• 2
  • 3
2022-09-15, 12:47
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Inte säker på det? Gå in på jobbskatteavdrag.se och kolla hur mycket mer du får behålla av di. Egen lön sedan 2006.

Sedan finns det ju partier som förespråkar radikalt sänkta skatter såsom liberala partiet.
Ett tips för alla är att spara sitt jobbskatte"avdrag" varje månad tills man är pensionär. Man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt. Ger man låg och medelklassen bidrag varje månad för att betala sin kommunalskatt finns inte pengar kvar tills pension. Reinfeldt mutade er medelklassidioter med era egna pengar.
Citera
2022-09-15, 21:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Hur fin pension blir det när din arbetsgivare kanske avsätter 700 bagis i tjänstepension och du möjligtvis själv kan spara en femhunka i månaden?
Man blir fattigpensionär hur som, bättre då att gå på bidrag och strunta i att slita ut kroppen och bli dum i huvudet pga ett meningslöst skitjobb.

Man får se till att inte ha ett "meningslöst skitjobb". Att tro att någon annan ska lösa allt är inte lösningen, visst att gå på bidrag kommer spara på kroppen men du får ingen bra ekonomi som pensionär för det.
Citera
2022-09-15, 21:39
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Man får se till att inte ha ett "meningslöst skitjobb". Att tro att någon annan ska lösa allt är inte lösningen, visst att gå på bidrag kommer spara på kroppen men du får ingen bra ekonomi som pensionär för det.

Nej? Det har jag inte påstått heller.
Det spelar ingen roll om ni sliter ut er på ett skitjobb för en skitlön eller går hemma med bidrag, ni blir fattigpensionärer hur ni än gör.
Citera
2022-09-16, 10:41
Medlem
Jag har ingen aning om vilken pension jag kommer att få eftersom jag lär ha jobbat halva arbetslivet i Sverige och andra halvan i Norge men misstänker att pensionen blir något bättre än om jag jobbat hela livet i Sverige.
Jag jobbar 2-4 rotation vilket innebär att jag jobbar 2 veckor och är ledig i 4 veckor, så om jag är frisk så kommer jag jobba till 67 år (hade jag jobbat mån-fre hade jag inte jobbat en dag längre än till 62).
Jag har det väldigt gott ställt med villa , nya bilar (3 st), sommarställe och även nybyggt hus på Phuket. Jag har endast lån på villan och lånet är bundet till mars 2024 och då kommer jag lösa hela lånet (räntan blir för hög då enligt mig) och blir då helt fri från lån. Jag kommer så fort börsen rasat färdigt gå in med ca 100k i mina 4 favoritfonder och sedan kommer jag gå in med 10k i månaden i den av de fyra som gått bäst den månanden (follow the trend), detta kommer jag fortsätta med livet ut och kommer förhoppningsvis aldrig sälja av nåt men behöver jag köpa något kul i framtiden så har jag möjligheten att sälja av lite 🙂
Citera
2022-09-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt.
Kan man inte 🙁, då har jag missförstått totalt, trodde att det var exakt det jag gjort i hela mitt liv 😊
Citera
2022-09-16, 18:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Nej? Det har jag inte påstått heller.
Det spelar ingen roll om ni sliter ut er på ett skitjobb för en skitlön eller går hemma med bidrag, ni blir fattigpensionärer hur ni än gör.

Självklart får man dålig pension om man har ett jobb med låg lön eller går på bidrag samt inte pensionssparar själv. Detta är dock ett val man gör och då ska man inte klaga på att man får dålig pension.
Citera
2022-09-16, 19:01
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Självklart får man dålig pension om man har ett jobb med låg lön eller går på bidrag samt inte pensionssparar själv. Detta är dock ett val man gör och då ska man inte klaga på att man får dålig pension.

I bland, men långt ifrån alltid.
Citera
2022-09-16, 19:42
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
I bland, men långt ifrån alltid.

Visst går det alltid att hitta undantagsfall men det är få, i dagens Sverige har man ett val.
Citera
2022-09-16, 20:03
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Visst går det alltid att hitta undantagsfall men det är få, i dagens Sverige har man ett val.

Man får väl hoppas att det är så, men i mitt fall, not so much.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in