Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-25, 14:02
  #1
Medlem
CongoCat00s avatar
Jag och min brorson(14år) planerar som sagt att resa till Kongo för att fota djur.

Är detta en bra idé?

Hört att Kinshasa är mycket våldsamt just nu, stämmer det?

Fråga gärna om du inte förstår...

Edit: Vi har redan bestämt oss för att åka, men vi vill gärna ha råd av folk som har varit där...
Citera
2014-02-25, 14:51
  #2
Medlem
Uran233s avatar
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...-DR-Kongo-sys/ ( iofs litar väl inte flashbackare på "information från staten" )
Citera
2014-02-25, 14:59
  #3
Medlem
CongoCat00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...-DR-Kongo-sys/ ( iofs litar väl inte flashbackare på "information från staten" )

Mm, har hört det där, därför tänkte vi på Kongo-Brazzaville istället...
Citera
2014-02-25, 18:44
  #4
Avstängd
PieterBruegels avatar
Kongo....ett av världens farligaste länder...Bra jobbat!
Citera
2014-02-25, 19:05
  #5
Medlem
BernardLoutres avatar
Det beror på vad ni är ute efter. Vill ni bara fota djur så åk till öst- eller Sydafrika. Är ni ute efter äventyr så åk till Kongo.
Citera
2014-02-25, 20:03
  #6
Medlem
CongoCat00s avatar
Nu var det ju inte varningar och alternativ jag sökte, utan tips…
Citera
2014-02-25, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...-DR-Kongo-sys/ ( iofs litar väl inte flashbackare på "information från staten" )

Nej, jag litar inte mycket på "info från staten", var nyligen på Elfenbenskusten och trots varning:

"Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till de sydvästliga regionerna Dix-Huit Montagnes, Haut-Sassandra, Moyen-Cavally och Bas-Sassandra."

har vi åkt just genom de områden och det var lugnt där, inga oroligheter, ingenting, vi såg visserligen ett FN läger och rätt så många FN bilar åka fram och tillbaka, men som sagt det var lugnt öevrallt.
Citera
2014-02-26, 15:16
  #8
Medlem
Har n svåger som jobbar där och han avråder på det bestämdaste från att åka dit på safari eller fotoäventyr. I Januari mördades kring hundra personer av kringstrykande rövarband.

Åk till Syd Afrika eller Tanzania var hans råd till mej.
Citera
2014-02-26, 16:11
  #9
Medlem
CongoCat00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Har n svåger som jobbar där och han avråder på det bestämdaste från att åka dit på safari eller fotoäventyr. I Januari mördades kring hundra personer av kringstrykande rövarband.

Åk till Syd Afrika eller Tanzania var hans råd till mej.

Vi har redan vart i Sydafrika!

Edit: Hände detta i Brazzaville eller Kinshasa? Tror Kinshasa!
Citera
2014-03-11, 14:26
  #10
Medlem
mezzis avatar
En afrikansk vän var nyligen i Kongo tillsammans med en annan afrikan (Afrika är inget land I know, men de var iaf inte vita). Det slutade med att hans vän blev arresterad för ingenting och de fick muta ut honom.

Min vän, som är väldigt erfaren av resor i världen och framför allt i Afrika, skulle inte rekommendera någon att åka till Kongo nu tyvärr.

Vilka sorters djur vill ni fota? Finns ju flera alternativ kan jag tycka. Kenya, Tanzania för klassiska savanndjur, Rwanda och Uganda för apor (gorillor, chimpanser, collabus osv) och Uganda för fåglar.
Citera
2014-03-11, 20:49
  #11
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CongoCat00
Jag och min brorson(14år) planerar som sagt att resa till Kongo för att fota djur.

Är detta en bra idé?

Hört att Kinshasa är mycket våldsamt just nu, stämmer det?

Fråga gärna om du inte förstår...

Edit: Vi har redan bestämt oss för att åka, men vi vill gärna ha råd av folk som har varit där...

Ok, eftersom resan redan är bestämd så kanske du kan berätta lite mer om hur den kommer att gå till? Hur åker ni dit, lite detaljer om resan gör att vi kan ge bättre tips. När åker ni? Hur mycket har ni planerat vad gäller boende och aktiviteter?

Är det några speciella djur som ska fotograferas? I vilken del av landet är planen att åka till?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2326055

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback