Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-01, 16:54
  #1
Medlem
Skulle vilja se vilken syn FB-folket har på tränarna i Sveriges högsta liga.
Man lär märka på direkten vilka som röstar med hjärtat och vilka som faktiskt tänkt till lite...

Jag skriver mina topp-3:

1. Roger Rönnberg (Frölunda) - Troligtvis SHL:s bästa tränare för Sveriges framtid. Har gjort mycket, med väldigt liten plånbok (för att vara Frölunda). Spelar en väldigt modern ishockey, med en fusion av Box/Man-Man försvar och ett rörligt anfallsspel med driv på kassen.

2. Sam Hallam (Växjö) - Har lyckats med det som Circus-Jan-Banan inte lyckades med. Växjö spelar numera en väldigt frisk anfallshockey, med många instick. Har numera en högsta nivå i paritet med SAIK och LHC (anfallsmässigt). Tråkiga-Växjö har blivit Glada-Växjö.

3. Andreas Appelgren (Leksands IF) - Har fått huvudrollen i ett, rent krasst, klent Leksand på pappret. Men har lyckats något fantastiskt bra. Tittar man plus/minus så borde Leksand ligga i botten, men Appelgren drar gång på gång upp sina ess i rockärmen och vinner med uddamålet. Strongt.
Citera
2014-03-01, 18:23
  #2
Medlem
Wertyms avatar
Vad det gäller Appelgren så är det snarare Alsenfeldts förtjänst att de vinner täta matcher.

Rönnberg tror jag är bäst i ligan iaf. Han inger förtroende!
Citera
2014-03-01, 18:52
  #3
Medlem
tcfmogs avatar
Svårt att säga vem som är bäst då en tränares jobb mestadels går ut på att inte förstöra för laget. Det finns inga tränare som kan göra under med dåliga trupper.
Citera
2014-03-03, 19:27
  #4
Medlem
james bs avatar
Här är min top 3 lista!

1.Jonas Rönnqvist LULEÅ. Är inget stort fan av lule, men Jonas kom från Almtuna och tog över efter Roger Rönnberg som inte lyckats alls. Jonas har på dessa år byggt upp Luleå till ett topplag. Serievinnare två säsonger sedan, final i fjol, i år ett topplag, kanske mer...? Bästa tränaren enligt mig.

2.Andreas Apelgren LEKSAND. Sämsta laget på pappret, hårdast pressen på sig. Ändå har han lyckats över förväntan. Lyckats få fram ett riktigt lagbygge. Utan Apelgren hade Leksand fått kvala i år igen.

3.Sam Hallam VÄXJÖ. Gjort ett topplag av ett lag som inte har spelare för att vara ett topplag, det gillar jag. När jag tittar på spelartruppen fattar jag inte att laget är top 3. Detta är enligt min uppfattning Sam Hallams förtjänst.
Citera
2014-03-03, 20:36
  #5
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
Vad det gäller Appelgren så är det snarare Alsenfeldts förtjänst att de vinner täta matcher.

Rönnberg tror jag är bäst i ligan iaf. Han inger förtroende!

Appelgrens uppgift är att bygga laget och få det att prestera efter förutsättningar. Han fick ihop Leksand efter föreningens många tidigare misslyckanden, tog det till SHL och har säkrat nytt kontrakt. Det finns inte någon tränare som avgör matcherna direkt, men indirekt ligger deras själ över laget och i Appelgrens fall har det varit bra för Leksand. Han är definitivt en av de bästa tränarna i SHL så här långt.
Citera
2014-03-03, 22:13
  #6
Medlem
€rics avatar
Är ju sjukt imponerad av Rönnberg iaf. Att få ihop dessa juniorer och äldre att jobba hårt tillsammans ska man ha cred för.

Men att påstå att Rönnberg eller Appelgren är bästa tränarna känns lite för tidigt. Skulle nog vilja säga Rönnqvist eller Tommy Jonsson. Rönnqvist för att han lyckas hålla en sån hög nivå hela tiden och Jonsson för att han ändå lyckas få brynäs på ganska bra placeringar med tanke på hur mycket skador de har. De är ju brynäs och vi som har mest skador...

Anders Forsberg är också en riktigt bra tränare i mina ögon.
__________________
Senast redigerad av €ric 2014-03-03 kl. 22:16.
Citera
2014-03-04, 23:51
  #7
Avstängd
speedi-s avatar
1. Jonas Rönnqvist, Luleå - seriens bästa tränare. Det de inavlade Lulefansen glömmer är att dom har ett mediokert material och hade egentligen slagits för att hålla sig kvar om det inte vore för "Rönken". Stabila och har, överlag, den bästa defensiven.

2. Sam Hallam, Växjö - är enormt imponerad över hur han har fått ihop främlingslegionen Växjö. Kan inte vara enkelt att få ett samspelt lag som trivs ihop med alla dessa utlänningar. Nog för att Växjö av någon anledning har en massa pengar, men Hallam har ändå imponerat stort i sitt arbete.

3. Roger Melin - är kanske den tränare som är taktiskt mest slug. Enda som kunde hota Skellefteå ifjol och tidigare manövrerade han ut Rönnqvist med ett rätt uselt AIK. Verkar gilla slutspel och därför hyser jag en enorm respekt för LHC i ett kommande slutspel.

Vet inte om jag tycker någon är imponerande bra förutom dessa. Skellefteå är en väloljad maskin och jag tror säkerligen Wallsson kan sin hockey, men där tror jag mer trion i båset kompletterar varandra såpass bra. Sedan är ju Lasse Johansson den stora stjärnan i föreningen, men det är en annan historia.

Rönnberg visst. Var rätt dålig i Luleå (vilket gör Rönkens jobb ännu större) så han får bevisa mer.
Citera
2014-03-08, 00:56
  #8
Medlem
1- Rönnqvist, dels för hans prestationer i Almtuna där han gjorde ett bottenlag med liten spelar budget till ett kvalserielag och dels för att han gjort lule till ett markant bättre lag än vad dom va före hans intåg.

2- Rönnberg då han lyckats så bra med ett så pass ungt lag.


Tror inte riktigt att Sam Hallam är en av de bättre tränarna, tror med på att det är växjös importer som gett dem framgång...
Citera
2014-04-08, 13:33
  #9
Medlem
Pancevs avatar
Hallam och Rönnberg vill jag helst se något år till för att bekräfta deras storhet.

Melin för mig rent taktiskt sett. Däremot är han nog tyvärr ingen vinnarcoach. Grymt bra på att läsa andra lags styrkor och svagheter ... men har lite svårt att antingen improvisera eller ändra spel- och åkbanor när han själv blir läst till slut.

Alltså grym på att såra och dyrka upp andra lag men svårt att öppna låsen för sitt egna om motståndarna hittat nycklarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback