2014-02-28, 16:01
Medlem
Håller på med mitt gymnasiearbete som just handlar om narkotikalagstiftningen och behöver då lite tips på bra böcker. Ha tänkt fixa fram "Legalisera narkotika? : ett diskussionsunderlag" och "Narkotika : om problem och politik". Har ni några bra tips?

Är inte intresserad av själva effekterna för individen utan endast statistik och olika argument både för och emot utifrån ett samhällsperspektiv. Jag är medveten om att de flesta här är väldigt drogliberala, vilket jag också är, men hade verkligen uppskattat någon bok som propagerade för en restriktiv narkotikapolitik.Jag hade såklart också uppskattat lite annan bra statistik på olika hemsidor etc.

Ska eventuellt också ha en intervju med någon sakkunnig, något förslag?
Citera
2014-02-28, 16:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Håller på med mitt gymnasiearbete som just handlar om narkotikalagstiftningen och behöver då lite tips på bra böcker. Ha tänkt fixa fram "Legalisera narkotika? : ett diskussionsunderlag" och "Narkotika : om problem och politik". Har ni några bra tips?

Är inte intresserad av själva effekterna för individen utan endast statistik och olika argument både för och emot utifrån ett samhällsperspektiv. Jag är medveten om att de flesta här är väldigt drogliberala, vilket jag också är, men hade verkligen uppskattat någon bok som propagerade för en restriktiv narkotikapolitik.Jag hade såklart också uppskattat lite annan bra statistik på olika hemsidor etc.

Kolla cedro, har jättemycket pdf:er av hög kvalité.

Cohen, Kaal, The Irrelevance of Drug Policy (3 cities)
http://www.cedro-uva.org/lib/cohen.3cities.pdf

Decriminalization: A short description and the social process behind it
http://www.cedro-uva.org/lib/uiterma...alisation.html

The Impact of Heroin Prescription on Heroin Markets in Switzerland
http://www.popcenter.org/library/cri...04-Killias.pdf
Citera
2014-03-01, 19:55
Medlem
Roadrages avatar
Ett bra val att, som du redan har tänkt, beställa Ted Goldberg´s Legalisera narkotika? Ett diskussionsunderlag. I den finns längst bak en förteckning över alla hans källor som till stor del är utländska böcker. 14 och en halv sida med uppradade böcker som i stort handlar om just narkotikapolitik och beroendeproblematik. Där har du att fördjupa dig i kan jag lova.

Även hans andra böcker kan jag rekommendera, boken Samhället i narkotikan är i mångt och mycket en liknande bok som Legalisera narkotika, bara det att den är skriven runt 6 år innan så den är inte riktigt lika uppdaterad som Legalisera narkotika? men å andra sidan tar den upp lite annat som ej finns med i Legalisera narkotika?

Sen har han även skrivit en bok som heter Vem blir narkoman, och hur hindrar vi det?
Citera
2014-03-02, 14:24
Medlem
Mollips avatar
Här är ett examensarbete som du kan titta i, mycket läsvärt imo:

Är det brottsligt att skada sig själv ? – Om kriminalisering av eget bruk av narkotika
Citera
2014-03-09, 22:21
Bannlyst
Vet inte om du tycker det är en bra källa men legaliserings-guiden från magiska molekyler är bra. Gott om åsikter.
Citera
2014-03-11, 03:07
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Vet inte om du tycker det är en bra källa men legaliserings-guiden från magiska molekyler är bra. Gott om åsikter.

yeah (FB) Legaliseringsguiden granskar svenska partiers narkotikapolitik
Citera
2014-03-11, 17:00
Medlem
expanders avatar
Narkotika - om problem och politik

Mycket läsvärd bok om svensk narkotikapolitik och vad den åstadkommit. Utgiven 2011 på Nordstedts Juridik.

http://www.pricerunner.se/pl/802-222...politik-priser
Citera
2014-03-31, 09:39
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel

Den på flashback infamöse Nils Bejeroth är mannen som ansvarat för katastrofen. Googla runt och läs på lite om honom och hans idéer så får du förbudssidans syn på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av expander
Narkotika - om problem och politik

Mycket läsvärd bok om svensk narkotikapolitik och vad den åstadkommit. Utgiven 2011 på Nordstedts Juridik.

http://www.pricerunner.se/pl/802-222...politik-priser

Håller med, den kommer ge dig en god överblick över hur rättsvecklingen gått till (i takt med olika vågor i samhällsdebatten).

Avslutnings: för att konkretisera borde ditt arbete handla om hur kriminaliseringen för eget bruk hjälpt oss mot ett narktoikafritt samhälle (eller något i den stilen). Sverige är ju extremt i att polisen ska kunna plocka dig från gatan och drogtesta folk. Så, hjälper det? Så hade jag gjort. Det finns en mellanväg mellan tokliberalerna på FB och Beatroice Ask liksom.
Senast redigerad av Buffeln 2014-03-31 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in