Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-01, 12:55
  #1
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Hej.

Jag vaknade lite innan 12 igår. Vid 23 så tog jag min första dos tjack. Senaste dosen intogs för lite mindre än två timmar sedan. Har inte hållt så bra koll på doseringen, men jag har väl tagit lite över 1g tjack under den här tidsperioden. Jag har lite tolerans, men inget extremt.

Jag har ätit och druckit ganska dåligt under natten. Jag åt en pirog vid 22 igår innan jag skulle börja, sen åt jag inte igen förrän vid 10:45, och då var det bara en skiva ljust bröd med smör på. Under natten har jag druckit 0.7-1.0l Pepsi Max.

Sedan 10:30, efter cirka tre timmar av vila (men ej sömn) i sängen, så har jag börjat få väldigt omständiga och obehagliga blodtrycksfall varje gång jag reser mig upp. Det tar 5-15 sekunder för blodtrycksfallet att börja efter att jag rest mig upp. Det börjar med yrsel och lite vinglande, sedan börjar jag se stjärnor och det börjar ringa i öronen. Till slut så börjar jag bli svag i benen, och sedan förvärras symptomen konstant tills jag sätter eller lägger mig ner. Det här har hänt mig en gång tidigare, fast då på 3,4-CTMP och efter en hel helgs vakenhet. Det tog mer än ett dygn för symptomen att avta helt och hållet trots att jag slutade återdosera och började äta och dricka så mycket jag kunde.

Jag ska på konsert ikväll, och skulle därför vilja försöka lösa det här så snabbt som möjligt så att jag förhoppningsvis slipper stanna hemma. Det jag har gjort än så länge för att försöka åtgärda problemet är:

* 500mg magnesium-tillskott
* Ätit några nävar chips.
* Druckit en liter Pepsi Max (Jag vet att det inte är optimalt, vatten hade varit bättre)
* Tackit en tablett vätskeersättning
* Självklart tagit det lugnt med doserna sedan symptomen uppstod.

Efter ovanstående åtgärder så är symptomen avsevärt lindrade, men inte helt borta.

Det här är ju inget större problem så länge jag är hemma, och jag vet att det med 99.9% sannolikhet inte är något farligt, men jag är ganska säker på att om jag står upp för länge så finns det en stor risk att jag svimmar, vilket inte skulle vara så bra om jag är ute.

Någon aning om vad det här kan bero på? Lågt blodsocker? Vätskebrist? Några råd? Ska jag helt enkelt fortsätta med det jag påbörjat, att äta och dricka så mycket jag bara kan? Eller finns det något mer som kan hjälpa?

Tack på förhand!
Citera
2014-03-01, 13:23
  #2
Medlem
Känner igen det där, fast för mig var det efter ett långt rejs med etylfenidat. Jag mådde pyton och höll på att svimma stup i kvarten så jag drog till en polare o krascha på hans soffa. Han fick även dra o köpa pizza o läsk o så för jag kunde inte gå ut. Reste jag mig från soffan såg jag stjärnor o planeter. Det kändes ungefär som nån står åder i huvudet skulle sprängas varje gång jag reste på mig. Det gick över av sig själv efter ett gäng timmar dock.

Hmm vet inte om jag besvarade din fråga. Är lite sliten för tillfället =)
Citera
2014-03-01, 13:24
  #3
Medlem
Bluebeast72s avatar
Tråkigt svar men sant, sömnbrist. Ditt näringsintag är bra o håller dina värden i schakt men sömnen gör sig påmind. Betänk att varken din hjärna eller muskelgrupper vilat o således lider av höga stress o arbetsnivåer.

Att lägga sig ner o vila utan att sova ger ingen påfyllning alls, som att ladda ett batteri med bara pluspolen kopplad.
Citera
2014-03-01, 13:27
  #4
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tråkigt svar men sant, sömnbrist. Ditt näringsintag är bra o håller dina värden i schakt men sömnen gör sig påmind. Betänk att varken din hjärna eller muskelgrupper vilat o således lider av höga stress o arbetsnivåer.

Att lägga sig ner o vila utan att sova ger ingen påfyllning alls, som att ladda ett batteri med bara pluspolen kopplad.
Jag låg och vilade av andra skäl än "påfyllning". Men man borde väl inte ha så pass allvarlig sömnbrist att man får sådana här symptom efter att bara ha varit vaken i 22 timmar? (den ungefärliga tiden som hade gått när symptomen uppstod)

Visst att stimulanter accelererar hela processen, men jag har varit vaken mycket längre flertalet gånger utan sådana här besvär. Men visst, du kan ha rätt, omständigheterna är ju alltid olika. :/
Citera
2014-03-01, 13:40
  #5
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Jag låg och vilade av andra skäl än "påfyllning". Men man borde väl inte ha så pass allvarlig sömnbrist att man får sådana här symptom efter att bara ha varit vaken i 22 timmar? (den ungefärliga tiden som hade gått när symptomen uppstod)

Visst att stimulanter accelererar hela processen, men jag har varit vaken mycket längre flertalet gånger utan sådana här besvär. Men visst, du kan ha rätt, omständigheterna är ju alltid olika. :/
Beror väl alldeles på hur aktiv du varit, kan ju förbrukat en veckas energi utan probs under 22 timmar på tjack.

Känner du likadant ikväll så passupp, rätt som det är svimmar du på högst olämpligt ställe, i bästa fall i en kvinnans famn.
Citera
2014-03-01, 13:43
  #6
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Beror väl alldeles på hur aktiv du varit, kan ju förbrukat en veckas energi utan probs under 22 timmar på tjack.

Känner du likadant ikväll så passupp, rätt som det är svimmar du på högst olämpligt ställe, i bästa fall i en kvinnans famn.
Jag har enbart suttit framför datorn och legat i sängen, så särskilt aktiv har jag inte varit!

Ja, absolut. Om det inte har löst sig innan det är dags att dra får jag stanna hemma, vill ju inte svimma på konserten precis, även om det skulle vara surt att missa den.
Citera
2014-03-05, 14:19
  #7
Medlem
Aktiv behöver ju inte vara fysisk aktivitet, ditt hjärta slår ju snabbare och du är mer hypad. Har haft liknande upplevelser det du beskriver, och det har i mitt fall alltid varit att kroppen är utmattad.

Din hjärna jobbar ju på högvarv hela tiden, du har inte ont i huvudet eller liknande förresten?
Citera
2014-03-05, 17:32
  #8
Medlem
Du kan få permanenta skador av såhär lågt blodtryck . Gå in på wikipedia
Citera
2014-03-05, 18:28
  #9
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Sådant här gör mig så förbannad på lagstiftningen.
I vanliga fall skulle man enkelt kunna rekommendera dig att gå till vårdcentralen och berätta om problemen, för att kunna få mer precis hjälp, men i nuläget leder det ju endast till en missbrukarstämpel i journalen...

OnT:
Brukar du ha samma problem med yrsel när du ställer dig upp även när du är nykter?
Jag skulle själv ha tryckt i mig benso/opiater och försökt sova 5-6 timmar, samt fyllt på med lite extra vitaminer för att eliminera möjliga problem.
Citera
2014-03-05, 19:33
  #10
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CeTh-LoEG
Sådant här gör mig så förbannad på lagstiftningen.
I vanliga fall skulle man enkelt kunna rekommendera dig att gå till vårdcentralen och berätta om problemen, för att kunna få mer precis hjälp, men i nuläget leder det ju endast till en missbrukarstämpel i journalen...

OnT:
Brukar du ha samma problem med yrsel när du ställer dig upp även när du är nykter?
Jag skulle själv ha tryckt i mig benso/opiater och försökt sova 5-6 timmar, samt fyllt på med lite extra vitaminer för att eliminera möjliga problem.
Ja, visst är det så. Många problem hade lösts av en legalisering eller avkriminalisering.

Jag har i princip aldrig upplevt blodtrycksfall i nyktert tillstånd, i alla fall inte vad jag kan minnas. Eller, i alla fall inte utan att centralstimulanter spelat in på något sätt. Jag brukar liksom fortsätta ha problem i 1-2 dagar efter att det här har uppstått under ett race, fast inte till lika allvarlig grad som under race:t.

För att uppdatera om hur det gick. Jag tvingade i mig en halv påse chips, samt en del Pepsi Max och vatten. Efter någon timme så fick jag en idé, jag vet fortfarande inte om jag tycker att det var asdumt eller ganska smart. Jag kom på att amfetamin är ju faktiskt en vasokonstriktor, vilket är vad man behandlar lågt blodtryck med, och att det då kanske skulle hjälpa att helt enkelt ta mer, att blodtrycksfallen kanske mer berodde på att tjacket var på väg ur kroppen snarare än att jag tagit för mycket eller led av näringsbrist och/eller vätskebrist. Så jag drog i mig en dos, minns inte hur mycket, men antagligen mellan 100-300mg. En timme efter återdoseringen så gick jag ut på en lång promenad, och jag upplevde i princip inga besvär alls. Senare så drog jag på konserten, där jag hade med mig en nässprayflaska som jag hade en vattenlösning med amfetamin i som jag använde titt som tätt. Jag upplevde inga besvär alls under kvällen.

Så jag vet inte om min idé med att ta mer tjack var det som hjälpte, eller helt enkelt att jag hävde i mig mer mat och vätska. Det hela slutade bra i alla fall.
Citera
2014-03-06, 00:52
  #11
Avstängd
micehunters avatar
Blodtrycket höjs ordentligt av amfetaminet, och kan höjas ytterligare när det klingar av, och åka berg o dalbana, i synnerhet för den ovana. Blodtrycksänkare använder jag när jag tar amfetamin nästan alltid eftersom jag också snart får huvudvärk p g a amfetaminet.
Och vill man går ner och sova fint så är blodtryckssänkare nästan en nödvändighet tillsammans med benso och sömnmedicin.

Det är inte bra med "huvudvärken" för det blir små mikroskopiska blödningar i hjärnan och i längden så är det inte ovanligt med hjärtskador av amfetaminet.
Citera
2015-04-01, 20:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micehunter
Blodtrycket höjs ordentligt av amfetaminet, och kan höjas ytterligare när det klingar av, och åka berg o dalbana, i synnerhet för den ovana. Blodtrycksänkare använder jag när jag tar amfetamin nästan alltid eftersom jag också snart får huvudvärk p g a amfetaminet.
Och vill man går ner och sova fint så är blodtryckssänkare nästan en nödvändighet tillsammans med benso och sömnmedicin.

Det är inte bra med "huvudvärken" för det blir små mikroskopiska blödningar i hjärnan och i längden så är det inte ovanligt med hjärtskador av amfetaminet.
Väldigt bra och informerande svar! Fick många svar avkryssade, tack! Iallafall för en vecka sedan så bestämde jag mig för att köpa lite pulver tjack, förövrigt inte tagit cs sen fyra månader tillbaka och tjack har jag inte tagit på flera år. Började jobba kl4 på natten där det kräver mycket energi på jobbet, fick 6 timmars sömn dagen innan där jag tog en tramadol 100mg och en halv roche för och somna i tid.

Efter jobbet fyllde jag på med endel nyttig mat och vitaminer. Började kl 1700-1730 med två små linor på kanske 60 mg och sedan kl 20 så blev det en 120mg ungefär lina som också blev den sista. Ganska snart så började jag svettas i pannan och kallsvettas(troligtvis pga helt öppetfönster) och känna mig lite dålig i kroppen. Men jag antar att detta är ganska normalt när man är på uppgång på cs och då många kan bli det.

Men jävlar efter en gräsbong en liten stund senare så blev jag bra påtänd. Och började må bättre och bättre. Timmarna gick och mådde bra tills knarket började avta och jag kände hur huvudvärk började komma. Stoppade i mig en halv roch2a när kl blev 02.00 och ganska omgående även den andra halvan när jag kände hur huvudvärken började stiga. Och självklart när man börjar må bättre av rochen så vill man inte ens sova utan jag fortsätter att röka bra gräs och blir så jävla mysig i sängen och ligger vaken i sängen de kommande timmarna tills huvudvärken börjar bli för kraftig och jag känner illamående och spyr en del.

Efteråt kände jag verkligen hur orkeslös och näringsfattig jag var efter jobb dagen innan för att sedan vara vaken i 32 timmar så en till 2mg roche åkte ner innan jag somna vid 11.00-12.30 Åt endast innan första intaget och sen blev det ingen näring under natten och morgonen därpå förutom 2 bananer, kexchoklad,lite mjölk och endel vatten utfördelat under natten. Så när man vaknar så känner jag mig så jävla dåsig av benzon utan tolerans.

Iallafall så efter den lilla sömnen så fick jag sånna extrema blodtrycksfall när jag reste mig/gick upp ur sängen så jag hade seriöst 2-3 sekunder på mig innan jag känner hur kroppen börjar stängas av och hur mitt synfält bara blir svartare och svartare och det väääääldigt fort. Var tillslut tvungen att gå på toa så jag skyndar mig till WCn och märker att det är upptaget och skyndar till den andra toaletten men hinner bara öppna dörren innan jag svimmar mitt framför farsan haha.

Vaknade upp 1-2 sekunder efter fick jag återberättat och jag har aldrig varit så förvirrad nånsin. Fick iallafall kryssa av en sak från min bucket list då jag alltid velat veta hur det är att gå från klarvaken till "medvetslös", tex genom narkosmedel, bli knockad eller bara svimma haha. Gjorde blodtrycksmätning samma dag som jag dygnade och då var värdena 120/89 och puls på 90 typ. Via följesedeln med apparaten så stod det "regelbundna kontroller hos läkaren". Gjorde ett till test på

Men nu blev jag lite orolig över huvudvärken som du beskrev. Det behöver ju inte betyda det som du skrev utan jag tror det mer berodde på min för dåliga sömn, matvanor och fysisk utmattning. Dock är jag mer orolig till att jag svimmade. Vid svimmning så uppstår syrebrist och vid syrebrist som varar längre än 8-10 sekunder så kan hjärnskador uppstå vad jag vet/tror. Men någon kanske har fakta vid syrebrist/medvetslöshet?Iallafall det där med mikroskopiska blödningar i hjärnan så kan Det vara mycket som påverkar men med tanke på att jag fick så ont tills att jag var tvungen att spy låter ju inte så bra? Det känns som att jag inte behöver vara alltför nojjig iallafall.
__________________
Senast redigerad av Hougengenba 2015-04-01 kl. 21:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback