer att få lida.

du väljer antinge sida och strider. eller så kapitulerar du och springer och gömmer dig i ett annat land.
Citera
2016-11-02, 13:58
  #454
Medlem
Nemjungs avatar
Jag har stående reservation på Scandic i Oslo ifall ryssen kommer
Citera
2016-11-02, 16:18
  #455
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
крутой парень

Bättre lära sig ryska på riktigt än via google-translate..
Citera
2016-11-02, 16:21
  #456
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Ryssland tar sverige så fort att när du vaknar på morgonen så hänger den ryska flaggan på riksdagshuset..

Inte om Åsa Romson kör sitt icke-våldsförsvar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback