Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-27, 22:57
  #1
Medlem
Hej,
Sorterar upp allt så snyggt jag kan och hoppas på snabb och effektiv hjälp.

Anslutningar:
Har 3st dynamiska IP från min ISP, går ej att få static IP.
Således har NIC1 samt NIC2 egna IPnr från ISP.

Problem:
Vill binda så att vissa program går över NIC1 Interfaces, alla program som inte binds verkar as default gå över NIC2 just nu.


OS: Ubuntu server 13.
Nic 1 (p1p1) WAN, Vill binda Transmission samt ett cURL command.
Nic 2 (p1p2) LAN ( router), Redan bundit SMB samt DLNA till att endast gå över detta interfaces.


Transmission
Transmission har visserligen så att att man kan binda ipv4 address i config filen, som att min ISP endast ger mig dynamiskt IP så går det inte så bra att binda det IPnr som NIC1 har.
Har prövat med "109.124.*.*" men Transmission ersätter det i config filen direkt med "0.0.0.0".

cURL
Gällande cURL command så vet jag att det skall gå att köra det över ett specifikt Interface men har inte lyckats att få till det.
Anledning att jag vill göra det är för att jag vill ge servern en dynamisk DNS som inte går via routern.
Således över NIC1.

SSH
Som det är nu så kommer jag endast åt SSH via NIC2 varför vet jag inte då det inte är några portar låsta i NIC1.
Finns det något sätt att fördela så att SSH lyssnar via NIC1 samt NIC2?


Några tips och idér?
Skulle vara kanon och rädda min dag.
Citera
2014-03-02, 18:49
  #2
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Transmission
Transmission har visserligen så att att man kan binda ipv4 address i config filen, som att min ISP endast ger mig dynamiskt IP så går det inte så bra att binda det IPnr som NIC1 har.
Har prövat med "109.124.*.*" men Transmission ersätter det i config filen direkt med "0.0.0.0".
Enligt bug 2313 så finns det inget officiellt stöd att binda mot interface, enbart IP. Verkar finnas ett par patchar och något sh-script där som kan funka

Citat:
Ursprungligen postat av devos
cURL
Gällande cURL command så vet jag att det skall gå att köra det över ett specifikt Interface men har inte lyckats att få till det.
Anledning att jag vill göra det är för att jag vill ge servern en dynamisk DNS som inte går via routern.
Således över NIC1.
Använd växlarna --dns-interface och --interface (iaf enligt debian man curl)

Citat:
Ursprungligen postat av devos
SSH
Som det är nu så kommer jag endast åt SSH via NIC2 varför vet jag inte då det inte är några portar låsta i NIC1.
Finns det något sätt att fördela så att SSH lyssnar via NIC1 samt NIC2?
Kolla vad ListenAddress är satt till i din sshd_config, 0.0.0.0 innebär alla tillgängliga. kolla även så du inte har någon iptables-regel som förhindrar anslutningar
Citera
2014-03-03, 16:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Enligt bug 2313 så finns det inget officiellt stöd att binda mot interface, enbart IP. Verkar finnas ett par patchar och något sh-script där som kan funka


Använd växlarna --dns-interface och --interface (iaf enligt debian man curl)


Kolla vad ListenAddress är satt till i din sshd_config, 0.0.0.0 innebär alla tillgängliga. kolla även så du inte har någon iptables-regel som förhindrar anslutningar


Hej,
Har prövat --interface i cURL men fungerar inte.

Dock så hittade jag ett sätt som jag trodde skulle lösa min situation men hittar faktist inget när jag googlar hur man byter default Interface?

Nu verkar det som att p1p2 är mitt default interface och det går mot LAN.
Som att jag kan låsa SMB samt DLNA mot interface p1p2 så kan jag ju sätta p1p1 som default vilket borde resultera i att Transmission samt cURL går över p1p1.

default via 192.168.0.1 dev p1p2
109.xx.xx.0/23 dev p1p1 proto kernel scope link src 109.xxx.xxx.xxx
192.168.0.0/24 dev p1p2 proto kernel scope link src 192.168.0.2


hur ändrar jag default Interface? :S
__________________
Senast redigerad av devos 2014-03-03 kl. 17:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback