2014-02-27, 10:35
Medlem
Okej, nu börjar detta problem bli allt för jobbigt för att kunna stå ut med. Min bärbara dator (emachine e642g) dog helt i julas och ville inte starta. Ingenting hände förutom att det blåa ljuset på startknappen lyste när man tryckte på den. Jag försökte med allt jag kunde hitta på internet så som att "tömma den på ström", skruva upp den och se så alla sladdar satt i mm.

Ingenting fungerade så jag bestämde mig för att jag skulle köpa en ny dator. Satte på den en sista gång och lät den stå på tills den gick in i viloläge. Då startade den helt plötsligt upp igen när jag satte på den . Det går inte "slå igen locket " för då går den inte starta igen och stänger jag av den helt är det ca 50/50 på att den startar igen.

Om den inte startar så måste jag vänta 15 min för att sedan stänga av den genom att hålla in på/av knappen och sedan starta den igen . Detta är såklart väldigt irriterande, så om någon har ett förslag på vad som kan vara fel så vore jag tacksam!
Citera
2014-02-27, 10:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
När den väl är i gång! Kan du då köra t.ex.: Visa tillförlitlighetshistorik för att kontrollera ev. felmeddelanden etc??

Har du kontrollerat BIOS-inställningarna?? (Ta manualen till hjälp! Bör finnas på tillverkarens webbplats!)
Citera
2014-03-18, 18:40
Medlem
Tack för tipset om BIOS, jag tror att det var där felet låg!

Om någon har samma problem så kan ni ju testa följande:

Gå in i er BIOS-meny eller vad det kallas, den meny man kommer in i när datorn startas upp om man trycker på en viss tangent. I mitt fall kom jag in i denna meny genom att trycka på "f2", sedan så är det bara att hitta en rubrik som säger typ "restore BIOS system to default" och sedan starta upp datorn. För mig försvann inga inställningar, dock körde jag nyligen en formatering av datorn så möjligt att det påverkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in