Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 12:21
  #1
Medlem
MrTomtes avatar
När jag växte upp (måste ha varit runt tidig stenålder ) så fanns det 2 kön; hon&han. Sen tillkom brynstensbenämningen "hen". Detta skulle, enligt vissa, vara det tredje könet. Enligt andra så är det istället för hon&han samtidigt som vissa andra anser att hen är ett icke-kön. De flesta verkar anse att hen är både hon&han fast man inte vet vilken. Klart som korvspa... ehh?!

Hur som helst. Nu såg jag att man på Facebook (enligt skräptidningarnas okrönta kungsdrottning Aftonskräpet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18360743.ab) kan välja mellan inte mindre än 56(!) olika könstillhörigheter! (Noterbart är att varken Male eller Female finns med som alternativ). Vi pratar om hyperinflation vad gäller kön. Så hur många finns det egentligen? Är det "bara" dessa 56-58 vi pratar om eller finns det än fler?

Följdfråga...
Enligt en definition på kön så är kön en beteckning som används för att skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. Håller vi på och förändrar definition av kön eller har vi helt plötsligt gjort en massa nya biologiska upptäckter?
Citera
2014-02-28, 12:24
  #2
Medlem
twisterloves avatar
Det finns bara 2 kön, "Hen" är ett påhitt, ett politiskt sådant skulle jag gissa.

Svårare än så är det ej och behöver inte göras svårare i förståelse heller.
Citera
2014-02-28, 12:28
  #3
Medlem
Även fast du möblerar kirurgiskt "där nere" så förblir du en man, om det är det du är född som. Operationen är endast kosmetisk... än så länge. Det finns alltså som twisterlove säger, två kön.
Citera
2014-02-28, 12:31
  #4
Medlem
Det finns 3 kön:
Man
Kvinna
Hermafrodit (Antar det är detta som kallas hen nu för tiden)
Citera
2014-02-28, 12:32
  #5
Medlem
twisterloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sancha
Det finns 3 kön:

Hermafrodit (Antar det är detta som kallas hen nu för tiden)

Ge mig ett exempel på en utav dessa individer tack, för det är jag sjukligt intresserad av att veta. Har du träffat någon själv?
Citera
2014-02-28, 12:34
  #6
Medlem
Men en hermafrodit har du fortfarande ett manligt och ett kvinnligt kön. 1+1 är två, inte tre.
Jag är inte insatt i ämnet men jag tror inte att en hermafroditer har "ett tredje kön"
Citera
2014-02-28, 12:38
  #7
Medlem
O-Lyckligs avatar
Två kön kan tillskrivas det som biologiskt betecknas med "man" och "kvinna" därefter är det sociala könet, det vill säga genus, subjektivt och finns således i proportion med befolkningsmängden.
Citera
2014-02-28, 12:41
  #8
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Två kön kan tillskrivas det som biologiskt betecknas med "man" och "kvinna" därefter är det sociala könet, det vill säga genus, subjektivt och finns således i proportion med befolkningsmängden.

Jag tolkar det du skriver som att vi nu håller på och luckar upp begreppet kön så att det får en annan betydelse än det egentligen har... eller?
Citera
2014-02-28, 12:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knob
Men en hermafrodit har du fortfarande ett manligt och ett kvinnligt kön. 1+1 är två, inte tre.
Jag är inte insatt i ämnet men jag tror inte att en hermafroditer har "ett tredje kön"

Finns s.k. intersexuella.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism

Människor som faktiskt föds utan säker könsidentitet, de har ex. äggstockar men penis. eller testiklar som sitter inne i kroppen och starkt förstorad klitoris...vad är man då?

Förr brukade man raskt omvandla dessa till något av könen kirurgiskt, ibland med katastrofala resultat, idag finns det många intersexuella som kräver att få vara precis så om de är och bli accepterade som det och andra som anpassar sin kropp efter vad de identifierar sig med.
Citera
2014-02-28, 12:58
  #10
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag tolkar det du skriver som att vi nu håller på och luckar upp begreppet kön så att det får en annan betydelse än det egentligen har... eller?

Bortsett de biologiska skillnaderna, vad är då "man" och "kvinna"? Är svaret "jägare" och "samlare"? Eller är det "dagispersonal" och "byggnadsarbetare"? Är det verkligen inbyggda förutbestämd sociala roller som bör tillämpas med amor fati... Nja, inte enligt mig. Jag vill inte bli tillskriven en massa egenskaper endast på grund av vilket kön som huserar mellan mina ben. Detta avser då det sociala könet men tänker att resonemanget bör ha ett generaliseringsanspråk då vi alla besitter skillnader i dna varpå vi alla är unika även på ett biologiskt plan

Kategoriseringar är förenklingar av komplexare ting och därav ganska ointressanta, i min mening.
Citera
2014-02-28, 12:58
  #11
Medlem
Nu vet jag hur det fungerar, tack för utbildningen ScottWalter.
Men en hermafrodit har ju fortfarande bara lite av båda delarna, en penis och äggstockar t.ex. Det skapar väl inte ett nytt kön? Som en hybridbil, det är ju bara en kombination av två olika motorer, det skapar ju inte en ny typ av motor. Är du med?
Citera
2014-02-28, 13:01
  #12
Medlem
hansl77s avatar
Det finns två essentiella kön. Vissa har länge menat att ingen är absolut man eller kvinna utan att det finns ett kontinuum på vilket alla människor någonstans befinner sig. De flesta är då närmast antingen man eller kvinna.
Med detta som bakgrund framstår dessa ynka 56 kön som löjeväckande få. Ha!


Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
När jag växte upp (måste ha varit runt tidig stenålder ) så fanns det 2 kön; hon&han. Sen tillkom brynstensbenämningen "hen". Detta skulle, enligt vissa, vara det tredje könet. Enligt andra så är det istället för hon&han samtidigt som vissa andra anser att hen är ett icke-kön. De flesta verkar anse att hen är både hon&han fast man inte vet vilken. Klart som korvspa... ehh?!

Hur som helst. Nu såg jag att man på Facebook (enligt skräptidningarnas okrönta kungsdrottning Aftonskräpet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18360743.ab) kan välja mellan inte mindre än 56(!) olika könstillhörigheter! (Noterbart är att varken Male eller Female finns med som alternativ). Vi pratar om hyperinflation vad gäller kön. Så hur många finns det egentligen? Är det "bara" dessa 56-58 vi pratar om eller finns det än fler?

Följdfråga...
Enligt en definition på kön så är kön en beteckning som används för att skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. Håller vi på och förändrar definition av kön eller har vi helt plötsligt gjort en massa nya biologiska upptäckter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback