2014-02-25, 12:38
Medlem
slowmedowns avatar
Jag undrar vad som gäller om man vill lägga upp en cover på youtube. Har varit inne på STIMS hemsida men jag är väl trög eller något som inte förstår.

Vad är det som gäller? Om vi ponerar att jag lägger upp en cover utan själva musik i bakgrunden samt inte ändrar något på låten bryter jag mot några regler då?

Det finns ju ett antal covers på youtube som jag antar att det borde vara ganska fritt fram att lägga ut? Eller har jag helt fel?
Citera
2014-02-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Jag undrar vad som gäller om man vill lägga upp en cover på youtube. Har varit inne på STIMS hemsida men jag är väl trög eller något som inte förstår.

Vad är det som gäller? Om vi ponerar att jag lägger upp en cover utan själva musik i bakgrunden samt inte ändrar något på låten bryter jag mot några regler då?

Det finns ju ett antal covers på youtube som jag antar att det borde vara ganska fritt fram att lägga ut? Eller har jag helt fel?
Texten och melodin har en verkshöjd i sig själv och är upphovsrättsskyddad. Bara för att många andra ryter mot upphovsrättslagen på youtube betyder det inte att det är lagligt att göra så.

den här länken borde förklara för dig hur det ligger till bättre än vad jag kan:
http://lawline.se/answers/580

Om du gör en cover som är avsevärt annorlunda än originalet (ex är "Sweet dreams" av Eurythmics, Marilyn Manson slog igenom med en ur alla synvinklar cover på den låten) och den uppnår sin egen verkshöjd blir det en annan grej, men det är inte helt fritt förfogande över dem heller om jag läst rätt.
Citera
2014-02-25, 19:16
Medlem
Nej, använder du delar av någon annans verk i din musik ska du ha ett godkännande när du publicerar. Såvida inte det inte upphovsrätten eller det är ok att använda delar ur en inspelning på grund av ålder.

Så även Manson och Madonna har fått godkännande när de snott delar ur låtar. Madonna då av Björn och Benny som äger inspelningen av gimme gimme
Citera
2014-02-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej, använder du delar av någon annans verk i din musik ska du ha ett godkännande när du publicerar. Såvida inte det inte upphovsrätten eller det är ok att använda delar ur en inspelning på grund av ålder.

Så även Manson och Madonna har fått godkännande när de snott delar ur låtar. Madonna då av Björn och Benny som äger inspelningen av gimme gimme
Madonna har dock inte gjort en cover utan lånar melodislingan, jag vill mena att det är en ganska stor skillnad på det och en cover. Drängarna blev ju stämda för att ha upptempat en musikslinga till "om du vill bli min fru". När en cover är en riktig cover som avsevärt förändrar låten så står det så här om det i länken jag postade:
Citat:
Av 4 § följer dock att om någon bearbetat ett upphovsrättsligt verk har denne upphovsrätt till det bearbetade verket.
Vilket jag tolkar som att man får framföra och publicera covern (men möjligen med vissa restriktioner).
Citera
2014-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Madonna har dock inte gjort en cover utan lånar melodislingan, jag vill mena att det är en ganska stor skillnad på det och en cover. Drängarna blev ju stämda för att ha upptempat en musikslinga till "om du vill bli min fru". När en cover är en riktig cover som avsevärt förändrar låten så står det så här om det i länken jag postade:

Vilket jag tolkar som att man får framföra och publicera covern (men möjligen med vissa restriktioner).

Jo klart. Det är ju ingen cover om du ändrar avsevärt, utan då uppnår det en egen verkshöjd. Byggs denna låt på melodislingor, ska dessa godkännas. Men, upphovsrätten till ex Madonnas låt har givetvis madonna.
Citera
2014-02-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Jo klart. Det är ju ingen cover om du ändrar avsevärt, utan då uppnår det en egen verkshöjd. Byggs denna låt på melodislingor, ska dessa godkännas. Men, upphovsrätten till ex Madonnas låt har givetvis madonna.
Läste du vad jag skrev
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Om du gör en cover som är avsevärt annorlunda än originalet [...] och den uppnår sin egen verkshöjd blir det en annan grej,
Jo det är en cover att göra en egen version av låten. En mer eller mindre exakt kopia kallas för "tribute" (ex. "Don't talk to strangers" tributen till DIO) sedan finns det en stor gråzon som gemene man gillar att kalla "cover" där de egentligen inte gör så mycket mer tolkningar än att det är en annan sångare. Alla dessa uppnår ju givetvis inte sina egna verkshöjder och är inga regelrätta covers ur upphovsrättssynpunkt då meningen med en cover är att avsevärt omtolka låten, som i exemplet jag gav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in