• 1
  • 2
2014-02-27, 22:26
Medlem
nu är det så att jag har blivit tagen med en bil när jag varit 15 år gammal och jag satt inte i bilen eller så, och i august 2012 blev jag stoppad med en trimmad mopped som dem tog får olovlig körning (grovt brott) så jag mailda förra veckan transportstyrelsen och frågade om jag hade indraget körkortstillstånd så fick jag detta svaret

(Hej!

Tack för ditt e-brev.

Du har inget indraget körkortstillstånd utan du har fått ansökan avvisad två gånger. För att du ska få ett körkortstillstånd godkänt så behöver du ansöka om ett nytt körkortstillstånd med hälsodeklaration och synintyg samt betala en ansökningsavgift på 220 Kronor. )

Så dem påstår att jag inte har indraget körkortstillstånd? för jag har bokat nu handledarkursen btw jag är 18 år gammal nu!
Citera
2014-02-27, 22:30
Medlem
Awards avatar
Om jag inte minns fel så ska man visa upp körkortstillstånd innan man går handledarkursen, eller så är det innan man övningskör på bilskolan - inte helt säker men tror det är första eftersom du inte får övningsköra ( varken på bilskola eller privat ) innan du har körkortstillstånd.

Det är skitlätt, bara gå in på korkortsportalen.se, kolla på "körkortstillstånd" och fylla i om du t.ex har något utav frågorna, t.ex "vilka mediciner tar du?", tar du inga så behöver du inte fylla i.

Allting står på hemsidan så bara följa anvisningarna och betala 220 kr. Tror det tar cirka 1 månad att få körkortstillståndet men reserverar mig för eventuella fel då jag inte hållit på med sånt här på flera år.
Citera
2014-02-27, 22:44
Medlem
[quote=Award|47713547]Om jag inte minns fel så ska man visa upp körkortstillstånd innan man går handledarkursen, eller så är det innan man övningskör på bilskolan - inte helt säker men tror det är första eftersom du inte får övningsköra ( varken på bilskola eller privat ) innan du har körkortstillstånd.

Snackade med körskolan i måndags och sa hur läget var att jag inte hade körkortstillstånd men att jag fortfarande var välkommen för att jag fick en mail av tts att jag inte hade något indraget körkortstillstånd och att jag redan har skickan min ansökan om körkortstillstånd så det lär inte vara några problem iallafall!
Citera
2014-02-27, 23:59
Medlem
Du skriver ju att du har fått ansökan avvisad två gånger,dvs du har inte fått tillståndet.
OM du inte har fått tillståndet så kan det ju inte vara indraget eftersom de aldrig har lämnat ut det.
Jag tycker att du ska vänta tills du har det i din hand innan du börjar boka tider och kurser så du är säker.
Citera
2014-02-28, 00:19
Medlem
TinyPoliss avatar
Du har bevisligen inte förstått det som står i mailet från transportstyrelsen.
Du har fått avslag på din ansökan två gånger samt att du inte har ett indraget körkortstillstånd.
För att få något indraget så måste du haft det i din hand i ett första skede.
Avslagen har troligtvis att göra med din olovliga körning att göra.

Det finns utrymme rent juridiskt med spärrtid upp till 3 år men det brukar vara mer normalt med 6-12 månader.
Citera
2014-02-28, 02:04
Medlem
jo men jag skickade 2 gånger men jag har aldrig skickat med ett papper som jag skickade denna gången, och jag ringde tts och frågade hur läget var och då sa dem att det inte fanns något hos mig som dem kunde dömma mig för, och hade jag nu haft indraget hade la dem sagt till mig att jag har det ellerhur? om dem redan kan säga varför jag blev avvisad 2 gånger :P som sagt skickade aldrig med något som har med läkaren o göra :P
Citera
2014-02-28, 02:05
Medlem
"Du har inget indraget körkortstillstånd utan du har fått ansökan avvisad två gånger" om jag inte har indraget varför skulle jag bli avvisad denna gången när jag skickat med allt? :P
Citera
2014-02-28, 02:22
Bannlyst
nej du kommer få tillståndet tyvärr.
Citera
2014-02-28, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
nej du kommer få tillståndet tyvärr.

Nu hänger jag inte med tyvärr för vadå?
Citera
2014-02-28, 10:18
Medlem
Megaforces avatar
Ansökan kan ju också vara avvisad eftersom ansökan inte varit komplett, t.ex. med hälsodeklaration. Det framgår inte riktigt varför ansökan blivit avvisad, men det bör stå i det besked man får. Då brottet för olovlig körning ligger relativt nära i tiden så är det troligtvis orsaken och man får nog vänta ett par år till på att god ansökan godkänd.

Utan körkortstillstånd får man bara övningsköra inom inhägnat område (t.ex. på halkbanor, tävlingsbanor etc).
Senast redigerad av Megaforce 2014-02-28 kl. 10:21.
Citera
2014-02-28, 15:09
Medlem
Om du har ansökt om körkortstillstånd 2ggr och fått din ansökan avvisad båda gångerna så betyder det att du inte har eller någonsin haft körkortstillstånd.Du har blivit NEKAD att få körkortstillstånd,då kan du inte övningsköra varken på körskola el privat.

Har du kollat din post och mail så bör det kommit information till dig om varför Transportstyrelsen avvisat/nekat din ansökan om körkortstillståndet.Där står skälet till beslutet av avvisandet.
Ex att du missat att skicka in något läkarintyg el.synintyg.(synintyget får inte vara äldre än 2månader).Det kan kanske även stå något i beslutet om dina tidigare trafikförseelser.

När du läst igenom pappret så står det på raderna längst ner att du har möjlighet att överklaga Transportstyrelsens beslut.Det ska du göra skriftligen inom 3 veckor.(be dina föräldrar hjälpa dig el googla hur man överklagar på nätet)Din överklagan skickar du till Transportstyrelsen i Örebro som sedan skickar den till Förvaltningsrätten.Allt det här kommer att ta lite tid så tycker att du ska vänta lite innan du anmäler dig till körskolan.
Citera
2014-02-28, 16:05
Medlem
Jag har ansökt 2 gånger och blivit avvisad och jag frågade dem varför jag blev avvisad då sa dem till mig att jag att jag inte har skickat med all information och jag ringde dem idag i morse igen och snackade med någon kvinna och berättade hur läget var o sånt så sa hon till mig att det bör inte vara några stora grejer pga att det var så länge sen och att man får indraget för grovt brott 6-12 månader och mitt första körning är ju redan borta och hon på tss sa till mig att jag skulle gå på körskolan för ja sa till henne att jag bokade så jag hoppas verkligen att det inte blir stora problem!.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in