Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-25, 18:04
  #1
Medlem
gandalfvit1s avatar
Hej alla drivna Flashback-användare!

Jag har länge tänkt på att studera utomlands, speciellt i USA eller England. Vad är det som krävs för att komma in på universitet i dessa länder? Vad behöver jag göra för att kunna studera utomlands och vad kan jag göra redan idag som förberedelse? Jag går just nu i 1:an.

Länka gärna bra hemsidor med information eller skriv gärna här på denna tråden.

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Citera
2014-02-25, 18:21
  #2
Medlem
karamellas avatar
Du kan antingen göra utbytesår via ett svenskt universitet eller läsa en hel utbildning utomlands.

Om du vill läsa en hel utbildning i utlandet är det väldigt, väldigt, väldigt olika krav (behörighet, betyg) beroende på vilket specifikt universitet som du vill studera vid.
Citera
2014-02-25, 18:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandalfvit1
Hej alla drivna Flashback-användare!

Jag har länge tänkt på att studera utomlands, speciellt i USA eller England. Vad är det som krävs för att komma in på universitet i dessa länder? Vad behöver jag göra för att kunna studera utomlands och vad kan jag göra redan idag som förberedelse? Jag går just nu i 1:an.

Länka gärna bra hemsidor med information eller skriv gärna här på denna tråden.

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Hej Oliver Persson!

Vill du studera på ett bra universitet utomlands eller är du, likt medel-Svensson, nöjd med t.ex. ett random community college i något skönt område (USA) eller random universitet i London (England)? Kan du tänka dig att studera i Skottland eller är det enbart England som gäller?

Det skiljer nämligen rejält i antagningsprocess och antagningskrav mellan USA/UK.
Citera
2014-02-25, 18:27
  #4
Medlem
Trillskes avatar
För universitet av medelklass är det enda som krävs vilja att komma dit (samt att du lånar en del extra pengar av farbror CSN). I USA kan det handla om lämpligt state university.

För den övre klassen (hyfsat rankade privata) krävs ännu mer vilja, för då ska du ha bra betyg också.

För toppuniversitet/IVY krävs enorma mängder vilja för då ska du antingen ha grymma betyg på en attraktiv utbildning och/eller bra betyg plus bra utmärkande meriter i övrigt.
Citera
2014-02-25, 21:02
  #5
Medlem
gandalfvit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du kan antingen göra utbytesår via ett svenskt universitet eller läsa en hel utbildning utomlands.

Om du vill läsa en hel utbildning i utlandet är det väldigt, väldigt, väldigt olika krav (behörighet, betyg) beroende på vilket specifikt universitet som du vill studera vid.


Hej Karamella!

Vad är skillnaden på ett utbytesår kontra en hel utbildning? (ursäkta för okunnigheten)

Med vänliga hälsningar,
Oliver Persson
Citera
2014-02-25, 21:05
  #6
Medlem
gandalfvit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Hej Oliver Persson!

Vill du studera på ett bra universitet utomlands eller är du, likt medel-Svensson, nöjd med t.ex. ett random community college i något skönt område (USA) eller random universitet i London (England)? Kan du tänka dig att studera i Skottland eller är det enbart England som gäller?

Det skiljer nämligen rejält i antagningsprocess och antagningskrav mellan USA/UK.

Hej vhdent! Precis vad jag tänkte, det måste skilja sig något enormt! Men det är just den frågan jag vill få reda på lite om. Jag har tänkt på Harvard och Oxford, vilka är skillnaderna mellan dessa skolorna? Tillexempel Antagningsprocess och antagningskrav som du skriver? Om du inte kan svaret, vet du någon bra sida (helst gratis) där det står om detta ämnet?

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Citera
2014-02-25, 21:07
  #7
Medlem
gandalfvit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För universitet av medelklass är det enda som krävs vilja att komma dit (samt att du lånar en del extra pengar av farbror CSN). I USA kan det handla om lämpligt state university.

För den övre klassen (hyfsat rankade privata) krävs ännu mer vilja, för då ska du ha bra betyg också.

För toppuniversitet/IVY krävs enorma mängder vilja för då ska du antingen ha grymma betyg på en attraktiv utbildning och/eller bra betyg plus bra utmärkande meriter i övrigt.

Hej Trillske!

Det är toppuniversitet/IVY som jag vill söka. Vad exakt är ett grymt betyg? Utbildning, menar du gymnasieutbildning då? Och hade du kunnat ge några exempel på utmärkande meriter? Det hade varit väldigt generöst av dig!

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Citera
2014-02-25, 21:18
  #8
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandalfvit1
Hej Karamella!

Vad är skillnaden på ett utbytesår kontra en hel utbildning? (ursäkta för okunnigheten)

Med vänliga hälsningar,
Oliver Persson

För en kandidatexamen kan du till exempel göra såhär:

År 1: Stockholms universitet (vilket är gratis att studera vid)
År 2: Ett år i USA genom något av de universitet som Stockholms universitet har ett utbytesavtal med. Då betalar du heller inte någon terminsavgift, för att en amerikansk student får studera vid Stockholms universitet i ett år, och hen betalar terminsavgiften i USA även när hen är i Sverige.
År 3: Du studerar återigen vid Stockholms universitet och tar ut din examen där.

Väljer du att göra utbytesstudier inom EU (t.ex. England) så får du ett stipendium på ca 30 000 kr (utöver att inte ha terminsavgifter).

Eller såhär:

År 1: Du studerar i England vid ett brittiskt universitet. Du betalar £9000.
År 2: Du studerar i England vid ett brittiskt universitet. Du betalar £9000.
År 3: Du studerar i England vid ett brittiskt universitet. Du betalar £9000. Du får examen från samma brittiska universitet.

Vill du läsa en hel utbildning i USA behöver du 4 år istället för 3, och då kan du välja att antingen läsa 4 år på ett college/universitet (och betala mycket pengar, de bra kostar oftast några hundra tusen, vissa uppemot halv miljon kronor om året) eller först läsa två år på community college (billigare, men räkna med att bränna 100k för ett år) för att sedan läsa de två sista åren vid ett riktigt universitet, där du sedan tar ut din examen.
Citera
2014-02-25, 21:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandalfvit1
Hej vhdent! Precis vad jag tänkte, det måste skilja sig något enormt! Men det är just den frågan jag vill få reda på lite om. Jag har tänkt på Harvard och Oxford, vilka är skillnaderna mellan dessa skolorna? Tillexempel Antagningsprocess och antagningskrav som du skriver? Om du inte kan svaret, vet du någon bra sida (helst gratis) där det står om detta ämnet?

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Egentligen har ett val att göra: antingen drar du utomlands direkt efter gymnasiet eller så börjar du med att läsa en kandidatutbildning i Sverige först och åker utomlands senare (se karamellas inlägg). Det jag skriver berör det förstnämnda fallet, dvs att du börjar studera utomlands direkt efter gymnasiet.

Till att börja med: det kommer att kosta pengar. En jävla massa pengar. Årsavgiften i England är £9000 x 4 år. I USA varierar det men en genomsnittlig årsavgift på kanske $40 000 - 50 000 x 4 år är inte otänkbar. Då är inte ens levnadskostnaderna inräknade. Alltså: mycket pengar. Det går givetvis att söka stipendium (ffa i USA) men räkna inte med att sänka kostnaden alltför mycket.

Vad är skillnaden på Harvard och Oxford? Ja, båda räknas som absoluta toppskolor. Det är väldigt svårt att komma in på Harvard. Det är också svårt att komma in på Oxford. Ungefär där tar likheterna slut. Utbildningsmässigt skiljer sig USA från UK en hel del. Studentmässigt dito. Upplevelsemässigt dito. Och så håller det på... Det är egentligen svårt att ge ett bra svar på din fråga utan att veta vad du ska studera och varför du vill gå på just de nämnda skolorna?

Ta inte illa upp, men det verkar inte som du riktigt vet vad du vill och går mot Harvard/Oxford enbart baserat på att du hört något om att de är världsbäst.
Citera
2014-02-25, 21:54
  #10
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandalfvit1
Hej Trillske!

Det är toppuniversitet/IVY som jag vill söka. Vad exakt är ett grymt betyg? Utbildning, menar du gymnasieutbildning då? Och hade du kunnat ge några exempel på utmärkande meriter? Det hade varit väldigt generöst av dig!

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson

Grymma betyg:
20,0 utan meritpoäng
320 (?) i högstadiet
+ utökade kurser

Exempel på meriter:
Starta ett eget företag och skaffa en omsättning på några hundra tusen
Skriv en bok och få den publicerad på ett större förlag
Tala många språk
Driv ett barnhem i Afrika
Var med i IMO (internationella matematiska olympiaden)
Publicera en forskningsartikel genom ett universitet, medan du fortfarande går gymnasiet (och ja, jag har kompisar som har lyckats med detta och sedan kommit in på Cambridge)
Praktisera på FN
TL;DR: Gör någonting som får dig att verka driven, framgångsrik, duktig och som gör att du sticker ut, visar att du är mer än en vanlig student
Citera
2014-02-25, 21:57
  #11
Medlem
karamellas avatar
Jag har sett amerikanska universitet som gett poäng enligt "betydelsefull inverkan på samhället" på lokal nivå (1 poäng), statlig nivå (2 poäng), nationell nivå (3 poäng)
Citera
2014-02-25, 22:03
  #12
Medlem
gandalfvit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Grymma betyg:
20,0 utan meritpoäng
320 (?) i högstadiet
+ utökade kurser

Exempel på meriter:
Starta ett eget företag och skaffa en omsättning på några hundra tusen
Skriv en bok och få den publicerad på ett större förlag
Tala många språk
Driv ett barnhem i Afrika
Var med i IMO (internationella matematiska olympiaden)
Publicera en forskningsartikel genom ett universitet, medan du fortfarande går gymnasiet (och ja, jag har kompisar som har lyckats med detta och sedan kommit in på Cambridge)
Praktisera på FN
TL;DR: Gör någonting som får dig att verka driven, framgångsrik, duktig och som gör att du sticker ut, visar att du är mer än en vanlig student


Okej tack så mycket för dina svar, dem uppskattas väldigt mycket!

Med vänlig hälsning,
Oliver Persson
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback