Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 07:34
  #1
Medlem
Hej, min dator har haft lite problem på sistone, (sen ca jul), då den fryser upp sig helt direkt på hp loggan, innan windows ens börjar ladda.

Nör jag märkte problemet i börjar så räckte det att spamma F10 knappen, funkade det inte restartade jag datorn o försökte igen, jag kom då in på setup menyn och därifrån kunde jag välja "Dont save & exit" vilket restartade datorn i fungerande läge (??).

Nu på det senaste dock har jag inte lyckats med nånting, inga knappar reagerar överhuvudtaget, e lite frustrerande då jag har ett antal tusen filer jag behöver på den datorn ;P, tack i förhand!
Citera
2014-02-28, 08:24
  #2
Medlem
Irrelevantnames avatar
Verkar vara hårddisken som krånglar.
Uppdatering utav BIOS och andra drivrutiner hade kanske löst det för dig, formatering hade varit bäst.

Jag rekommenderar dock att du försöker plugga in ett PS/2 tangentbord och ser ifall det reagerar på dina knapptryckningar.

Får du igång det en gång är det säkerhetskopiering till extern hårddisk som gäller.
Citera
2014-02-28, 08:46
  #3
Medlem
Starta datorn med en Linuxskiva och hämta över filerna du vill rädda till ett externt minne.
Citera
2014-02-28, 09:24
  #4
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAUsername
Hej, min dator har haft lite problem på sistone, (sen ca jul), då den fryser upp sig helt direkt på hp loggan, innan windows ens börjar ladda.

Nör jag märkte problemet i börjar så räckte det att spamma F10 knappen, funkade det inte restartade jag datorn o försökte igen, jag kom då in på setup menyn och därifrån kunde jag välja "Dont save & exit" vilket restartade datorn i fungerande läge (??).

Nu på det senaste dock har jag inte lyckats med nånting, inga knappar reagerar överhuvudtaget, e lite frustrerande då jag har ett antal tusen filer jag behöver på den datorn ;P, tack i förhand!
BIOS-batteriet kanske måste bytas?
Citera
2014-02-28, 10:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
BIOS-batteriet kanske måste bytas?
Knappast! Då brukar det komma upp meddelande om att det är dåligt. Skulle tro att det är h-disken som krånglar. TS, gå in i BIOS-setup och se om du kan se din h-disk där i konfigurationen.
Citera
2014-02-28, 11:13
  #6
Medlem
Polyklorfenols avatar
Tror också på hårddiskfel. Troligtvis oläsbara sektorer som Windows behöver vid uppstarten. Felen blir fler hela tiden, men till slut är de så omfattande att de märks och ger problem.

Antingen gör du som tipset ovan, med start genom Linux-skiva, eller också plockar du ut disken och kopplar den med adapter till USB-porten (SATA/USB-adapter alternativt IDE/USB om datorn är gammal) på en fungerande dator. Då kan du troligtvis rädda filerna.
Citera
2014-02-28, 11:35
  #7
Medlem
Brain-Levels avatar
Jag brukar själv ha riktmärket 3 år för all hårdvara. Sedan köper jag nytt. Nu kör jag ingen storage lokalt på någon dator öht längre utan synkar det viktiga till NAS och det oumbärliga till diverse molntjänster. Det enda jag behöver är en systemdisk, med plats för lite program och resten är safe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback