Citat:
Ursprungligen postat av
slowmedown
Jag undrar vad som gäller om man vill lägga upp en cover på youtube. Har varit inne på STIMS hemsida men jag är väl trög eller något som inte förstår.
Vad är det som gäller? Om vi ponerar att jag lägger upp en cover utan själva musik i bakgrunden samt inte ändrar något på låten bryter jag mot några regler då?
Det finns ju ett antal covers på youtube som jag antar att det borde vara ganska fritt fram att lägga ut? Eller har jag helt fel?
Texten och melodin har en verkshöjd i sig själv och är upphovsrättsskyddad. Bara för att många andra ryter mot upphovsrättslagen på youtube betyder det inte att det är lagligt att göra så.
den här länken borde förklara för dig hur det ligger till bättre än vad jag kan:
http://lawline.se/answers/580
Om du gör en cover som är avsevärt annorlunda än originalet (ex är "Sweet dreams" av Eurythmics, Marilyn Manson slog igenom med en ur alla synvinklar cover på den låten) och den uppnår sin egen verkshöjd blir det en annan grej, men det är inte helt fritt förfogande över dem heller om jag läst rätt.