• 1
  • 2
2014-02-28, 21:59
Medlem
BesserWissers avatar
Går det att på nåt vis installera ett "barnlås" i win7, så att en klåfingrig fjortis-tjej inte installerar massa dynga och byter ut program till skadliga och värdelösa program?

Ett barnlås typ så att lösenord måste anges för att kunna installera/avinstallera mjukvara, samt ändra inställningar?
Citera
2014-02-28, 22:06
Medlem
bmwhorans avatar
Detta? http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7
Citera
2014-02-28, 22:06
Medlem
Yep, skapa en till användare på datorn och ge den inte administratör rättigheter. Tar inte mer än fem minuter.
Citera
2014-02-28, 22:09
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmwhoran
Detta? http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7
Hmm, det verkar mer vara att de kan starta ett program eller ej.

Hon ska kunna starta programmen, men inte ladda ner och/eller kunna installera dynga. Inte heller radera filer eller program.
Citera
2014-02-28, 22:09
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliy
Yep, skapa en till användare på datorn och ge den inte administratör rättigheter. Tar inte mer än fem minuter.
Ok. Ska kika på det.
Citera
2014-02-28, 22:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Går det att på nåt vis installera ett "barnlås" i win7, så att en klåfingrig fjortis-tjej inte installerar massa dynga och byter ut program till skadliga och värdelösa program?

Ett barnlås typ så att lösenord måste anges för att kunna installera/avinstallera mjukvara, samt ändra inställningar?

Det låter som att du vill låta personen göra en del på datorn och inte låsa den helt , i sådana fall så kan du ju skapa ett gästkonto http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7 vilket har väldigt begränsade rättigheter .

Mer info om gästkonto http://windows.microsoft.com/sv-se/w...-guest-account
Senast redigerad av 1FF 2014-02-28 kl. 22:34.
Citera
2014-02-28, 22:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det låter som att du vill låta personen göra en del på datorn och inte låsa den helt , i sådana fall så kan du ju skapa ett gästkonto http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7 vilket har väldigt begränsade rättigheter .

Mer info om gästkonto http://windows.microsoft.com/sv-se/w...-guest-account
Det stämmer.

Tack.
Citera
2014-03-01, 13:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hmm, det verkar mer vara att de kan starta ett program eller ej.

Hon ska kunna starta programmen, men inte ladda ner och/eller kunna installera dynga. Inte heller radera filer eller program.

Exakt det sker OM du skapar ett vanligt användarkonto till henne! (gästkontot är en annan grej, som inte passar annat än för ge tillfälliga gäster möjlighet att tillfälligt låna datorn!)

Men bara om du har ett dedikerat Adminkonto som har ett för henne okänt lösenord!

Så skall dessutom ALLA datorns användare köra, och dom få som har adminkontots lösenord ÄR administratörer utan att behöva logga in med adminkontot! UAC popar upp just i de få fall som Adminbehörighet behövs! Utan lösenordet kan man inte gör mer, Med lösenordet kan man installera program och konfigurera systemet precis som man gjorde i Win2000/xp om man loggat in med adminkontot!

Då detta samtidigt hindrar huvuddelen av alla typer av smittor från att angripa datorn så är detta "Best Practise" och alla mina installationsguider använder denna best practise!
Det är så Windows är skapt att användas, smidigt och säkert!
Citera
2014-03-01, 18:16
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Exakt det sker OM du skapar ett vanligt användarkonto till henne! (gästkontot är en annan grej, som inte passar annat än för ge tillfälliga gäster möjlighet att tillfälligt låna datorn!)

Men bara om du har ett dedikerat Adminkonto som har ett för henne okänt lösenord!

Så skall dessutom ALLA datorns användare köra, och dom få som har adminkontots lösenord ÄR administratörer utan att behöva logga in med adminkontot! UAC popar upp just i de få fall som Adminbehörighet behövs! Utan lösenordet kan man inte gör mer, Med lösenordet kan man installera program och konfigurera systemet precis som man gjorde i Win2000/xp om man loggat in med adminkontot!

Då detta samtidigt hindrar huvuddelen av alla typer av smittor från att angripa datorn så är detta "Best Practise" och alla mina installationsguider använder denna best practise!
Det är så Windows är skapt att användas, smidigt och säkert!
Jag gjorde exakt så, det hindrade inte mig från att fitta runt med program och inställningar som inte skulle gå att använda.

Satte på parental control, så kunde jag checka i boxar vilka program hon SKULLE kunna använda, på de programmen ploppar parental controlrutan upp.

På de övriga programmen händer inget, de startar som vanligt?

Verkar ju rätt bakvänt.
Citera
2014-03-01, 19:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag gjorde exakt så, det hindrade inte mig från att fitta runt med program och inställningar som inte skulle gå att använda.

Satte på parental control, så kunde jag checka i boxar vilka program hon SKULLE kunna använda, på de programmen ploppar parental controlrutan upp.

Verkar ju rätt bakvänt.

Det finns ett program som används av bibliotek , internet cafèer och liknande där användaren kan göra vad som helst på datorn men allt återställs till sitt ursprung när man startar om densamma , nämligen detta http://www.horizondatasys.com/en/pro...x?ProductId=18

Va inte gästkonto ett lämpligt alternativ ?
Citera
2014-03-03, 09:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Verkar ju rätt bakvänt.

Ehhh... programmen skall väl starta och fungera även för henne????

Har du fipplat med behörigheter och mixtrat med UAC eller det inbyggda användarkontot så har du förstört datorns inbyggda säkerhet och isåfall finns bara ett val! Nämligen att installera om och utnyttja den inbyggda säkerheten enligt t.ex. mitt inlägg ovan!
Citera
2014-03-04, 15:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehhh... programmen skall väl starta och fungera även för henne????

Har du fipplat med behörigheter och mixtrat med UAC eller det inbyggda användarkontot så har du förstört datorns inbyggda säkerhet och isåfall finns bara ett val! Nämligen att installera om och utnyttja den inbyggda säkerheten enligt t.ex. mitt inlägg ovan!
Nä jag har inte fipplat med något eller förstört något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in