Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 21:43
Medlem
Hej,

Jag har sett lite reklam för utländska kanaler via s.k. IPTV. Det står att bara man handlar deras box så kan man se massa gratis (utländska) kanaler - inget abonnemang, ingen månadsavgift, bindningstid osv. Senaste reklamen jag såg för en sådan tjänst var "JadooTv 3", en skandinavisk tjänst med indiska och pakistanska kaneler: http://www.jadoobox.dk/sweden/

Mina frågor är nu:

1. För att använda en tjänst som ovannämnda (exempelvis), krävs det en speciell tjänst som min ISP måste erbjuda, eller kan vem som helst med internetuppkoppling använda en sådan tjänst?

2. Vet någon fler exempel på liknande tjänster (gärna med kanaler på engelska, men inget krav), där alla (eller åtminstone många) kanaler är gratis? Gärna tjänster med många kanaler att välja på.

3. I reklamen står det att man kan "se hundratals live TV kanaler" m.m. Är detta något som går att göra med vilken IPTV box som helst? Hur funkar det liksom, får man reda på gratis kanaler via nätet och så lägger man till dem manuellt, eller har varje box unika kanaler och inga nya kanaler kan läggas till av användaren? Om man bara vill se gratis kanaler och inga specifika sådana, vilken skulle vara en bra box att köpa?
Senast redigerad av krs000a 2014-02-26 kl. 21:48.
Citera
2014-02-27, 22:17
Medlem
Vet verkligen ingenting om IPTV och kan svara på mina frågor?
Kan tänka mig betala om någon hjälper mig hitta det jag är ute efter.
Citera
2014-02-28, 14:07
Medlem
Jag har använt mig av IPTV, det är dock via min Dreambox. Jag gör i stort sett mina egna kanaler och slänger in dom i boxen, länkarna kan du få gratis men det finns också köpbara.
Senast redigerad av Liridonk 2014-02-28 kl. 14:29.
Citera
2014-02-28, 19:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> Streamingtjänster och mediaföretag
/Moderator
Citera
2014-03-02, 22:45
Medlem
Liridonk: Tack för svaret. Vet du ifall ens ISP måste stödja IPTV för att det ska via Dreambox funka att lägga till gratiskanaler och titta på dem, eller kan vem som helst oavsett vilken internetuppkoppling/ISP göra det?
Citera
2014-03-03, 00:32
Medlem
Jag har också frågor om IPTV. Eftersom IPTV kommer in via bredbandsuttaget kan man inte ta in det direkt i datorn utan någon box? Borde finnas program som gör detta typ en IPTV box emulator? Om det nu inte gå finns det ingen TV kort man kan köpa till datorn så att datorn kan ta in IPTV signal? Det finns TV kort som kan ta in båda analog och digital TV till datorn så varför ingen kort som kan ta in IPTV?
Citera
2014-03-03, 19:32
Medlem
Kabeltattarens avatar
Carma: Kan kan du, men du måste ha ett aktivt abonnemang med en registrerad box och sen klona mac-adressen från boxen till din dators nätverkskort. Det är dock ingen mening med detta då du dels själv måste ta reda på vilka multicastströmmar som används för respektive kanal och sen kommer du inte att kunna se de kanaler som är kodade.
Citera
2014-03-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs000a
Liridonk: Tack för svaret. Vet du ifall ens ISP måste stödja IPTV för att det ska via Dreambox funka att lägga till gratiskanaler och titta på dem, eller kan vem som helst oavsett vilken internetuppkoppling/ISP göra det?

Ursäkta sent svar.

Vilken internetleverantör du har spelar ingen roll. Det du måste göra med Dreamboxen, om du nu har en sådan, är att du hämtar hem ett visst operativsystem som stöder IPTV. Efter detta kan du göra spellistor på datorn för att sedan överföra dom till din Dreambox. Jag har haft Viasatkanalerna på IPTV i flera månader tills nyligen de stängde ner just de länkarna jag använt mig av. Det är bara att vänta då, inom kort kommer nya. Kanalerna är i full HD och gratis såklart.

Kanaler som C-More osv är fortfarande öppna.

Kontakta mig gärna via PM, kollar där lite oftare, så kan jag försöka hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in