Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-04, 11:00
  #1
Medlem
Bishops Armss avatar
Året är 1948, platsen är Helsingborg och det nalkas final i Svenska Cupen. 9.852 åskådare får bevittna hur helsingborgslaget Råå IF fullkomligt krossar BK Kenty från Linköping med dom förnedrande siffrorna 6-0. Därmed hade BK Kenty skrivit in sig i historieböckerna som staden Linköping's mest framgångsrika fotbollslag genom tiderna, detta genom att i Svenska Cupen's final åka på stryk med 6-0(!) mot ett litet skitgäng från Helsingborg. Ytterligare framgångar fick BK Kenty aldrig se röken utav, man har inte ens spelat i Allsvenskan.

Men fotbollslag från Linköping har spelat i Allsvenskan. 1973 gjorde IF Saab ett försök, resultatet blev 18 poäng och nedflyttning. 4 år senare (1977) fick ett annat linköpingslag chansen, BK Derby. Precis som IF Saab så misslyckades BK Derby totalt, 15 poäng och nedflyttning. Linköping har med andra ord bara tagit 33 poäng i Allsvenskan! Lag som Råå IF, Gårda BK, IS Halmia, IK Brage, Åtvidabergs FF, Sandvikens IF och Degerfors har alla tagit mer allsvenska poäng än alla Linköpings fotbollslag tillsammans.

Idag heter är stadens framgångsrikaste klubb Linköpings FF, laget ligger för tillfället på 5:e plats i division III Nordöstra Götaland. I samma serie återfinner vi ytterligare två klubbar från Linköping, BK Derby (8:a) och Hjulsbro IF (12:a). Det ser inte ut som vi linköpingsbor får se allsvenskfotboll i våran stad under dom närmaste 10 åren...

Linköping är Sverige's 5:e största stad med ett invånarantal på 136 970 personer. Borde det inte bland dessa 136 970 invånare finnas minst 11 fotbollsspelare som håller någorlunda god klass? Jag är själv uppvuxen i staden och precis som i andra städer så spelar dom flesta ungarna fotboll. Med andra ord så finns det ett intresse för idrotten.

Jag tycker det är helt otroligt hur Linköping kan vara så dåliga som man faktiskt är! Det är helt orimligt hur vår största merit genom tiderna kan vara en 2:a plats i Svenska Cupen efter en 6-0 förlust, det är helt orimligt att vårat bästa lag spelar i division III och inte leder!

Varför tror du att det är på det här viset? Hur bör Linköping göra för att få ett fotbollslag på professionell nivå?

Mitt förslag är att man slår ihop alla dessa skitgäng. Leta sedan upp någon privat investerare, det kan inte vara speciellt svårt för förutsättningarna för ett fotbollslag finns i Linköping. Är övertygad om att ett Linköpingslag i Allsvenskan skulle ha ett publiksnitt på runt 10 000 åskådare per match. Det finns även förutsättningar för att utveckla egna talanger, bland 136 970 invånare måste det som tidigare nämnts finnas ett par dugliga lirare.

Linköping är trötta på att åka till Norrköping och Åtvidaberg för att få se bra fotboll(?) i form utav Superettan! Vi vill ha ett eget fotbollslag som spelar i Allsvenskan!
Citera
2005-08-04, 11:26
  #2
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Mitt förslag är att man slår ihop alla dessa skitgäng. Leta sedan upp någon privat investerare, det kan inte vara speciellt svårt för förutsättningarna för ett fotbollslag finns i Linköping. Är övertygad om att ett Linköpingslag i Allsvenskan skulle ha ett publiksnitt på runt 10 000 åskådare per match. Det finns även förutsättningar för att utveckla egna talanger, bland 136 970 invånare måste det som tidigare nämnts finnas ett par dugliga lirare.

Det är möjligt att jag minns fel men var inte Linköpings FF just ett sådant försök att slå ihop fotbollsklubbar för att samla eliten och sponsorer. I så fall har din idé redan prövats med tveksamm framgång.

Ibland lyckas fusioner ibland inte. Jag kommer på rak arm ihåg två på senare år med tveksam framgång Carlstad U och ´FC Trollhättan. Inget av de lagen spelar på någon högre nivå än dess ursprung gjorde strax före fusionerna.
Citera
2005-08-05, 15:27
  #3
Medlem
hazard simpsons avatar
Umeå Fc gjorde väl också det med kortvarig framgång. Men Linköping har ju ett bra damlag
Citera
2005-08-05, 15:28
  #4
Medlem
hazard simpsons avatar
Men i Östergötland funkar det så här:

Innebandy: Finspång
Hockey: Linköping
Basket: Norrköping
Bandy: Motala

Fotboll: Åtvidaberg
Citera
2005-08-05, 16:13
  #5
Medlem
nachos avatar
Tror det har med historia och kultur att göra. Det ser ju ungefär lika sorgligt ut på fotbollsfronten i andra universitetsstäder/biskpopssäten som Uppsala och Lund. I såna städer spelar man inte fotboll. Det gör arbetargrabbarna på orter som Norrköping, Åtvidaberg, Degerfors och Malmö.
Citera
2005-08-05, 16:21
  #6
Medlem
Scrambles avatar
Att en stad har tre lag i div 3 talar ju sitt tydliga språk för varför det inte fungerar, ett av lagen måste ta tag i det och suga upp de bästa spelarna för en satsning mot Allsvenskan, så enkelt är det.

Nu ska man också ha klart för sig att 25000 av invånarna i Linköping är studenter vilket kanske iof inte behöver vara så negativt. Fotbollskrafterna i Linköping borde iom detta ha en fördel när det gäller att locka till sig talanger som kan plugga samtidigt som de spelar fotboll.

Men visst är det märkligt att Sveriges 5:e storsta stad inte kan lyckas på fotbollsarenan. Finns kanske inga sponsorer som vill satsa på fotbollen när Ishockeyn är så pass stor som den är och ger mycket större utdelning.
Citera
2005-08-05, 17:24
  #7
Medlem
Bishops Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Tror det har med historia och kultur att göra. Det ser ju ungefär lika sorgligt ut på fotbollsfronten i andra universitetsstäder/biskpopssäten som Uppsala och Lund. I såna städer spelar man inte fotboll. Det gör arbetargrabbarna på orter som Norrköping, Åtvidaberg, Degerfors och Malmö.
Jag tror inte riktigt på teorin med kultur och historia. Trots stadens inte allt för framgångsrika fotbollshistoria så utövas sporten utav dom flesta ungarna. Jag spelade själv fotboll när jag var yngre, precis alla andra killar i den åldern. Någon utav dessa grabbar bör lyckas någorlunda väl.

Jag var inne ett tag på om det kunde vara något genetiskt som hindrade Linköpingsbor från att lyckas med fotbollen, för trots allt så skaffar Linköpingsbor vanligtvis barn med någon annan Linköpingsbo. Teorin gick dessvärre i kras då jag kom att tänka på förorterna Ryd, Skäggetorp och Lambohov där det bor en hel del invandrare, dessa människor har inte linköpingsgener i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Att en stad har tre lag i div 3 talar ju sitt tydliga språk för varför det inte fungerar, ett av lagen måste ta tag i det och suga upp de bästa spelarna för en satsning mot Allsvenskan, så enkelt är det.
Jag är som sagt inne på en sammanslagning utav klubbarna. Denna klubb bör sedan ha barn- och ungdomssektioner utspridda i dom olika stadsdelarna. Men det ska bara finnas ETT a-lag. Men som sagt, slå ihop klubbarna, fixa lite investera och sponsorer, skaffa en riktigt bra tränare och försök locka folk till Folkungavallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Men visst är det märkligt att Sveriges 5:e storsta stad inte kan lyckas på fotbollsarenan. Finns kanske inga sponsorer som vill satsa på fotbollen när Ishockeyn är så pass stor som den är och ger mycket större utdelning.
Hockeyn är en vintersport, fotbollen är en sommarsport. Varför inte fixa något avtal med LHC om att dela på sponsorerna? På så sätt får sponsorerna chans att synas året om.
Citera
2005-08-05, 19:03
  #8
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Hockeyn är en vintersport, fotbollen är en sommarsport. Varför inte fixa något avtal med LHC om att dela på sponsorerna? På så sätt får sponsorerna chans att synas året om.
Vi får hoppas att det är så, faktum är ju att det har satsats enormt mycket på Linköpingssporten de senaste åren, LHC har blivit ett topplag och Fotbollsdamerna satsar på för fulla muggar. Förhoppningsvis är det fotbollen som står på tur, kan dock tänka mig att det känns lite jobbigt för sponsorer att ge sig på en långtidssatsning iom att dom måste ta sig upp tre divisioner för att åstadkomma den publicitet "synlighet" för laget som sponsorerna eftersöker.

Eller så är Linköping helt enkelt inte en fotbollsstad, dom har väl egentligen aldrig varit det. Kan tänka mig att många Linköpingsbor tänker att "den där sporten kan dom allt få ha för sig själva där borta i åtvidaberg, vi har vår hockey". Dock hoppas jag att jag har fel.

Förhoppningsvis går det så pass bra för damerna så att Linköpingsborna känner att "det var ju kul, men nu vill vi se riktig fotboll"...
Citera
2005-08-06, 12:28
  #9
Medlem
Bishops Armss avatar
Scramble >

Visst blir det en väldigt svårt att hitta sponsorer som är redo att gå in på en sådan långsiktigsatsning. 2009 är året då ett linköpingslag har chans att gå upp i Allsvenskan, men då gäller det att man vinner serien varje säsong. Men bara för att man inte spelar i Allsvenskan så behöver inte det nödvändigtvis betyda att man inte kan hitta några schyssta sponsorer. Sponsorerna vill synas och för att synas så måste klubben i fråga locka mycket folk till sina matcher. Jag tror inte det är någon omöjlighet. Se på IFK Norrköping, man brukar ha runt 5 000 åskådare på läktaren när det nalkas match. Kan Norrköping så kan Linköping! Jag tror att ett linköpingslag skulle kunna fixa ett publiksnitt på 5-6 000 personer om man spelade i Superettan.

Nog om Superettan, nu spelar vi faktiskt i 3:an. Jag tror det går att locka publik till division 3-2, jag minns på den gamla goda LHC-tiden (i början av 90-talet) då över 1 000 personer besökte Stångebrohallen för att få se på division 2 hockey(!). Ett division 3 lag i fotboll bör kunna ha ett minst lika bra publiksnitt på sina hemmamatcher, allt handlar om marknadsföring.

Att Linköping inte skulle vara en fotbollsstad köper jag inte. Många ungar spelar fotboll, med andra ord kan vi dra slutsatsen att ett fotbollsintresse finns redan nu. Jag tror det är väldigt få som tänker "den där sporten kan dom allt få ha för sig själva där borta i åtvidaberg, vi har vår hockey". Det enda Åtvidaberg bör hålla för sig själva är skördetröskorna, högafflarna och koskiten!
Citera
2005-08-07, 09:33
  #10
Medlem
Erolds avatar
1000 pers i div 3 är nog tveksomt om det varit ngn gång, jag har aldrig varit med om det, och då har jag varit på över 100 olika div 3 matcher (olika klubbar/lag). Kanske i sthlm om det är ett riktigt derby, I Jönköping var det 4-5000 på en div 2 final, det säger väl en del om publiken i Sverige. Ingen vill se ngra medelmåttor som jagar en boll.
Citera
2005-08-07, 12:13
  #11
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Scramble >

Visst blir det en väldigt svårt att hitta sponsorer som är redo att gå in på en sådan långsiktigsatsning. 2009 är året då ett linköpingslag har chans att gå upp i Allsvenskan, men då gäller det att man vinner serien varje säsong. Men bara för att man inte spelar i Allsvenskan så behöver inte det nödvändigtvis betyda att man inte kan hitta några schyssta sponsorer. Sponsorerna vill synas och för att synas så måste klubben i fråga locka mycket folk till sina matcher. Jag tror inte det är någon omöjlighet. Se på IFK Norrköping, man brukar ha runt 5 000 åskådare på läktaren när det nalkas match. Kan Norrköping så kan Linköping! Jag tror att ett linköpingslag skulle kunna fixa ett publiksnitt på 5-6 000 personer om man spelade i Superettan.

Nog om Superettan, nu spelar vi faktiskt i 3:an. Jag tror det går att locka publik till division 3-2, jag minns på den gamla goda LHC-tiden (i början av 90-talet) då över 1 000 personer besökte Stångebrohallen för att få se på division 2 hockey(!). Ett division 3 lag i fotboll bör kunna ha ett minst lika bra publiksnitt på sina hemmamatcher, allt handlar om marknadsföring.

Att Linköping inte skulle vara en fotbollsstad köper jag inte. Många ungar spelar fotboll, med andra ord kan vi dra slutsatsen att ett fotbollsintresse finns redan nu. Jag tror det är väldigt få som tänker "den där sporten kan dom allt få ha för sig själva där borta i åtvidaberg, vi har vår hockey". Det enda Åtvidaberg bör hålla för sig själva är skördetröskorna, högafflarna och koskiten!


Jag håller inte med dig. Linköping är ingen fotbollsstad. Det har gått så långt att folket där har andra favoritlag. Precis som det är i Eskilstuna.

Jämföra med Linköping med Norrköping tror jag inte på. Vad tror du sponsorerna väljer?

Ett annat exempel är ju BP i Stockholm. En stor klubb med massor av ungdomar och lag i överflöd nästan. Men a-laget lockar inte direkt storpublik. Folket i Vällingby och omnejd håller ju på andra lag i Stockholm. Traditionens makt är stor i fotboll och annan sport med för den delen.

Men visst fan vore det kul med match mellan ÅFF och Linköping i allsvenskan.
Citera
2011-07-14, 13:54
  #12
Medlem
feed-mes avatar
Läste igenom den här tråden, och jag måste säga att den synnerligen var intressant. Så pass intressant att jag väljer att väcka liv i tråden igen efter 6 år.

Det som fångade mitt intresse var inte nödvändigtvis att det handlade om just Linköping som fotbollsstad, utan det handlar om fenomenet att många städer utanför Urbaniserade områdena (Åtminstone enligt SCB betraktade som Urbaniserade; Stockholm, Göteborg och Malmö) inte alltid nödvändigtvis måste ha haft några som helst succéer i Fotboll, och att många städer runtom i Landen faktiskt har mer av en Hockeytradition än Fotbollstradition. Vi kan ju se exempel på att städer som t.ex. Linköping, Umeå, Uppsala och Växjö har lättare att locka folk till Hockeyn än till Fotbollen, och vad det beror på är ju ingen som vet, men jag har lite aningar.

Till att börja med så tar vi Linköping som ett exempel i mängden. Där har man haft Hockeytradition ganska länge, och supporterskaror för det lokala Hockeylaget har funnits åtminstone sedan 90-talet vad jag har förstått det som. Traditionen kanske inte är så gammal, men den har bevisat att människor inte enbart gått på Ishockey för att få se stora framgångar, utan för att se sitt lokala lag göra en fin match. Och en sådan tradition har länge bara funnits i Ishockey och Bandy, och väldigt lite inom Fotbollen. Enda undantaget kanske är om större lagen i Sverige besökt mindre Fotbolls orter, då kanske folk pallat sig iväg till vallen för att se det lokala laget, men mer än så brukar det sällan vara.

Nu till den hypotetiska orsaken kring varför det är så. Att Sverige lockar mindre folk till Fotbollen generellt sätt än till Hockeyn på mindre orter beror nog främst på bredden av Fotbollen internationellt. Visst, Ishockeyn har NHL som man kan följa om man orkar vara uppe en hel natt bara för det. Men fotbollen, du behöver bara slå igång din TV en Lördagseftermiddag på hösten och då bevittna antingen Engelska Championship, Premier League, La Liga, Serie A, Bundesliga, Eredivisie eller Ligue 1. Förstnämnda, Championship, valde jag att nämna för att denna liga går att följa genom TV4 Sport, och det som avskiljer sig från Hockeyn är främst att du inte behöver vara uppe hela natten för att se någon match, och att du har mycket större utbud av olika ligor, och att du kan ha fler olika hjärtelag i de många Stora ligor som finns.

Hur det slår tillbaka på Sverige är nog enligt mig att det är lättare och bekvämare att följa bättre Fotbollsligor än att se sitt eget lag på plats spela mot ett skit lag där man knappt vet varifrån de kommer, och det är ju en avsevärd skillnad på Kvalitén av matcherna. Därför tror jag att Fotbollen är svårare att marknadsföra i orter som saknar enorma traditioner och framgångar, alltså p.g.a. utbudet av Fotbollen.

Men visst skulle jag också tycka det vore mycket roligare att se alla landsortsklubbar få bättre publik, och bättre uppskattning av lokalbefolkningen, och jag själv kan gå ner för att titta på mitt lokala lag bara för att jag finner en charm i det. Men tyvärr tror jag inte att alla följer den romantiska bilden av en äkta supporter (Minns väl AMF Pension reklamen med den evigt trogne IFK Malmö supportern) utan jag tror att de flesta söker kvalité och bekvämlighet före romantik och lokalpatriotism, tyvärr.

Men Sverige är trots det en väldigt, stark traditionellt sätt, idrottsnation. Vår kvalité, vår bredd och vår verksamhet har länge imponerat omvärlden. Så att vi är idrottsälskande är det inte tu tal om, utan det hela handlar om vad som lockar folk och ej, alltså kvalité och bekvämlighet som sagt var.

Därför tror jag tyvärr inte att det skulle spela någon roll för Linköpings fotboll om man slog ihop BK Derby, Linköpings FF och BK Kenty till ett och samma lag, för jag tror knappt att det skulle ge något alls. Å andra sidan, vad har man att förlora på det? Det lär ju knappast bli mindre folk, och även om det skulle bli bra uppslutning skulle det troligtvis bara kunna bli en fluga. Men det är åtminstone bättre än ingenting alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback