2014-02-27, 17:43
Medlem
Hallå!

Jag köpte en MSI GT780R för lite mer än 2 år sedan.

http://www.msi.com/product/nb/GT780....=Specification

Problemen började i höstas då min dator helt plötsligt kraschade och en av hårddiskarna gick sönder samt att det är något fel på batteriet då det tar slut på ca 20 minuter om jag kopplar ur laddaren.
Det jag gjorde då var att koppla bort en av hårddiskarna så att jag enbart använder en. Datorn kommer med 2 st 750 GB SATA diskar som kör raid.

Problemen är att spel som jag kunde spela bra förut helt plötsligt börjat hacka och att min fps skjuter i höjden beroende på vilket spel det är. Samt att nya spel jag provat på senaste säger att jag ska klara av spelen på medium iallafall och vissa att jag ska klara på hög kvalité. Har tittat både på hemsidor där man kan titta hur datorn borde klara av spelen, samt Nvidia geforce experience som kan göra så att jag har "optimala" inställningar på spelen. Dock så måste jag alltid sänka inställningarna senare då det ej fungerar bra.

Sakerna som sitter i datorn är:

Intel I7-2630QM 2.90 Ghz
Geforce GTX560M
8 GB DDR3 som ram
2 st 750GB (raid 0)

Spelen jag spelar och har provat med problem är:

Farcry 3
Skyrim
Guild Wars 2
Witcher 2
CS:Go
Wildstar (beta)
Elder scrolls onling (beta)
Metro 2033

Någon som har några funderingar samt vad som behövs göras för att få igång datorn som förut?
Citera
2014-02-27, 18:32
Medlem
stilltons avatar
raid 0 lägger en del av datan på en andra disk för att snabbt kunna läsa data från bägge diskarna samtidigt. därför är antagligen ditt system en aning korrupt nu när ena disken är borta. du kan göra en ominstallation på den disken du har. men du skulle tjäna en del prestanda på att köpa en SSD och göra nyinstallationen på den istället. och använda den gamla som funkar som lagringsdisk
Citera
2014-02-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
raid 0 lägger en del av datan på en andra disk för att snabbt kunna läsa data från bägge diskarna samtidigt. därför är antagligen ditt system en aning korrupt nu när ena disken är borta. du kan göra en ominstallation på den disken du har. men du skulle tjäna en del prestanda på att köpa en SSD och göra nyinstallationen på den istället. och använda den gamla som funkar som lagringsdisk

Okej, tack så mycket för rådet!
Citera
2014-02-27, 20:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nix. Om en disk i RAID0 går sönder så förlorar man ALL data.

Så, antingen var trådstartarens system inte R0, eller så har trådstartaren inte ryckt ur disken.
Citera
2014-02-27, 21:56
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Så, antingen var trådstartarens system inte R0, eller så har trådstartaren inte ryckt ur disken.
ja, det är vad jag också tycker borde ha hänt. men jag har för mig att det funnits något inom gaming som kallas "raid0" men egentligen är ett sätt att installera spel på multipla hdd för bättre prestanda. vilken del som än må vara fel i detta resonemang så ger antagligen mitt råd verkning.
har han inte fungerande raid så är SDD perfekt. måste han installera om systemet så är det väldigt prisvärt att göra det på en SSD osv..
en ssd och ett nytt batteri så har han en ny dator som räcker ett par år till. att problemet skulle ligga i grafikkretsen eller liknande är minimalt. men även om det vore så, så kan han nyttja sin SSD i en ny dator, så ingen förlust.
Citera
2014-02-28, 00:18
Medlem
N3ss3s avatar
Detta är då inte ett spel, vi pröver i hårdvara.

Spel: support --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-02-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

ja jag förlorade all data. Var tvungen att installera om allting efter att jag tog bort den icke fungerande hårddisken.

Citat:
ja, det är vad jag också tycker borde ha hänt. men jag har för mig att det funnits något inom gaming som kallas "raid0" men egentligen är ett sätt att installera spel på multipla hdd för bättre prestanda. vilken del som än må vara fel i detta resonemang så ger antagligen mitt råd verkning.
har han inte fungerande raid så är SDD perfekt. måste han installera om systemet så är det väldigt prisvärt att göra det på en SSD osv..
en ssd och ett nytt batteri så har han en ny dator som räcker ett par år till. att problemet skulle ligga i grafikkretsen eller liknande är minimalt. men även om det vore så, så kan han nyttja sin SSD i en ny dator, så ingen förlust.

Är det mer värt att köpa en SSD än att få igång raid om jag köper en ny hårddisk? Om jag ändå ska fixa så är det lika bra att fixa det bästa på en gång.
Citera
2014-03-03, 00:01
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytte
Är det mer värt att köpa en SSD än att få igång raid om jag köper en ny hårddisk? Om jag ändå ska fixa så är det lika bra att fixa det bästa på en gång.
ja, jag tycker du ska satsa på en ssd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in