Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 16:01
  #1
Medlem
Ja precis som rubriken säger. Jag sökte ett arbete i en annan stad än den jag verkar i på min dator. När jag var färdig kände jag för att slappa lite med mobilen. Det har då kommit upp ett pushmeddelande i min samsunglur: "X tim Y min till Företaget" och en medföljande karta med vägbeskrivning till stället där jag just sökt jobb på datorn.

Jag har alltid försökt att inte vara inloggad på saker och ting, hålla mig borta från sociala medier och inte länka saker. Så detta förbluffade mig. Så jag kikade förstås vad detta kan bero på. Såg då att jag var inloggad på google på datorn. Denna gmail är mobilens, som jag då och då även kollar på datorn. Att man automatiskt blir inloggad på google och vad det innebär har jag aldrig reflekterat över.

Ska det verkligen få kunna fungera såhär? Är det standard till och med? Kom gärna med åsikter, och övrig information om hur informationen skickas, lagras, hur länge den kan tänkas lagras och vilka som har tillgång till den.
Citera
2014-02-26, 16:10
  #2
Medlem
Diverges avatar
Om du inte vill använda en tjänst, tex google är du kanske klipsk nog att avslutar ditt konto där. Att google samkör sökningar med google now tycker jag är skitsmidigt.
Citera
2014-02-26, 16:12
  #3
Medlem
Diverges avatar
Är du nojjig över hur länge google får spara dina sökningar på ICAs personalavdelning finns det dels anonyma sökmotorer och så är det ju knappast nån som tvingar dig att använda sin gratistjänst
Citera
2014-02-26, 18:08
  #4
Medlem
BNCs avatar
Det är Google Now som är lite lurigt. Hittar allt möjligt spännande man gör genom datorn och vill "hjälpa" en i mobilen sedan. :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback