Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 19:02
  #1
Medlem
Möttes av den här rubriken på SvDs startsida. Kanske skulle kunna vara intressant att diskutera just den här teorin.

Citat:
Alf Enerström var Sveriges mest kände Palmehatare och utreddes av polisen i över tio år. SvD kan i dag avslöja att Enerströms före detta sambo tar tillbaka hans alibi för mordkvällen. Enerström ska också ha ägt en revolver av märket Smith & Wesson.
I dag fortsätter SvD att granska Palmemordet i Stieg Larssons fotspår.
Citat:
Det har gått nästan 28 år sedan skotten på Sveavägen den 28 februari 1986. SvD har i en granskning gått vidare i författaren Stieg Larssons fotspår genom Palme*utredningen och hittat nya okända uppgifter.

Stieg Larsson själv kom aldrig så långt som till Alf Enerström. Men uppgifter till SvD visar att Bertil Wedin, mannen som Stieg Larsson pekade ut som möjlig mellanhand vid Palmemordet, och Alf Enerström är gamla bekanta. De har dessutom flera gemensamma vänner bland högerextremister sedan tiden före mordet på Olof Palme.

Citat:
När Alf Enerström greps av polis i slutet av 1990-talet var Bertil *Wedin den som fick honom släppt genom att kontakta polisen. I dag kan SvD dessutom avslöja två nya uppgifter kring mordet på Olof Palme och Alf Enerström.

• Hans alibi på mordkvällen tas nu tillbaka av den dåvarande sambon.

• Enligt samma källa har Enerström dessutom ägt en revolver av märket Smith & Wesson.

Om alibit:
Citat:
I polisförhören efter mordet har både Alf Enerström och Gio Petré hela tiden hävdat samma sak: De var i Stockholm på morddagen och befann sig i närheten av Sveavägen. Men det var tidigare på kvällen, flera timmar före mordet. Tillsammans åt paret middag på en restaurang, men lämnade krogen tidigt och kom tillbaka till sin *lägenhet på Norr Mälarstrand redan på förkvällen. De gick och lade sig mellan 23.00 och 23.30 och tidigt på morgonen fick Alf Enerström besked om mordet via en väninna.

/../

Nu tar Gio Petré tillbaka dessa uppgifter. Tvärtemot vad hon tidigare sagt hävdar hon i dag att Alf Enerström inte var hemma hela mordkvällen.

– Jag gick och lade mig tidigt, någon gång efter klockan 21. Jag tittade på Aktuellt. Men Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar. Jag tyckte det var konstigt eftersom det var gratis parkering fredag kväll och över helgen. Sedan kom han tillbaka sent, berättar hon för SvD.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hu...6.svd?sidan=15

Vad tror ni insatta om detta? Själv är jag inte så jätteinsatt, men det låter ju minst sagt intressant.
__________________
Senast redigerad av 3. 2014-02-26 kl. 19:09.
Citera
2014-02-26, 19:44
  #2
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Mordet på Olof Palme

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback