Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 10:57
  #1
Medlem
321js avatar
Krockar med andra lopp?
Citera
2014-02-26, 10:59
  #2
Medlem
C-3POs avatar
Jag antar att traditionens makt är stor.
Citera
2014-02-26, 13:56
  #3
Medlem
Minns gamla bilder på skäggiga män som hade istappar i skägget efter loppet. Kommer det någonsin att hända igen?

Hur länge innan de faktiskt måste flytta loppet p g a varmare klimat?
Citera
2014-02-26, 14:02
  #4
Medlem
Det handlar antagligen 100% om tradition men frågan är om det egentligen inte vore smartare att egentligen ha det tidigare med tanke på den eventuella snöbristen i början på mars, klart det kan vara barmark även i januari och februari men chansen är ju trots allt mindre.
Citera
2014-03-03, 10:52
  #5
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Tror mörkret kan vara en faktor. Ska man åka till 20 vill man inte ha mörker sista 5 timmarna.
Citera
2014-03-03, 12:53
  #6
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Tror mörkret kan vara en faktor. Ska man åka till 20 vill man inte ha mörker sista 5 timmarna.

Framförallt så tror jag att de vill att det ska vara ljust när de startar,
15'000-16'000 pers som startar samtidigt i totalt mörker är nog ingen bra idé.
Att det är mörkt när de sista går i mål har nog inte lika stor betydelse.
Citera
2020-03-09, 07:38
  #7
Medlem
ekerilars avatar
Jag bumpar tråden:

En väl så viktig anledning kan vara att för oss motionärer är vasaloppsveckan den absoluta höjdpunkten på skidsäsongen. Målet man tränar för. Vi vanliga motionärer 56800 av de 57000 som ställer upp i något av loppen.

Vi måste hinna få ihop tillräckligt med mil, hinna köra något eller några seedningslopp, bygga upp våra förväntningar etc.
Citera
2020-03-09, 07:40
  #8
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag bumpar tråden:

En väl så viktig anledning kan vara att för oss motionärer är vasaloppsveckan den absoluta höjdpunkten på skidsäsongen. Målet man tränar för. Vi vanliga motionärer 56800 av de 57000 som ställer upp i något av loppen.

Vi måste hinna få ihop tillräckligt med mil, hinna köra något eller några seedningslopp, bygga upp våra förväntningar etc.

Precis vad jag var på väg att skriva.
Citera
2020-03-09, 08:37
  #9
Medlem
Jag har svårt att tro att det skulle kunna ligga bättre. I januari är dagarna för korta, nästan bara eliten som skull hinna åka i fullt dagsljus. Sen hinner man greja med spåren och fixa snö under vintern. Sen kanske risken för att det ska vara extremt kallt är lite mindre början på mars än några veckor tidigare?

Dessutom visar de två senaste åren att första söndagen i mars alltid bjuder på snö
Citera
2020-03-09, 08:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag bumpar tråden:

En väl så viktig anledning kan vara att för oss motionärer är vasaloppsveckan den absoluta höjdpunkten på skidsäsongen. Målet man tränar för. Vi vanliga motionärer 56800 av de 57000 som ställer upp i något av loppen.

Vi måste hinna få ihop tillräckligt med mil, hinna köra något eller några seedningslopp, bygga upp våra förväntningar etc.

Ja, jag har svårt man kan tänka sig en bättre tidpunkt egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback