Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-27, 20:55
  #1
Medlem
Hejsan!

Funderare på att lägga denna arbetsliv och arbetsmarknad men tänkte att det är inte jobbet i sig jag vill fråga om så tror den passar bättre här.

Jag har tidigare jobbat i Norge, levt som en råtta, sparat en massa för att sen åkt på en långresa. Tänkte denna gången åka dit jag vill resa för att sen jobba där. Spendera pengarna man tjänar på plats liksom. Har funderat mest på Tjeckien eller Polen.

Hur som haver, hur är kul är detta? i en ren upplevelse och reseaspekt tror ni? någon som har jobbat i tex kundtjänst utomlands och kan berätta? hur är gemenskapen med kollegorna? vanligt att man efter jobbdagen hänger med varandra? festar tillsammans på helgerna?
Ponera att man åker till en riktigt najs stad. Hur länge orkar man vara där tills man tröttnar? Vad gör ni därborta förutom att jobba?

Vill inte snacka jobbet i sig denna tråden utan upplevelsen runt omkring?
Citera
2014-02-27, 21:04
  #2
Medlem
Har ingen personlig erfarenhet, men känner några som jobbat inom branshen. Det finns pengar, men man måste vara duktig på att sälja typ trosor med elastisk resår eller telefonabonemang (om man sysslar just telefonförsäljning), annars tjänar man knappast ens sitt uppehälle. Värt att nämna är också att vissa företag flytter utomlands för att slippa svensk lagstiftning. Tror själv att Norge är bäst om det är pengar man vill inkassera. Men varför inte testa om man är sugen
Citera
2014-02-27, 21:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimPim
Har ingen personlig erfarenhet, men känner några som jobbat inom branshen. Det finns pengar, men man måste vara duktig på att sälja typ trosor med elastisk resår eller telefonabonemang (om man sysslar just telefonförsäljning), annars tjänar man knappast ens sitt uppehälle. Värt att nämna är också att vissa företag flytter utomlands för att slippa svensk lagstiftning. Tror själv att Norge är bäst om det är pengar man vill inkassera. Men varför inte testa om man är sugen

dock handlar inte tråden om jobbet och pengarna. Vill jag tjäna pengar så åker jag som sagt tillbaka till Norge. Tänkte mer allt annat runt jobbet, hur det är. Men tack för svar i alla fall

Om man söker på "swedish" i olika länders domäner till monster (jobbhemsidan) så hittar man ganska många jobb inom seriösa företag som söker svensktalande personal för översättning och kundtjänst. Vill inte jobba med telefonförsäljning för nått svenskt företag med bara en massa svenskar.
__________________
Senast redigerad av bordstolsben 2014-02-27 kl. 21:38.
Citera
2014-02-27, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bordstolsben
Hejsan!

Funderare på att lägga denna arbetsliv och arbetsmarknad men tänkte att det är inte jobbet i sig jag vill fråga om så tror den passar bättre här.

Jag har tidigare jobbat i Norge, levt som en råtta, sparat en massa för att sen åkt på en långresa. Tänkte denna gången åka dit jag vill resa för att sen jobba där. Spendera pengarna man tjänar på plats liksom. Har funderat mest på Tjeckien eller Polen.

Hur som haver, hur är kul är detta? i en ren upplevelse och reseaspekt tror ni? någon som har jobbat i tex kundtjänst utomlands och kan berätta? hur är gemenskapen med kollegorna? vanligt att man efter jobbdagen hänger med varandra? festar tillsammans på helgerna?
Ponera att man åker till en riktigt najs stad. Hur länge orkar man vara där tills man tröttnar? Vad gör ni därborta förutom att jobba?

Vill inte snacka jobbet i sig denna tråden utan upplevelsen runt omkring?
Gemenskapen varierar med jobbet, men jag har haft bra erfarenheter och har skaffat mig vänner för livet. Man festar och gör saker efter arbetstid. Hur länge du pallar beror väl på dig mest. Standard är väl att folk stannar nånstans mellan 6-24 månader.
Citera
2014-02-27, 21:46
  #5
Medlem
Jag har jobbat och bott i Dublin och nu bor jag på Malta.
Helt underbart! Det är som att jobba på semestern. Du jobbar sen åker du till stranden eller tar några öl någonstans. Ofta så är alla som jobbar utomlands på kundtjänst av samma skrot och korn. Trött på sverige och vill bara ha det bra. Vissa jobbar enbart för att spara pengar och andra jobbar för att bara ha det bra. Bo flott, äta gott och ha det allmänt nice.
Det är att rekommendera att flytta någonstans där det är varmt för att kylan kommer du alltid tröttna på. Det sociala är aldrig några problem för ofta är alla väldigt öppna och sällskapssjuka. Jag har bott utomlands i 3 år och jag är inte sugen på att flytta hem till sverige än.
Citera
2014-02-28, 05:46
  #6
Avstängd
Jag känner ett flertal unga svenskar som jobbar med kundtjänst här i Manila. Alla har skrivit på för 6 månader först och samtliga har förlängt sina kontrakt så de verkar uppenbarligen trivas. Utanför jobbet är det mycket restaurangbesök, fester och resor runt om i Filippinerna.
Citera
2014-03-23, 08:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Jag känner ett flertal unga svenskar som jobbar med kundtjänst här i Manila. Alla har skrivit på för 6 månader först och samtliga har förlängt sina kontrakt så de verkar uppenbarligen trivas. Utanför jobbet är det mycket restaurangbesök, fester och resor runt om i Filippinerna.

Vad är det för löner i Manila? Jag kan anta att dem inte är så höga i och med att det är billigt o bo där om jag inte har fel. Vad finns det för fler jobb för svanskar i Manila förrutom kundtjänst? Reser du mycker runt i Asien i och med att du bor där?
Citera
2014-03-23, 08:53
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gullepluttennn
Vad är det för löner i Manila? Jag kan anta att dem inte är så höga i och med att det är billigt o bo där om jag inte har fel. Vad finns det för fler jobb för svanskar i Manila förrutom kundtjänst? Reser du mycker runt i Asien i och med att du bor där?

De inom kundtjänst brukar ligga på ca 12-13.000 netto (efter skatt) och det lever man ganska så bra på i Manila. Det är en hel del svenskar här som annars jobbar inom spelbranschen men då är de ofta på seniornivå.

Har mest rest inom Filippinerna än så länge. Det finns så mycket att se och uppleva här men framöver ska vi ta och resa lite mer utanför landets gränser också.
__________________
Senast redigerad av peterboras 2014-03-23 kl. 09:01.
Citera
2014-03-23, 10:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
De inom kundtjänst brukar ligga på ca 12-13.000 netto (efter skatt) och det lever man ganska så bra på i Manila. Det är en hel del svenskar här som annars jobbar inom spelbranschen men då är de ofta på seniornivå.

Har mest rest inom Filippinerna än så länge. Det finns så mycket att se och uppleva här men framöver ska vi ta och resa lite mer utanför landets gränser också.

Va härligt det verkar att bo där! Finns det inte några andra jobb förrutom kundtjänst eller spelbranschen? Jag har erfarenhet från kundtjänst men vill inte jobba med det igen. Och har ingen erfarenhet inom spelbranschen...
Citera
2014-03-23, 12:16
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gullepluttennn
Va härligt det verkar att bo där! Finns det inte några andra jobb förrutom kundtjänst eller spelbranschen? Jag har erfarenhet från kundtjänst men vill inte jobba med det igen. Och har ingen erfarenhet inom spelbranschen...

Det är relativt svårt som utlänning att få ett jobb i Manila. Det har outsourcats många kundtjänstjobb och därför finns det bra möjligheter inom detta. I annat fall är det tyngre positioner inom IT, teknik eller spelbranschen där jag har träffat på svenskar här nere. Oftast seniora personer med internationell erfarenhet och lång karriär bakom sig.
Citera
2014-06-11, 02:21
  #11
Medlem
Bumpar upp denna tråd lite.

Spelar det någon roll vilket land eller stad som man väljer? Verkar till exempel finnas kundtjänstjobb i olika städer på Irland, och så finns det kundtjänstjobb lite varstans (mestadels i Europa). Kollar man på olika jobbannonser där de söker svensktalande kundtjänstmedarbetare så verkar de flesta vara någorlunda lika. Med vissa undantag, till exempel att vissa företag vill att man ska ha minst 1 års erfarenhet från branschen medan andra godkänner folk utan någon som helst erfarenhet. Det verkar annars som om man har samma/snarlika arbetsuppgifter och att det inte spelar någon större roll vilket företag som man väljer. Å andra sidan verkar det vara rätt hög omsättning på personalen. Eftersom vissa ständigt söker svensktalande kundtjänstmedarbetare.

Så bör man välja "rätt" företag i första hand, eller fokusera på var man vill bo och därefter välja ett företag där man kan tänka sig att arbeta?
Citera
2014-10-02, 09:13
  #12
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Bumpar upp denna tråd lite.

Spelar det någon roll vilket land eller stad som man väljer? Verkar till exempel finnas kundtjänstjobb i olika städer på Irland, och så finns det kundtjänstjobb lite varstans (mestadels i Europa). Kollar man på olika jobbannonser där de söker svensktalande kundtjänstmedarbetare så verkar de flesta vara någorlunda lika. Med vissa undantag, till exempel att vissa företag vill att man ska ha minst 1 års erfarenhet från branschen medan andra godkänner folk utan någon som helst erfarenhet. Det verkar annars som om man har samma/snarlika arbetsuppgifter och att det inte spelar någon större roll vilket företag som man väljer. Å andra sidan verkar det vara rätt hög omsättning på personalen. Eftersom vissa ständigt söker svensktalande kundtjänstmedarbetare.

Så bör man välja "rätt" företag i första hand, eller fokusera på var man vill bo och därefter välja ett företag där man kan tänka sig att arbeta?

Välj först ett land du tror du skulle trivas i sedan staden som tilltalar dig mest. Spelar ingen roll om dom vill ha 1 års erfarenhet, sök ändå. Skandinaver är alltid eftertraktade.

Oftast stannar man bara ca 6 mån till 1 år innan man drar vidare till nästa ställe, därför är det rätt hög omsättning på personal. Sedan får man ju ibland dom personerna som kommer hit, inte tycker det är bra och bara drar hem igen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2327683

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback