• 1
  • 2
2014-03-01, 12:06
Medlem
Google har köpt Boston Dynamics vilket är det 8:e robotbolaget som dom förvärvat under en period på bara sex månader.(Nu är jag lite sen på pucken då detta ska ha skett redan i december 2013)

http://singularityhub.com/2013/12/16...s-acquisition/

1. Vilka är robotföretagen Google köpt och vad gör varje företag?
2. Vad får man om man kombinerar den kunskap Google köpt till sig?
3. Vad tänker Google göra i robotvärlden och vad är det dom kallar deras "moonshot"?
4. Ingår Googles största uppdatering av sin sökalgoritm på något sätt med deras robotvision?
(Den är tänkt att kunna hantera längre och mer komplexa frågor)

Info:
http://www.theguardian.com/technolog...bigdog-cheetah
http://www.theguardian.com/technolog...ge-hummingbird
Citat:
The acquired companies included Schaft, a small Japanese humanoid robotics company; Meka and Redwood Robotics, San Francisco-based creators of humanoid robots and robot arms; Bot & Dolly who created the robotic camera systems recently used in the movie Gravity; Autofuss an advertising and design company; Holomni, high-tech wheel designer, and Industrial Perception, a startup developing computer vision systems for manufacturing and delivery processes.

Sources told the New York Times that Google’s initial plans are not consumer-focused, instead aimed at manufacturing and industry automation, although products are expected within the next three to five years.

Rubin, before making Android into a mobile powerhouse, started life as a robotics engineer at Zeiss. He has now convinced Google founders Sergey Brin and Larry Page to fund a commercial robotics venture, something Rubin has been mulling for some 10 years.

Edit: Ser nu att de också köpt ett företag som sysslar med AI, Deepmind.
http://www.theguardian.com/technolog...artup-deepmind
Senast redigerad av Sius 2014-03-01 kl. 12:28.
Citera
2014-03-01, 13:02
Medlem
Fantasieggande, eller hur? Stephen Shankland skriver i sin artikel här:

http://news.cnet.com/8301-1023_3-576...roject-robots/

Citat:
Andy Rubin's next Google moonshot project: Robots

The former Android leader is in charge of one of Google's "moonshots," an effort to use robots to free humans from drudgery.
[...]
"Like any moonshot, you have to think of time as a factor. We need enough runway and a 10-year vision," Rubin said.
[...]
"We're building systems, so one team will be able to understand the whole stack," Rubin told the Times.

- Hur spekulerar du själv, Sius? Min spontana fråga som vanligt när ämnen som dessa dyker upp är vad människor förväntas göra istället, om arbetsplatser försvinner genom effektiviseringen.

Discipliner som transhumanism, artificiell intelligens, geoingenjörskonst, och resten, behöver inte ingå i en konspiration per se, bara för att vi inte läser om deras slutgiltiga mål. De kanske bevakar sina affärshemligheter gentemot konkurrenterna.

Men visst ser det fantastiskt ut om man står vid sidan om och får en kuslig känsla av att någon försöker "bygga Gud".
Citera
2014-03-01, 15:52
Medlem
Vad jag tror?

Jag tror att dom hittat något som gör stark AI möjlig. 10 år framåt i tiden är en redan optimistisk beräkning för stark(självständig) AI. 1000 år är också en optimistisk bedömning...

Dom måste ha snubblat över något.
Citera
2014-03-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Vad jag tror?

Jag tror att dom hittat något som gör stark AI möjlig. 10 år framåt i tiden är en redan optimistisk beräkning för stark(självständig) AI. 1000 år är också en optimistisk bedömning...

Dom måste ha snubblat över något.

David Griffin har talat om "något" de senaste åren, är det hans idéer du syftar på kanske?

http://www.exopolitics.org.uk/confer...falklands-war/

Citat:
The Falklands Conflict, The ET base on Thule and the 'intelligent nano-oil' are needed for context prior to discussing the impact on Marconi and Britain in the 80s.

http://cyber-space-war.blogspot.se/2...tient-goo.html

Citat:
David Griffin of Exopolitics UK sets the stage for the details of a Blue ET-Base on Thule Island south of the Falklands, the Black Goo or Gray Goo, an "intelligent oil" allegedly leading to the deaths of many staff at MARCONI in the UK.

Något i den stilen? Det finns en intervju i tre delar på sammanlagt ca 4 timmar med Griffin på youtube, hittas på sidan exopolitics i spalten på högra sidan, intervjun gjord av AMMACH när den var aktiv.
Citera
2014-03-02, 11:20
Medlem
Ja, faktiskt,
Något sådant bör det vara även om jag inte direkt tror på att det skulle finnas black-goo eller grey-goo. Jag halv-lyssnade igenom en intervju som varade i 3-4 timmar och där finns en del intressanta och udda ingångar i ämnet. Det som dock slår en är att man inte behöver leta utanför jorden för att hitta något som väger ca 1.3-1.4 kg, har självmedvetande och autonomt kan utföra handlingar, och även om man har haft tillgång till otaliga mänskliga hjärnor under flera århundraden, så har man inte lyckats reverse-engineer vårt eget medvetande. Det finns ingeting som säger att en black-goo skulle vara annorlunda eller mindre svår att förstå eller göra det möjligt att knäcka koden.

Vad jag tror att man hittat är något som motsvarar beräkningarna för flykthastigheten från jorden. Man har en teori, och man har något material/teknologi som kan ingå i den teorin.

T.ex.
Jules Verne och boken "Från jorden till månen" inspirerade forskare världen över att beräkna vad som krävdes för att lämna jordens gravitation . Det finns flera likheter mellan fiktionen och verkligheten angående Apollo 11's månfärd. Den som slutligen lyckades bevisa att det var möjligt att lämna jordens gravitation var Konstantin Tsiolkovsky.
http://en.wikipedia.org/wiki/From_the_Earth_to_the_Moon
http://en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Tsiolkovsky

Google verkar leta efter mobila och taktila företag, vilket gör att man kan anta att de har en självlärande enhet - där taktila och mobila erfarenheter ingår som element för denna självlärande enhet.

2012 eller 13(?) ska Intel ha publicerat en kort artikel där de berättar att de lyckats göra processorer som kan skapa och förändra sina egna kopplingar. Där måste ha skett ett genombrott eller en insikt som gör att man nu jagar för att bli först med något? Tyvärr hittar jag inte artikeln just nu.
Citera
2014-03-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Ja, faktiskt,
Något sådant bör det vara även om jag inte direkt tror på att det skulle finnas black-goo eller grey-goo. Jag halv-lyssnade igenom en intervju som varade i 3-4 timmar och där finns en del intressanta och udda ingångar i ämnet. Det som dock slår en är att man inte behöver leta utanför jorden för att hitta något som väger ca 1.3-1.4 kg, har självmedvetande och autonomt kan utföra handlingar, och även om man har haft tillgång till otaliga mänskliga hjärnor under flera århundraden, så har man inte lyckats reverse-engineer vårt eget medvetande. Det finns ingeting som säger att en black-goo skulle vara annorlunda eller mindre svår att förstå eller göra det möjligt att knäcka koden.

Vad jag tror att man hittat är något som motsvarar beräkningarna för flykthastigheten från jorden. Man har en teori, och man har något material/teknologi som kan ingå i den teorin.

T.ex.
Jules Verne och boken "Från jorden till månen" inspirerade forskare världen över att beräkna vad som krävdes för att lämna jordens gravitation . Det finns flera likheter mellan fiktionen och verkligheten angående Apollo 11's månfärd. Den som slutligen lyckades bevisa att det var möjligt att lämna jordens gravitation var Konstantin Tsiolkovsky.
http://en.wikipedia.org/wiki/From_the_Earth_to_the_Moon
http://en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Tsiolkovsky

Google verkar leta efter mobila och taktila företag, vilket gör att man kan anta att de har en självlärande enhet - där taktila och mobila erfarenheter ingår som element för denna självlärande enhet.

2012 eller 13(?) ska Intel ha publicerat en kort artikel där de berättar att de lyckats göra processorer som kan skapa och förändra sina egna kopplingar. Där måste ha skett ett genombrott eller en insikt som gör att man nu jagar för att bli först med något? Tyvärr hittar jag inte artikeln just nu.

Precis som du verkar göra, så blir jag skeptisk när någon spelar ut alien-kortet.

För att kort sammanfatta varför Griffin gick från att forska i varför så många anställda vid Marconi tog livet av sig på de mest makabra sätt, till att bli alien-troende, så beror det på en kille som heter Alec Newald. Newald påstår att han kontaktades av en grupp aliens som förklarade att de hade en bas på ön Thule, där de arbetade med att "deaktivera" den intelligenta substansen som hade placerats där av någon långt tidigare för att fungera som en terraformande agent som kunde aktiveras av dessa "någon" som inte befann sig på jorden, och att nano-oljan var tvungen att hållas på en mycket låg temperatur för att inte aktiveras (och göra vad?). Falklandskriget var enligt Newalds aliens en kupp av industrialister för att lägga vantarna på den, och nano-oljan togs till Marconi i UK där folk började ta livet av sig.

Det finns de som skriver mycket om "The Secret Space Program" och hur koloniseringen av andra planeter handlar om överlevnad, andra säger det handlar om resurser, eller nästa naturliga steg i människans evolution. Jag vet inte hur mycket som är myter, men pengar är inte partykonfetti som slösas på nonsens, och det satsas mycket pengar. Förmodligen finns många skäl, också.

Ett nyckelord tycker jag är "vision". De här företagen talar en del om sin "vision".
Har du hört talas om "2045 strategic social initiative"? Deras vision/tidstabell är som följer:

Citat:
2015 - 2020: Avatar A: A robotic copy of a human body remotely controlled via BCI.
2020 - 2025: Avatar B: An Avatar in which a human brain is transplanted at the end of one's life.
2030 - 2035: Avatar C: An Avatar with an artificial brain in which a human personality is transferred at the end of one's life.
2040 - 2045: Avatar D: A hologram-like avatar.
http://2045.com/

Enligt vissa förståsigpåare måste de komma på ett sätt att skicka människans medvetande på rymdresor, för människans kropp är bara ett problem.

- Konceptet med att flytta någons medvetande ut från en kropp in i en annan är en detalj som återfinns i berättelser från så kallade "alien abductees". Dr Karla Turner forskade under sista åren av sitt liv i Milab-incidenter. Hon har i en av sina böcker dokumenterat berättelsen om bl a Ted Rice. Rice upplevde under en bortförning som barn (8 år ca?) att hans medvetande togs ur hans kropp och sattes in i en annan, och efteråt gick hans nya kropp genom samma barnsjukdomar som han redan haft en gång, faktum bekräftat.

Vem vet hur mycket som är "fact, fiction, or fantasy", men intressant är det. Jag tycker det är som att titta i ett kalejdoskop, och minnas olika detaljer och vitt skilda ämnen utan att ta ställning till dem, bara lägga dem på minnet för senare behov.

- Ska försöka hitta artikeln du nämner, själv. Tack för tipset.
Citera
2014-03-04, 14:13
Avstängd
Intressant tack som fan för länkarna.
Hade ingen aning om att Google köpte upp dessa bolag. Man kan bara tänka sig vad de har för planer.. fyfan
Citera
2014-04-18, 19:21
Medlem
Google köper drönarföretag Titan:
http://robotnyheter.se/2014/04/16/go...tan-aerospace/

En av deras drönare påstås kunna flyga utan uppladdning i 5 års tid. Det enda jag kommer tänka på är samhällsplasticitet, alla rigida strukturer kan elimineras i ett samhälle, (men har man sett ett myrsamhälle visste man ju redan det). Det här köpet stärker inte mina misstankar om stark AI. Däremot skvallrar det om i vilken skala man tänker sig agera på - dvs största möjliga.
Citera
2014-04-19, 09:14
Medlem
Att vi om 10-15 år har robotar med en kapacitet av den mänskliga hjärnan är väl inte en alltför vild gissning.
Citera
2014-04-19, 09:51
Medlem
christerys avatar
Nästa steg efter självkörande bilar är väl självgående robotar, drönarna var väl till för att fixa internet i fattig glesbygd (typ afrika).
Citera
2014-04-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nästa steg efter självkörande bilar är väl självgående robotar, drönarna var väl till för att fixa internet i fattig glesbygd (typ afrika).

Jag tror att du måste tänka större här. När du introducerar drönare för transport inom samhället kan du eliminera t.ex vägar i storstäderna och samtidigt bibehålla ett modernt storstadsliv. Tänk hur mycket av en modern stad som är vägar. Vägar definierar en stad och de är som konstruktioner i stort statiska. Får Google in en fot här äger dom en del av en trolig framtida sämhällsutveckling.
Citera
2015-01-30, 23:23
Medlem
Lite uppföljning.
Har tänkt mycket på google, men inte förrän nu sökt efter ny information.

Hittade en intressant video:
https://www.youtube.com/watch?v=EfGD2qveGdQ

Deepmind, googles AI köp, verkar ha släppt lite information för ganska många månader sedan. Det ser först ganska modest ut, men det är flera faktorer som pekar på att de verkligen har något unikt på gång.

1. Det första som slår en är att de själva blev chockade över hur bra algoritmen fungerade, även utan långtidsminne i de tidiga körningar.

2. De matar AI'n med pixelbilder, inte ingame data eller rådata eller vad man vill kalla det, enbart bilderna som visas på skärmen. Spelen är dessutom visuellt mycket olika. Det verkar alltså vara ett stort genombrott inom perceptuell AI.

3. Man försöker lära AIn abstrakta idéer, men verkar ännu inte ha lyckats.

När jag tittar på det här finns det framförallt en sak som slår mig. Det handlar om att ge datorn kontrollen över något. Man matar den med visuell information, och datorn ska via kontrollerna lösa denna information. På något sätt känns inte detta särskilt lugnande. Detta har inget att göra med att lösa bildsökningar på google. Det har med verklig application att göra. Man vill göra något som kan ta sig runt i världen. Vår värld.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback