Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-01, 15:56
  #1
Medlem
tokzans avatar
Ska skaffa hund inom en snar framtid och läst mycket om färskfoder. Min hund ska få äta färskfoder eftersom jag inte tror att torrfoder är det ultimata för en hund.

De flesta trådar jag läst på olika forum är väldigt gamla. Jag undrar, av Nordic, Bravo, Mush, Klass osv, vilket är bäst? Vilket är billigast och vilket är mest "lätthanterligt"?

Sedan läste jag också att man måste ge hunden tuggben eftersom de måste få tugga på något för att färskfoder är så mjukt. Måste det vara BARF-ben? Kan man inte köpa vanliga tuggben från en djuraffär, eller kan det förstöra balansen på något sätt med maten?

Hur mycket ungefär, kommer färskfoder kosta i månaden om man har en japansk spets som väger 7-10 kilo?

Tacksam för svar!
Citera
2014-03-01, 19:13
  #2
Medlem
Inte svar på din fråga,men vad är eg barf? Och vad är eg färskfoder?
Hur skiljer det sig från vanligt torrfoder?
Citera
2014-03-01, 20:38
  #3
Medlem
tokzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Inte svar på din fråga,men vad är eg barf? Och vad är eg färskfoder?
Hur skiljer det sig från vanligt torrfoder?

Färskfoder är rått kött utan massa tillsatser som torrfoder innehåller. Eftersom att hunden är ett rovdjur och skulle äta rå, naturligt kött om de jagade själva.

Jag har läst massor om detta där hundar har blvivit sjuka och fått dålig päls, sedan när de börjat med färskfoder så har de fått fin päls igen och mått mycket bättre. Så det är något jag vill ha åt min framtida hund. Tyvärr så har jag inte fått något svar här om vilket märke som är bäst/billigast
Citera
2014-03-01, 21:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokzan
Färskfoder är rått kött utan massa tillsatser som torrfoder innehåller. Eftersom att hunden är ett rovdjur och skulle äta rå, naturligt kött om de jagade själva.

Jag har läst massor om detta där hundar har blvivit sjuka och fått dålig päls, sedan när de börjat med färskfoder så har de fått fin päls igen och mått mycket bättre. Så det är något jag vill ha åt min framtida hund. Tyvärr så har jag inte fått något svar här om vilket märke som är bäst/billigast

Jag ger vanligt torrfoder och min hund är frisk,pigg och glänsig i pälsen.
Kanske olika från hund till hund.

Läste för ett tag sen om olika foder (barf?) på Fredrik Steens blogg. Du kanske kan hitta svar där.
Citera
2014-03-01, 21:36
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Som med så mycket annat är svaret: Det beror på...

Min mor har två stycken "Shih tzu-prinsessor" och de har bland annat provat Much, Vom og Hundemat men får för tillfället Bravo Färskfoder. Jag har inte så där extrem koll på vilken av dessa som är bäst/billigast, men eftersom den ena hunden är extremt kräsen och lätt tröttnar på ett foder byter morsan ut deras mat ibland och ger dem lite olika (Ja, de är sjukt bortskämda och den ena är minst sagt en riktig diva.)...

Angående fodermängd brukar det vara 2% av vikten för fullvuxen hund som gäller, så räkna själv ut vad de olika märkena landar på i pris per dag/månad. För valp räknar man oftast en högre procentsats (Runt 5%.) men då ska de för övrigt ha foder med högre proteinhalt än en vuxen hund också, så där gäller det att kolla efter "valpanpassat" foder.

Min egen hund har inte börjat med BARF ännu (Av lite olika anledningar som inte är relevanta.), men kommer att börja få det om någon månad.

BARF innehåller vanligtvis inte bara kött eller animaliska produkter utan ibland även grönsaker, frukt, ägg och mjölkprodukter.
Citera
2014-03-01, 21:46
  #6
Medlem
tokzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Jag ger vanligt torrfoder och min hund är frisk,pigg och glänsig i pälsen.
Kanske olika från hund till hund.

Läste för ett tag sen om olika foder (barf?) på Fredrik Steens blogg. Du kanske kan hitta svar där.

Ja det är ju klart att torrfoder kan funka galant för vissa hundar =) Men bara grejen med att vissa hundar inte mått så bra och sedan mått mycket bättre när de fått färskfoder gör att jag också vill ge det till min hund. Jag vill min hund det jag tror är bäst.
Citera
2014-03-01, 21:48
  #7
Medlem
tokzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som med så mycket annat är svaret: Det beror på...

Min mor har två stycken "Shih tzu-prinsessor" och de har bland annat provat Much, Vom og Hundemat men får för tillfället Bravo Färskfoder. Jag har inte så där extrem koll på vilken av dessa som är bäst/billigast, men eftersom den ena hunden är extremt kräsen och lätt tröttnar på ett foder byter morsan ut deras mat ibland och ger dem lite olika (Ja, de är sjukt bortskämda och den ena är minst sagt en riktig diva.)...

Angående fodermängd brukar det vara 2% av vikten för fullvuxen hund som gäller, så räkna själv ut vad de olika märkena landar på i pris per dag/månad. För valp räknar man oftast en högre procentsats (Runt 5%.) men då ska de för övrigt ha foder med högre proteinhalt än en vuxen hund också, så där gäller det att kolla efter "valpanpassat" foder.

Min egen hund har inte börjat med BARF ännu (Av lite olika anledningar som inte är relevanta.), men kommer att börja få det om någon månad.

Åh tack! Jag har försökt leta på nätet vilken som är bäst/billigast. Jag har däremot räknat vad olika människor sagt och Nordic, Bravo och Klass har flest sagt är bäst. Nordic och Bravo i ledning.

Men dessa trådar var också gamla, ifrån 2009 eller så och det kan ju ändrats en hel del. =)

BARF innehåller vanligtvis inte bara kött eller animaliska produkter utan ibland även grönsaker, frukt, ägg och mjölkprodukter.

Vet du om din mammas hundar käkar BARF-ben också eller om det går bra att köpa "vanliga" ben på djuraffär?
Citera
2014-03-01, 21:49
  #8
Medlem
tokzans avatar
Oops blev fel i mitt inlägg med citeringen...
Citera
2014-03-01, 21:58
  #9
Medlem
Saolas avatar
Till min Cavalier gav jag Nordic Light ca 70 gram dag + torrfoder o han vägde 9,4 kilo , nu har Nordic 250 grams förpackning så det underlättar matningen , o en låda kostade hemkört ca 600:- sek o räckte ett bra tag o han åt detta också ej matvägran o pälsen blev bra.

- för uppvägning o sölighet men värt besväret.
Citera
2014-03-01, 22:27
  #10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokzan
Åh tack! Jag har försökt leta på nätet vilken som är bäst/billigast. Jag har däremot räknat vad olika människor sagt och Nordic, Bravo och Klass har flest sagt är bäst. Nordic och Bravo i ledning.

Men dessa trådar var också gamla, ifrån 2009 eller så och det kan ju ändrats en hel del. =)

BARF innehåller vanligtvis inte bara kött eller animaliska produkter utan ibland även grönsaker, frukt, ägg och mjölkprodukter.

Vet du om din mammas hundar käkar BARF-ben också eller om det går bra att köpa "vanliga" ben på djuraffär?

Nja, de får nog inte märkes-BARF-ben från djuraffärer vad jag vet; om det var det du undrade.
Men hon köper ibland "vanliga" märgben på typ ICA MAXI eller City Gross till dem, sen fixar hon till dessa själv; så det blir ju ungefär samma.

De får även kycklinghjärtan och liknande "godis" ibland...

Jag har tänkt prova lite olika sorter på min egen hund när det börjar bli dags för att se vilket som funkar bäst för henne, men har hört så mycket olika saker och fått alla möjliga rekommendationer så jag kan tyvärr inte säga på rak arm vilket märke som är bäst/billigast. Har för mig att när jag kollade på det hela i somras (I samma veva som jag fick hem min egen hund.) så låg Bravo lite lägre i pris än de flesta andra jag kollade på, men det kan vara jag som blandar ihop dem...

Näringsmässigt har jag inte en aning vilken som är bäst, men kommer att kolla närmare på den biten när det bli dags att börja barfa här.
Citera
2014-03-04, 20:37
  #11
Medlem
Saolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nja, de får nog inte märkes-BARF-ben från djuraffärer vad jag vet; om det var det du undrade.
Men hon köper ibland "vanliga" märgben på typ ICA MAXI eller City Gross till dem, sen fixar hon till dessa själv; så det blir ju ungefär samma.

De får även kycklinghjärtan och liknande "godis" ibland...

Jag har tänkt prova lite olika sorter på min egen hund när det börjar bli dags för att se vilket som funkar bäst för henne, men har hört så mycket olika saker och fått alla möjliga rekommendationer så jag kan tyvärr inte säga på rak arm vilket märke som är bäst/billigast. Har för mig att när jag kollade på det hela i somras (I samma veva som jag fick hem min egen hund.) så låg Bravo lite lägre i pris än de flesta andra jag kollade på, men det kan vara jag som blandar ihop dem...

Näringsmässigt har jag inte en aning vilken som är bäst, men kommer att kolla närmare på den biten när det bli dags att börja barfa här.

Ni kan googla på ekogårdar.se så slipper man butikernas röktorkade ben och barf/färskfoder kan man faktist göra själv , bara söligt och platskrävande , men läs mer på nätet.
Citera
2017-12-06, 12:42
  #12
Medlem
Pinkiess avatar
Barf

Är barf det bästa att ge hund el torrfoder alt.färskfoder?
Någon som brukar barfa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback